Tydzień Uczniowskiej SuperMocy

Poznanie siebie i własnych zasobów to jeden z czterech obszarów tematycznych z zakresu doradztwa zawodowego przewidzianych do realizacji z uczniami wszystkich poziomów edukacyjnych. Bez wątpienia jest to także bazowy element skutecznego doradztwa zawodowego, na którym opieramy wszystkie późniejsze wysiłki uczniów związane ze świadomym podejmowaniem decyzji i planowaniem ścieżek edukacyjno-zawodowych. Przepisy oświatowe precyzują, że za realizację doradztwa zawodowego w szkołach odpowiedzialni są nie tylko szkolni doradcy, ale wszyscy nauczyciele uczący, wychowawcy czy specjaliści. W tym tygodniu rozpoczął się Ogólnopolski Tydzień Kariery organizowany ja co roku przez Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Czasy trudne i wiele dotychczas realizowanych w naszych szkołach inicjatyw, często przy udziale zaproszonych gości, zwyczajnie w tym roku nie może się odbyć. Wydaje się jednak, że jest to doskonały czas i okazja by się zatrzymać i zaplanować działania u podstaw, być może elementarne, ale jakże wartościowe zarówno w kontekście przygotowania uczniów do planowania swojej przyszłości, jak i budowania poczucia własnej wartości i przygotowywania do radzenia sobie ze szkolną rzeczywistością, dziś przecież tak niełatwą dla nas wszystkich. Doskonały czas i okazja, by to tego poznawania siebie, zaangażować wszystkich nauczycieli i wychowawców. Oczywiste jest przecież, jak zresztą piszą autorzy publikacji, że: Bazując na swoich mocnych stronach dużo łatwiej ułożyć swoją przyszłość, dokonując odpowiedniego wyboru kierunku kształcenia, a później wyboru własnej ścieżki kariery zawodowej.

Zachęcam zatem by zajrzeć do nowości w naszej Centrowej doradczej narzędziowni i przyłączyć się do ogólnopolskiego projektu Tydzień Uczniowskiej SuperMocy. Dziś znajdziecie w niej właśnie publikację przygotowaną przez znakomity zespół nauczycieli, mistrzów w swoim fachu: Zytę Czechowską, Martę Florkiewicz – Borkowską, Joannę Gadomską, Annę Konarzewską, Dorotę Kujawę – Weinke, Aldonę Olesiak, Annę Skiendziel, Ewę Walczak, Katarzynę Włodkowską, Izabelę Wyppich, oraz Roberta Bieleckiego, pt. Poznaj z nami SuperMoce (publikacja PDF do pobrania TU) . Zawiera ona propozycje gier i zabaw, ćwiczeń i scenariuszy przeznaczonych dla uczniów w różnym wieku, które można dowolnie modyfikować i dostosowywać do własnych potrzeb. Zachęcam by stały się dla Was inspiracją i pozwoliły na włączanie do szkolnego doradztwa również innych nauczycieli. O co chodzi? Jak piszą autorki projektu: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy to tydzień, podczas którego chciałybyśmy zaproponować, aby w każdej szkole, klasie zorganizowane zostały zajęcia, warsztaty, gry i zabawy, podczas których uczniowie mieliby szansę poznać siebie, a przede wszystkim, swoje mocne strony (…) Mamy nadzieję, że podczas kreatywnych zabaw i gier uczniowie dowiedzą się, co jest ich mocną stroną, jakie mają cechy charakteru, jakie mają umiejętności, co lubią robić, co przychodzi im z łatwością, co sprawia im radość i daje satysfakcję. Być możne dzięki zabawom, ujawnią się nowe talenty, dotąd skrywane.

Publikację znajdziecie także na naszym centrowym wirtualnym dysku.



« Wróć