testetst

Godziny pracy doradcy zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego w roku szkolnym 2020/2021

Centrum Kształcenia Zawodowego zaprasza do współpracy w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Szkoły zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu:


Doradca zawodowy mgr Katarzyna Paprotny
tel. 77 4813752 wew. 25
tel. kom. 505464622
e-mail: katarzyna.paprotny@wp.pl

godziny pracy: od poniedziałku do środy 8:30 – 13:30
                          czwartek od 8:30 do 12:30
                          oraz piątek 8:30-11:30


Najnowsze zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Nowe rozporzadzenie MEiN z 4 czerwca 2021 roku wprowadza kolejne zmiany w rozporządzeniu w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Rozporzadzenie dostępne TUTAJ.
Więcej »

Nowa zakładka doradcza DIAGNOSTYKA

Na naszej stronie internetowej zamieściliśmy nową zakładkę Diagnostyka, w której znajdziecie informacje dotyczące wybranych, trafnych i rzetelnych narzędzi (testów) badających skłonności i preferencje oraz zainteresowania zawodowe, wykorzystywanych w indywidualnym procesie doradczyczym w naszym Centrum. Badania realizowane są w trakcie indywidualnych konsultacji, które musza zostać wcześniej umówione z doradcą zawodowym. Podobnie jak dotychczas, wykorzystywać będziemy Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych MŁOKOZZ autorstwa Anny Paszkowskiej-Rogacz oraz pilotażowo także Obrazkowy Test Zawodów BBT Martina Achtnicha. Udział w tych badaniach wymaga zgody samego uczestnika, a w przypadku uczniów niepełnoletnich, także rodzica/opiekuna prawnego. Zapraszamy już we wrześniu !!! Informacje o innych narzędziach pomocnych mi.n. w diagnozie i autodiagnozie skłonnościi i zainteresowań zawodowych znajdziecie TU

Studia za granica - pigułka wiedzy od Mapy Karier

Studia za granicą są Twoim marzeniem. Wybór odpowiedniego kraju i uczelni, a następnie aplikacja o miejsce i finansowanie nie jest jednak prostą sprawą. By dać swoim marzeniom szansę, musisz zdobyć wiedzę, która pozwoli Ci przekuć je w rzeczywistość.  Jeśli więc chcesz dowiedzieć się:

  • jakie są różnice pomiędzy studiowaniem w Polsce, UK, USA i innych europejskich krajach;
  • dlaczego warto studiować za granicą;
  • jakie są koszty i sposoby finansowania takich studiów;
  • jak wygląda proces aplikacji na zagraniczne uczelnie
  • a także co powinieneś zrobić trzy lata wcześniej, dwa lata wcześniej i rok wcześniej

koniecznie obejrzyj ZawodowyStream przygotowany przez Mapę Karier – dostępny TUTAJ - a także zajrzyj do specjalnie przygotowanego padletu – dostępnego TUTAJ - w którym zebrane zostały wszystkie najważniejsze, potrzebne Ci informacje.


Więcej »

Wracają stacjonarne DNI OTWARTE - zaproszenia szkół

W związku z całkowitym powrotem do nauki stacjonarnej i trwającym okresem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, przekazujemy informacje o planowanych jeszcze w kilku naszych powiatowych placówkach, stacjonarnych DNIACH OTWARTYCH, które odbędą się w czerwcu.  Wszystkich zainteresowanych uczniów i rodziców zapraszamy w progi szkół, a doradców zawodowych prosimy o przekazanie uczniom tych informacji. Szczegóły znajdziecie na załączonych plakatach - kliknij więcej.

Więcej »

Ruszyła rekrutacja do szkół ponadpodstawowych powiatu

Zgodnie z harmonogramem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na r. szk. 2021/2022, 17 maja ruszyła rekrutacja do szkół ponadpodstawowych naszego powiatu. Rekrutacja prowadzona jest przy wykorzystaniu systemu elektronicznej rekrutacji VULCAN.

Adres strony naborowej  - opolskie.edu.com.pl

Szkolenie dotyczące działania systemu i jego obsługi oraz najważniejszych terminów i zadań dla uczniów kandydatów znajdziecie TU (zapoznanie się ze szkoleniem ułatwi sprawne przejście całego procesu rekrutacji). Pamiętajcie, że dostępny jest także podręcznik, w którym krok po kroku omówiony jest system i jego funkcjonalności  (można przełączyć się w widok spisu treści i zajrzeć tylko tam, gdzie rzeczywiście potrzebujecie zajrzeć, co bardzo usprawnia weryfikację informacji i pozwala na rozwianie ewentualnych wątpliwości) - znajdziecie go TU oraz w zakładce POMOC na stronie naborowej.

Szczegółowe terminy tegorocznego postepowania rekrutacyjnego znajdziecie TU. Grafika ilustrujaca najważniejsze kroki w rekrutacji dostępna - pdf lub JPG

Więcej »

Wojewódzki informator z ofertą szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022

Kuratorium Oświaty w Opolu przygotowało nową edycje wojewódzkiego informatora z ofertą publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych. Obok informacji o szkołach dla młodzieży (SB I, LO i technikum) znajdziecie w nim także ofertę szkół dla osób nieco starszych, czyli propozycje SB II stopnia, liceów dla dorosłych oraz szkół policealnych. W pakiecie także kompletny wykaz kwalifikacyjnych kursów zawodowych możliwych do uruchomienia w nowym roku szkolnym Oczywiście uruchomienie kształcenia w wielu placówkach będzie zależało od zebrania odpowiedniej liczby chętnych, niemniej łatwiej będzie znaleźć informacje, które szkoły w ogóle planują rozpoczęcie kształcenia w interesujących Was typach szkół/zawodach. Obowiązkowa pozycja w zasobach szkolnych doradców zawodowych. Pokażcie ją uczniom, bo często nie wiedzą nawet o jej istnieniu.

Informatora o publicznych i niepublicznych szkołach ponadpodstawowych województwa opolskiego na rok szkolny 2021/2022 znajdziecie TU


Więcej »

Escape Game - Zajmij najlepsze miejsce

Czasu na decyzje dotyczącą wyboru nowej szkoły coraz mniej. Jeśli jeszcze szukacie wskazówek, zastanawiacie się co powinniście uwzględnić dokonując wyboru  - zapraszamy do naszej zabawy. Dziś  proponujemy Wam nieco inną formę niż zwykle. Przed Wami nasza pierwsza „escape game” (dedykowana uczniom klas VIII szkół podstawowych) pt.: Zajmij najlepsze miejsce. By rozwiązać zagadkę i zgarnąć główną nagrodę, potrzebne są Wam jednak spryt, wiedza i umiejętności? Jakie? Zobaczcie sami…
Gra dostępna także TU.

 























https://view.genial.ly/607ee3be83f09d0d343f8a87/interactive-content-kup-sobie-nalepszy-bilethttps://view.genial.ly/607ee3be83f09d0d343f8a87/interactive-content-kup-sobie-nalepszy-biletdostepny TUhttps://view.genial.ly/607ee3be83f09d0d343f8a87/interactive-content-kup-sobie-nalepszy-bilethttps://view.genial.ly/607ee3be83f09d0d343f8a87/interactive-content-kup-sobie-nalepszy-bilet
Więcej »

Czarnoksiężnik z krainy DOZ - bilansowanie własnych zasobów

Bardzo ciekawe coachingowe narzędzie do bilansowania zasobów w doradztwie zawodowym/doradztwie kariery, z którego możecie korzystać zarówno indywidualnie, jak i w pracy grupowej. Narzędzie przygotowane zostało przez dr Monikę Mazur-Mitrowską w serwisie Genially. Inspiracją jest fabuła książki "Czarnoksiężnik z krainy Oz". Polecamy.

Narzędzie
Czarnoksiężnik z krainy DOZ dostępne TUTAJ
 
Więcej »

Co musisz wiedzieć przed podjęciem pierwszej pracy?

Okres wakacji to dla wielu z Was czas podejmowania pierwszej pracy zarobkowej i zdobywania zawodowych doświadczeń, które być może pozwolą Wam w przyszłości wzbogacić swoje dokumenty aplikacyjne czy też wyróżnić się wśród innych absolwentów poszukujących zatrudnienia. Wielu z Was decydując się na podjęcie po wakacjach kształcenia w szkole branżowej pierwszego stopnia, rozpocznie także pracę w formie przygotowania zawodowego pracowników młodocianych. Praca osób młodych, które nie  ukończyły 18 roku życia uregulowana jest przepisami prawa, warto więc wiedzieć co Was czeka oraz na co możecie liczyć. Efektem współpracy twórców projektu wPRAWIEni oraz Szkolnej Giełdy Pracy jest powstanie  filmowego przewodnika właśnie po świecie pracy osób niepełnoletnich CO MUSISZ WIEDIEĆ PRZED PODJĘCIEM PIERWSZEJ PRACY?, który możecie zobaczyć TUTAJ. Poznacie nie tylko możliwe formy zatrudniania młodocianych i rodzaje umów na podstawie których możecie świadczyć pracę, ale dowiecie się także jakie wymogi musicie spełniać by w ogóle podjęcie pracy stało się możliwe. Zachęcam do oglądania.

Więcej »

Plan działania, czyli przepis na sukces

 

Kończą się matury, za chwilę egzamin ósmoklasisty - dla wielu z Was wielkimi krokami zbliża się więc czas podejmowania decyzji i planowania swojej przyszłości edukacyjnej, zawodowej, a często także związanej z życiem prywatnym. Dziś u nas kolejna mocno angażująca lekcja, zatem tylko dla wytrwałych. Lekcja, która wymaga wysiłku i pracy. Tę pracę musicie jednak wykonać sami!!! My możemy Wam jedynie ułatwić zadanie dzieląc się zbiorem ćwiczeń i wskazówek. Możecie wykorzystać całość lub poszczególne elementy – wszystko to ma pomóc Wam w określeniu swoich osobistych celów oraz przygotowaniu planu działania. Powodzenia!!!

– Czy nie mógłby pan mnie poinformować, którędy powinnam pójść? – mówiła dalej.

– To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś zajść – odparł Kot-Dziwak.

– Właściwie wszystko mi jedno.

– W takim razie również wszystko jedno, którędy pójdziesz. (Carroll, 1995, s. 36)

Jeśli więc chcecie odkryć, gdzie pragniecie zajść, kliknijcie TUTAJ - karta pracy Plan działania, czyli przepis na sukces i zmierzcie się z zadaniami (tym razem karty pracy musicie wydrukować).

Więcej »

Szkolenie z obsługi systemu elektronicznej rekrutacji VULCAN

Akcja rekrutacja już niebawem. Z tej okazji firma VULCAN zaprasza na bezpłatną transmisję online dotyczącą obsługi systemu elektronicznej rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

W trakcie spotkania zaprezentowane zostaną wszystkie etapy rekrutacji w oparciu o system Nabory VULCAN. Podczas prezentacji poznacie tegoroczny harmonogram naboru. Dowiecie się też na co zwrócić szczególną uwagę oraz jakie dokumenty należy dostarczyć do szkół. Dodatkowo będzie okazja do przejścia przez cały proces wyboru placówek i podpisania elektronicznego wniosku.

Kiedy: 13 maja 2021r., godzina 17:00

Do tegorocznego wydarzenia będziecie mogli dołączyć zarówno na kanale na YouTube TU, jak i na Facebooku TU Po zakończeniu transmisji nagrania zostaną zapisane i udostępnione na wyżej wymienionych portalach.

Szczegóły i dostęp www.vulcan.edu.pl/akcjarekrutacja

Więcej »

Trzy edukacje

Koncepcja uczenia się przez całe życie określana jest obecnie jako lifelonglearning (LLL) i odnosi się do wszelkiej, trwającej przez całe życie, aktywności, mającej na celu rozwój wiedzy i umiejętności w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej oraz zorientowanej na zatrudnienie.

W przebiegu życia mówimy dziś najczęściej o trzech rodzajach edukacji i są to:

Edukacja formalna odnosi się do zinstytucjonalizowanych form nauczania, takich jak szkoły, uczelnie; program nauczania określany jest odgórnie i ściśle obowiązuje zarówno uczniów jak i nauczycieli. Zatem edukacja formalna to kształcenie realizowane przez:

  • publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty,
  • uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego,

w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych.

Cechy edukacji formalnej:

  • systematyczna,
  • ciągły proces edukacyjny,
  • administrowana,
  • określona czasowo,
  • sztywny program.

Edukacja pozaformalna jest to każdego rodzaju świadomie zorganizowana działalność edukacyjna, która ma miejsce poza nauczaniem formalnym, są to np.: warsztaty, kursy, szkolenia. Zatem edukacja nieformalna to: kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych i nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych.

Cechy edukacji pozafomalnej

  • świadoma,
  • zorganizowana,
  • poza ustawowym kształceniem formalnym,
  • dobrowolne, aktywne uczestnictwo,
  • zaspokojenie szerokiego spektrum potrzeb edukacyjnych: (wy)kształcenie uzupełniające, dodatkowe.

Uczenie się nieformalne inaczej uczenie się incydentalne, które odbywa się na ogół nieświadomie, w ciągu całego życia jednostki, jest to uczenie się bazujące na doświadczeniu, uczenie się poprzez wykonywanie codziennych czynności. Zatem edukacja nieformalna to uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną.

Cechy edukacji nieformalnej:

  • niezorganizowana,
  • niesystematyczna,
  • niezamierzona,
  • brak realizacji procesu uczenia,
  • codzienne doświadczenie,
  • wpływ otoczenia,
  • brak stopni (ocen),
  • brak nauczyciela.

Wynikiem uczenia się w każdej z tych form stają się:

  • wiedza (czyli to, co ktoś wie i rozumie),
  • umiejętności (czyli to, co ktoś naprawdę potrafi),
  • i kompetencje społeczne (odpowiedzialnośc i autonomia czyli to, do czego ktoś się poczuwa).

Warto jednak pamiętać o tym, że o kwalifikacjach można mówić jedynie wtedy, gdy efekty uczenia się czyli kompetencje zdobyte w procesie uczenia się, a zatem wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, zostaną potwierdzone np. świadectwami, certyfikatami, dyplomami. Potwierdzanie kwalifikacji odbywa się w drodze walidacji  (sprawdzenia - np. egzamin zawodowy, matura, egzamin na prawo jazdy, egzamin ukończenia kursu lub szkolenia, obrona pracy magisterskiej itp.) i certyfikacji (potwierdzenia - wydanie dyplomu zawodowego, certyfikatu kwalifikacji zawodowej, świadectwa ukończenia szkoły, świadectwa dojrzałości).

Sprawdźmy teraz czy potrafisz przyporządkować różne formy edukacji do poszczególnych jej odmian.

Zadanie do wykonania Trzy edukacje – znajdziesz TUTAJ

Przyglądając się przywołanym formom edukacji w kontekście całożyciowego uczenia się czyli LLL, warto zastanowić się, z jakich form korzystamy najczęściej w przebiegu całego życia? Czy na każdym etapie naszej zawodowej drogi, w równym stopniu uczestniczmy w każdym z tych typów zdobywania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz przekuwania ich w kwalifikacje?

Karta pracy Gdzie i jak ludzie najczęściej się uczą? – aktywny pdf.

A teraz zastanów się i poszukaj odpowiedzi na pytanie?

  1. Do czego jest lub będzie Ci w karierze zawodowej potrzebna edukacja formalna?
  2. Czy uważasz, że będziesz w przyszłości korzystał z edukacji pozaformalnej? Jeśli tak, napisz w jakich sytuacjach?
  3. Czy uważasz, że edukacja nieformalna również może Ci się przydać? Jeśli tak, uzasadnij odpowiedź.
  4. Jaką wartość może mieć każda z tych trzech odmian edukacji w Twojej edukacyjno-zawodowej przyszłości?

Warto uwzględnić perspektywę LLL myśląc o planowaniu swojej kariery. W kontekście całożyciowego uczenia się zachęcam także do poszukania informacji na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji TU oraz Polskiej i Europejskiej Ramy Kwalifikacji  TU oraz TU.

Więcej »

Co wpływa na wybór szkoły?

Jakie czynniki wpływają na podejmowane przez Ciebie decyzje o swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej, o wyborze nowej szkoły? Czy potrafisz je nazwać i zdefiniować? Zależą od Ciebie a może są zewnętrzne,  a Ty  nie masz na nie żadnego wpływu? Czy wiesz czym różną się od siebie. Na chwilę przed ostatnią prostą zapraszamy do ćwiczenia, które pozwoli Ci uporządkować tę wiedzę i sprawdzić, czy na pewno zdobyłeś przynajmniej podstawowe informacje niezbędne do świadomego planowania swojej kariery? Zaczynamy.

Sprawdź czy wiesz Co wpływa na nasz wybór? kliknij TU i zmierz się z zadaniem.

Czy wiesz, jaką wiedzę musisz zgromadzić, by podejmować decyzje edukacyjno-zawodowe? Sprawdź to koniecznie Wiedza potrzebna do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych - kliknij TUTAJ.

Czy pomyślałeś już o wszystkim? A może warto zajrzeć jeszcze TUTAJ i TUTAJ oraz TUTAJ i  TUTAJ.
 

Jeśli już wiesz, co warto, a nawet trzeba uwzględnić, wykorzystaj naszą kartę pracy i zastanów się, które z tych czynników są dla Ciebie najważniejsze. Wpisuj tylko te, które rzeczywiście przeanalizowałeś.

Czynniki wyboru szkoły – karta pracy – aktywny pdf – dostępna TUTAJ.

 

A teraz wykorzystaj tę wiedzę do planowania. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, skorzystaj z naszych wcześniejszych lekcji i ćwiczeń. Wszystkie wymagają od Ciebie pracy, ale tu nie ma prostych odpowiedzi i łatwych rozwiązań. Zapewniamy jednak, że zyskane odpowiedzi przybliża Cię do wyboru najlepszej szkoły – najlepszej dla Ciebie.

Więcej »

Progi punktowe w rekrutacji na studia

Proste obliczenie sumy punktów na każdy kierunek? Porównane wyniku do progów punktowych w ostatnich latach? Baza polskich uczelni? Zajrzyjcie na dostanesie.pl. Zanim jednak zasiądziecie do analiz i porównywania swoich szans, warto przeczytać publikację Progi punktowe w rekrutacji na studia. Pamiętajcie też, by zawsze ostatecznie potwierdzać wszelkie informacje w oficjalnych dokumentach rekrutacyjnych danej uczelni i wydziału. A jeśli szukacie innych ciekawych informacji dotyczących studiowania i planowania kariery, koniecznie zajrzyjcie np. TU i TU i TU i TU i TU.

Kiedy otrzymacie wyniki matur i "którego" rusza rekrutacja na uczelnie wyższe? Podstawowe informacje - podane zwięźle i praktycznie- znajdziecie na kanale KIERUNKOWSKAZ KARIERY - TUTAJ. Tam też zestawienie harmonogramów rozpoczęcia rekrutacji na najpopularniejszych uczelniach w kraju - TUTAJ
.

 

Więcej »

Rynek pracy przyszłości. Badania, raporty, perspektywy.

Jeden z najmocniej zakorzenionych mitów dotyczących planowania kariery to ten, że powinno się wybierać zawody, które są w danym momencie polecane przez ekspertów. I o ile rzeczywiście planowanie swojej edukacyjno-zawodowej przyszłości w całkowitym oderwaniu od rynku pracy i dotyczących go prognoz jest oczywistym błędem, o tyle nie należy przeceniać wartości (publikowanych w ostatnich latach dosyć masowo) list z wykazem tzw. zawodów przyszłości. Profesji, które gwarantować mają nam przyszły sukces na rynku pracy. Fakt, warto brać pod uwagę wyniki  eksperckich badań rynku pracy, analiz dotyczących zmian i trendów na nim zachodzących, niezaprzeczalne jest bowiem, że zmiany takie mają miejsce i jest to tempo dotąd nieznane. Rynek pracy 20 lat temu, rynek pracy dziś i rynek pracy za lat 20, to bardzo różne wymiary tej samej rzeczywistości. Pamiętając jednak, że żyjemy w bardzo nieprzewidywalnym świecie, którego jedyną stałością wydaje się być ciągła zmiana (co bardzo jasno pokazała nam pandemiczna rzeczywistości ostatnich miesięcy), warto traktować te dane jedynie jako jeden z wielu drogowskazów na ścieżce do udanej i satysfakcjonującej kariery. Nawet najbardziej przyszłościowa profesja, która zwyczajnie do nas nie pasuje, nie przyniesie nam satysfakcjonującego życia zawodowego.

Coraz częściej w próbach określenia naszej rzeczywistości, w tym także tej odnoszącej się do świata pracy, pojawiają się nowe terminy tj.: VUCA, SPAM czy płynna nowoczesność.

Termin VUCA stworzony pierwotnie przez armię amerykańską do opisu nieprzewidywalnej rzeczywistości wojennej, wykorzystywany jest coraz częściej właśnie w biznesie i obszarze rozwoju osobistego. VUCA To świat zmienności (volatility), niepewności (uncertainty), złożoności (złożoność) oraz niejednoznaczności (ambiguity). W Polsce funkcjonują również pojęcia: SPAM (szybkozmienność, płynność, arcyzłożoność, mętność), którego autorem jest Wiesław Grabowski oraz płynna nowoczesność — autorstwa Zygmunta Baumana. Wszystko to światy nieustannych zmian, z którymi w życiu zawodowym przyjdzie się nam wielokrotnie zmierzyć. Coraz częściej więc planowanie kariery postrzegane jest dziś nie jako wybór zawodu na cała życie, a pewien projekt, który w przeciągu życia podlega wielokrotnym korektom.


Systematycznie publikowane są liczne badania, artykuły, w których eksperci przewidują, jakie trendy zachodzić będą w najbliższej dekadzie na rynku pracy, jakie zawody będą najbardziej pożądane przez pracodawców. Nie zaszkodzi, jeśli przyjrzysz się takim publikacjom. Warto jednak spojrzeć na nie nieco szerzej i zastanowić się jakie branże mają duże szanse na rozwój, jakie kompetencje i kwalifikacje są na rynku pracy poszukiwane najbardziej. Bądź krytyczny, weryfikuj i porównuj zdobyte informacje. Wiele z rankingów czy raportów o zawodach „przyszłości” opartych jest o sprawdzone dane, ale należy pamiętać, że rzeczywistość szybko potrafi się zmieniać i to, co było pożądane dziś, może być nieaktualne jutro.

Dziś prezentujemy więc krótką listę publikacji w tym obszarze.

Badania i raporty

  1. Polskie streszczenie raportu Future od Jobs Report 2020 przygotowanego przez światowe Forum Ekonomiczne oraz film WEF
  2. Umiejętności 2030
  3. Przyszłość rynku pracy: zawód czy kompetencje? Mapa Karier
  4. Ekonomiczne losy absolwentów (dostarcza wiarygodnych informacji o sytuacji absolwentów polskich uczelni na rynku pracy) oraz Poznaj rynek pracy (najciekawsze wnioski z badań przeprowadzonych w ramach monitoringu ekonomicznych losów absolwentów)
  5. Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań. Raport PARP
  6. Kompetencje 4.0.  – część I Cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030 i część II Edukacja dla przemysłu 4.0 – Wyzwania dla Polski
  7. Mapa trendów – dostępna TU

 

Inne publikacje:

  1. Zawody przyszłości – Jak będziemy pracować do 2030 roku  
  2. Zawody przyszłości 2020/2030
  3. Zawody przyszłości – co nas czeka za 20 lat
  4. Najbardziej poszukiwane zawody przyszłości
  5. Pracownik przyszłości – jaki będzie?
Więcej »

PRZEWODNIK MATURZYSTY, czyli co przyszły student i nie tylko wiedzieć powinien...

Zasoby związane z planowaniem ścieżek edukacyjno-zawodowych i kariery, z których możemy korzystać obecnie za pomocą elektronicznych mediów są tak bogate, że jednym z trudniejszych elementów pracy doradców staje się dziś ich selekcja i przetwarzanie w taki sposób, by materiały, które ostatecznie docierają do uczniów i ich rodziców, rzeczywiście były wartościowe i przydatne. Wymaga to jednak ogromu czasu i wysiłku. Jeśli zatem w doradczym świecie pojawia się publikacja, która bez wątpienia spełnia te warunki, można a nawet trzeba sie nią dzielić. Zachęcam wszystkich maturzystów, nauczycieli doradców, wychowawców i osoby zainteresowane tą tematyką do zapoznania się z przewodnikiem dla maturzystów powstałym w PPP w Kościerzynie autorstwa Pani Hanny Nowak-Szopińskiej przy współpracy merytorycznej Pani Aliny Urbańskiej pt.: "PRZEWODNIK MATURZYSTY czyli co przyszły student i nie tylko wiedzieć powinien..."

Więcej »

Co podpowiada Ci Twój temperament?

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy Wam lekcję dotyczącą temperamentu. Mowa była głównie o tym, że jest on jednym z tych kryteriów, które bezwzględnie należy wziąć pod uwagę planując swoją karierę i podejmując decyzje dotyczące swoich ścieżek edukacyjno-zawodowych. Staraliśmy się wyjaśnić czym jest temperament, jakim procesom podlega, a także przede wszystkim, jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce. Mamy nadzieję, że coś zapamiętaliście. Jeśli nie, zapraszamy do powtórki i ponownego zapoznania się z tą lekcją – dostępną TUTAJ.

Dziś skoro zbliżamy się już do momentu podsumowań i podejmowania decyzji dotyczących wyboru przyszłej szkoły, chcemy zaproponować Wam kilka gier o różnym poziomie trudności, pozwalających na powtórzenie i uporządkowanie tej wiedzy. A zatem, co podpowiada Ci Twój temperament? Jesteś osobą opanowaną czy wybuchową? Pracujesz szybko czy powoli? Możesz pracować długo i jednostajnie czy wtedy szybko się męczysz i niecierpliwisz? Wolisz pracować w jednym miejscu czy być w ciągłym ruchu?

 

Temperament - jako czynnik wyboru zawodu cz. I

Temperament – jako czynnik wyboru zawodu cz. II

Typy temperamentu (pary)

Typy temperamentu (cechy)

Na koniec chcemy zaproponować Wam bajkę. Bajki, jak powszechnie wiadomo, są przecież nie tylko dla małych dzieci. Przeczytajcie uważnie, a może odnajdziecie w niej siebie.
Jeśli macie możliwość wykorzystania naszych materiałów pracując z całą klasą, warto byście po lekturze bajki podzielili się na grupy (możecie np. wylosować karteczki z czterema koloram, lub podzielić się wg. numerów z dziennika) i spróbowali przygotwać charakterystyki poszczególnych królewiczów. Zwróćcie szczególną uwagę na ich mocne i słabe strony, a także poszukajcie wspólnie odpowiedzi na pytanie, jak można tę wiedzę wykorzystać przy planowaniu swojej kariery.

Bajka o czterech królewiczach - dostępna TUTAJ

Więcej »

Planujemy ścieżkę edukacyjno-zawodową


Zadanie 1.
Zapoznaj się (lub tylko sobie przypomnij) ze schematem ilustrującym ścieżki kształcenia. Interaktywny schemat, który umożliwia bardziej szczegółowe zapoznanie się z opisem poszczególnych typów szkół (po kliknięciu w ich nazwę) znajdziesz
TUTAJ.


Jeśli chcesz sprawdzić, czy wiesz, jak skonstruowany jest cały nasz system edukacji, zapraszam do zabawy System edukacji w Polsce - dostępnej TUTAJ.
 

Zadanie 2.
Po zapoznaniu się z powyższym schematem uważnie przeczytaj przygotowane w naszym centrum
zestawienie porównawcze poszczególnych typów szkół dostępne TUTAJ. Czytaj z uwagą, bo za chwilę poprosimy Cię o odpowiedź na kilka pytań i zaplanowanie pewnej kariery.

Zadanie 3.
Sprawdź czy masz wystarczającą wiedzę, by zmierzyć się z poniższym zadaniem. Nie musisz oczywiście drukować diagramu - wystarczy, że w "głowie" zdecydujesz, która strzałka jest właściwa.


porownanie - szkoly zawodowe a licea


Zadanie 4.
Po zapoznaniu się z wcześniejszymi materiałami postaraj się odpowiedzieć na kilka pytań sprawdzających Twoją wiedzę. Wykorzystaj w tym celu naszą kartę pracy (aktywny pdf). Jeśli będziesz miał z tym kłopot, zachęcamy do zapoznania się z
I częścią naszego przewodnika edukacyjnego dostępną TUTAJ, lub Rekrutacyjnym Q&A, który znajdziesz TUTAJ.

Karta Pracy - Sprawdź czego nie wiesz... - dostępna TUTAJ

 

Zadanie 5.
A teraz, kiedy już przypomniałeś sobie podstawowe informacje o typach szkół i możliwych ścieżkach kształcenia, proponujemy Ci zabawę dotyczącą planowania ścieżek edukacyjno-zawodowych. Tym razem jednak zaplanujesz ścieżkę nie dla siebie, a dla Asi. Koniecznie zmierz się z tym zadaniem z przyjaciółmi (najlepiej tymi, którzy również stoją przed wyborami edukacyjno-zawodowymi w niedalekiej przyszłości), a później porównajcie swoje odpowiedzi.

Planujemy edukacje Asi – by wykonać zadanie kliknij TUTAJ

Zastanów się także jaki wpływ na podejmowane przez Ciebie i Twoich przyjaciół decyzje dotyczące ścieżki edukacyjno-zawodowej Asi miały czynniki tj. jej: zainteresowania, sytuacja materialna czy oczekiwania rodziców. Czy ściezki, które zaplanowaliście dla Asi są podobne, a może sie różnią? Jak myślisz, dlaczego? A jakie czynniki wpływają na Twoje decyzje edukacyjno-zawodowe?

Przy tworzeniu lekcji i kart pracy wykorzystane zostały materiały szkoleniowe przygotowane przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ―PROGRESFERA.

 

Więcej »

Doradczy Escape Room

Czym się interesujesz? Jakie masz hobby? Co lubisz robić w wolnym czasie? Pytania,  na które warto znaleźć odpowiedzi, bowiem mogą stanowić cenna wskazówkę w procesie poszukiwania swojej edukacyjno-zawodowej drogi. Co więcej, są to pytania, które towarzyszą nam na wielu etapach zawodowej kariery, ciągle jeszcze będąc stałym punktem rozmów kwalifikacyjnych. Pytania, na które jednak znalezienie odpowiedzi niejednemu ósmoklasiście przysparzają nie lada kłopot. Czasem odpowiedź wydaje się zbyt banalna by dzielić się nią ze światem, czasem robimy wiele rzeczy i trudno jest nam nazwać i określić to właściwe „hobby” czy” zainteresowanie”. Jeśli Ty również masz kłopot z takimi pytaniami, zapraszamy do pokoju zagadek (Escape Room), którego finał z pewnością przybliży Cię do znalezienia dobrych odpowiedzi.

Escape Room – Wyjdź z tej dziury!

Więcej »

Zapraszamy do udziału w kwietniowych szkoleniach i konferencjach

W ramach działającej przy Centrum Akademii Doradcy Zawodowego, staramy się polecać doradcom w naszej sieci ciekawe i wartościowe inicjatywy, w tym webinary, szkolenia, konferencje. Dziś chcielibyśmy zaprosić do udziału w dwóch wydarzeniach, które przed nami:

  • W dniu 14 kwietnia o godz. 18 rozpocznie się kolejny bezpłatny webinar dla doradców zawodowych organizowany przez Fundację Katalyst Education i Mapę Karier pt. „Doradco! Zainspiruj się na wiosnę”. W programie poznawanie nowych metod, idei i narzędzi pod okiem aż 8 doradców zawodowych. Szczegóły wydarzenia, program i link do rejestracji znajdziecie TU. Jak zawsze szczerze polecamy, bo jakość gwarantowana.


  • Z kolei w dniu 27 kwietnia w godz. 12:00 do 14:50 wydarzenie o dużo bardziej lokalnym charakterze, chociaż spotkacie tam także gości dobrze znanych także na arenie ogólnopolskiej. Konferencja online pt. "Innowacje i dobre praktyki w systemie doradztwa zawodowego" organizowana przez Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu – informacje, program i rejestracja TU.

Zapraszamy w imieniu organizatorów i własnym.

Więcej »

Konfrontacja własnych zasobów i preferencji ze światem zawodów - filtry od Mapy Karier

Mapę Karier będącą jednym z najciekawszych interaktywnych narzędzi doradztwa zawodowego w Polsce znają już pewnie wszyscy. Mapa pozwala uczniom wszystkich szczebli edukacyjnych poznawać świat pracy. Znajdziecie tam nie tylko opisy zawodów (obecnie 619), ale także informacje o wielości rynku pracy w danej profesji, możliwych ścieżkach kariery, czy wynagrodzeniach. Przeglądanie tak dużej bazy zawodów może jednak okazać się trudne, dlatego fundacja postanowiła utworzyć w narzędziu kolejną funkcjonalność, pozwalającą uczniom na przeglądanie bazy za pomocą zróżnicowanych filtrów. I tak powstały filtry preferencji pozwalające przeglądać zasoby pod kątem m.in.: określonych przez ucznia preferencji dotyczących czynności zawodowych, branż, środowiska pracy, godzin pracy, intensywności kontaktów z innymi ludźmi, ulubionych przedmiotów szkolnych itp. Od teraz możliwe jest wyszukiwanie ścieżek kariery dopasowanych do indywidualnych potrzeb i preferencji. Często „przefiltrowanie” świata zawodów przez sito naszych preferencji i zainteresowań oraz porównanie możliwości świata pracy z osobistym potencjałem i zasobami, stanowi dla uczniów wielką trudność. Od teraz ta konfrontacja może stać się łatwiejsza. Koniecznie sprawdźcie, przetestujcie i przekażcie dalej, bo to narzędzie warte uwagi.

Mapa Karier i filtry preferencji dostępne TUTAJ

Więcej »

Wsparcie dla rodziców ósmoklasistów

Jesteś rodzicem i zastanawiasz się, jak wspierać swoje dziecko, które stoi przed wyborem ścieżki edukacyjnej? Głowisz się, jaki zawód da mu gwarancję odnalezienia się na zmieniającym rynku pracy? Chcesz wiedzieć, jak sprawić, by - pomimo nieprzewidywalnych zmian - mogło korzystać ze swoich zasobów?


Fundacja Katalyst Education przygotowała webinar, podczas którego dowiesz się, w jaki sposób korzystać z Mapy Karier
www.mapakarier.org, darmowej strony internetowej wspierającej doradztwo zawodowe oraz dlaczego to narzędzie może sprawić, że Twoje dziecko będzie spokojnie patrzyło w przyszłość. Ponadto dowiesz się m.in.: dlaczego ważne jest wspieranie dziecka w określaniu predyspozycji zawodowych (zwłaszcza teraz); w czym młodym ludziom może pomóc wiedza o rynku pracy i w jaki sposób ją poszerzać; na co zwrócić uwagę, aby pomóc dziecku w optymalny sposób korzystać ze swoich zasobów; w jaki sposób określać kompetencje dziecka oraz wzmacniać jego samodzielność – poznasz techniki doceniania i dowartościowania. Webinar trwa ok. 90 minut. Spotkanie dedykowane jest zwłaszcza rodzicom klas 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Nagranie z webinaru dostępne jest TU

Już 25 marca o godzinie 15:30 WUP w Szczecinie oraz Centrum Planowania Kariery i Informacji Zawodowej również realizować będzie bezpłatny webinar dla rodziców ósmoklasistów pt. "Wspieraj rozsądnie! Czyli jak towarzyszyć dziecku w jego drodze edukacyjno-zawodowej”. Planowane do realizacji treści to:

  • jak odkrywać możliwości własnego dziecka oraz poznasz wynikające z tego korzyści,
  • jak wspomóc dziecko w trafnym wyborze przyszłej szkoły i wzmocnić poczucie jego wartości
  • jakie są typy szkół i możliwości kontynuowania nauki po każdym z nich,
  • co warto wiedzieć o zawodach i gdzie szukać informacji o nich,
  • jakie są najnowsze trendy na rynku pracy, branże i zawody przyszłości.

Więcje informacji o webinarze dostępne TU. Do uczestnictwa w spotknaiu wymagana jest rejestracja TUTAJ

Zachęcamy rodziców także do zapoznania się z naszym przewodnikiem Mądrze wspierać i wybierać dostępnym
TUTAJ

Więcej »

Narzędzia pomocne w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych

W wielu naszych lekcjach udostępniamy Wam możliwość skorzystania z różnorodnych tematycznych narzędzi wspierających samopoznanie, dokonywanie autorefleksji i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Korzystając z nich warto jednak pamiętać, że mają one stanowić jedynie wsparcie. Nie traktujcie ich wyników zatem jako wyroczni, a jedynie pomoc w dużo bardziej złożonym i wymagającym procesie poszukiwania swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej i planowania kariery.

Poniżej znajdziecie zestawienie różnych głównie interaktywnych narzędzi - w większości publikowanych już wcześniej na naszej stronie - wraz z odniesieniami do lekcji, z którymi warto się zapoznać przed ich wykorzystaniem. Zachęcamy także do korzystania z naszych pozostałych lekcji i zbiorów informacji doradczych, które przygotowujemy, by pomóc Wam w planowaniu swoich zawodowych i edukacyjnych ścieżek (Uwaga: ze względu na ograniczenia strony lekcje i informacje zamieszczane są w jednej zakładce, co nieco utrudnia przeglądanie materiałów, ale mimo to jesteśmy pewni, że dotrzecie do starszych, ale dalej w pełni aktualnych zasobów – staramy się bowiem na bieżąco aktualizować wpisy – również te publikowane w ubiegłym roku; zależy nam by niepotrzebnie nie duplikować treści).

Narzędzia powstałe w oparciu o teorię J. L. Hollanda (dodatkowo lekcja dotycząca tej teorii dostępna jest TUTAJ)

Narzędzie powstałe na podstawie teorii B. A. Klimowa (dodatkowa lekcja dotycząca tej teorii dostępna TUTAJ)

Osobowość (dodatkowo lekcja dotycząca osobowości dostępna TUTAJ)

Inteligencja wieloraka (dodatkowo lekcja dotycząca inteligencji wielorakiej dostępna TUTAJ)

Temperament (dodatkowo lekcja dotycząca temperamentu dostępna TUTAJ)

Wartości w pracy (dodatkowo lekcja dotycząca wartości w pracy dostępna jest TUTAJ)

Rodzaje pracy:


Inne ciekawe narzedzia:

Więcej »

Mój charakter - Kwestionariusz Bergera

Ćwiczenie wraz z opisem pochodzi z publikacji „Moja kariera. Poradnik dla ucznia szkoły średniej”. T. Podgórska, I. Zaczkiewicz-Kląskała,J. Kruk, I. Kubiszyn; Wrocław 2020


Każdy zawód wymaga innych predyspozycji - zwłaszcza, jeżeli porównasz charakterystyki różnych zawodów. Człowiek nie może wykonywać dobrze każdego zawodu, nie będzie dobrze czuł się w każdej pracy, czy na każdym stanowisku. Dlaczego?

Należy zwrócić uwagę na to, że ludzie posiadają różne dyspozycje życiowe. Trzy główne to: emocjonalność, aktywność i oddźwięk psychiczny w reakcji na bodźce ze świata.

Emocjonalność (E) to dyspozycja do ulegania silnym wzruszeniom psychicznym, nawet wskutek stosunkowo niewielkiej podniety.

Aktywność(A) jest dyspozycją do spontanicznego działania mimo przeszkód (wobec przeszkody osoba aktywna wzmaga swoje działanie w kierunku utrudnionym przez nią!).

Oddźwięk psychiczny jest dyspozycją świadomości do szybkiego i nietrwałego reagowania na podniety (określa się tą cechę, jako „prymalność[P]) lub powolniejszego reagowania, ale dłuższego przechowywania doznań (określa się tą cechę, jako „sekundalność”[S]).

 

Dyspozycje te składają się na TEMPERAMENT I CHARAKTER.

 

„Często terminów charakter i temperament używa się zamiennie. Jest to uzasadnione tym, że mówimy o tym samym, ale z innej perspektywy. Mówiąc o temperamencie mamy na myśli życie emocjonalne, które wyrosło na bazie wrodzonych skłonności (potrzeb i instynktów) i uczestnictwa w kulturze (okres wczesnego dzieciństwa). Emocje te tworzą typową dla danej osoby „mieszankę” wzruszenia i podniecenia. Na bazie temperamentu poprzez uspołecznienie powstaje charakter i jest od niego znacznie bogatszy. Uspołecznienie polega „na kształtowaniu się społecznie pożądanych cech osobowości i postaw prospołecznych”. Jest to proces, w którym osoba przyswaja sobie normy obowiązujące w danym społeczeństwie lub grupie społecznej, dzięki czemu może funkcjonować w ramach tego społeczeństwa lub grupy społecznej. Jest to „charakter nabyty” – kształtuje się w okresie 7-11 roku życia. Następnie między 14-17 rokiem życia pojawia się własna wola i zasady działania, które ona zarysowuje – mówimy wówczas o „charakterze wypracowanym w samowychowaniu”.

 

Określenie charakteru, rozumianego jako typowe życie uczuciowe danej osoby i związany z tym styl działania, jest doskonałą pomocą w pracy nad sobą na poziomie szkoły średniej.

 

Temperament i charakter w odniesieniu do wymagań stanowiska pracy utrudniają, bądź ułatwiają, nabycie określonych kompetencji. Są to kompetencje w czterech podstawowych wymiarach: wiadomości, umiejętności, pozytywnego nastawienia do siebie i podejmowanego działania oraz gotowość do aktualizacji swoich wiadomości i umiejętności w określonym czasie i miejscu, (czyli odporność na stres, radzenie sobie ze stresem).

 

Każdorazowo należy oszacować, na ile dany charakter, rozumiany jako układ dyspozycji (E, A oraz S bądź P) ułatwia lub utrudnia spełnianie wymagań, jakie stawia określona praca.

 

 

Ćwiczenie 1.   Mój charakter – Kwestionariusz Bergera (ćwiczenie dedykowane uczniom szkół ponadpodstawowych).


Więcej »

Moja bajka czyli strategia Walta Disneya w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych

 
Strategia Walta Disneya to model, który wykorzystać można do planowania i realizacji różnych projektów, a także do poszukiwania kreatywnych rozwiązań, przekształcania swoich wizji i marzeń w rzeczywistość. Niewątpliwie wybór przyszłej szkoły i planowanie kariery może być takim planem, marzeniem, projektem, który chcesz zrealizować. Strategia Walta Disneya pozwoli Ci spojrzeć na ten proces z trzech bardzo rożnych perspektyw. Marzyciela, Realisty i Krytyka.

Jakie są cele tej metody? Najogólniej rzecz ujmując służy ona:

  • planowaniu projektów, tworzeniu planów,
  • poszukiwanie kreatywnych rozwiązań dla swoich pomysłów,
  • szerokiej analizie zagadnienia z uwzględnieniem zasobów i zagrożeń.
  • uzyskaniu całościowego obrazu sytuacji, projektu, planu

W strategii tej wyróżniamy trzy perspektywy:

Marzyciela
Każdy z nas ma w sobie coś z marzyciela. Marzyciel snuje wizje, myśli twórczo i jest w stanie wymyślać nowe pomysły. Bycie marzycielem to przywilej polegający na tym, że można omijać wszelkie ograniczenia i wymyślać dowolne rzeczy. Wszystko jest dopuszczalne. Założenie główne: nie ma rzeczy niemożliwych. Bez marzycieli nie byłoby postępu i innowacji. Marzyciele popychają świat do przodu.


Realisty
Realista to planista, ma zdolność przekuwania marzenia w konkretny plan. Patrzy obiektywnie i trzeźwo na całą sytuację. Musi spojrzeć na pomysły marzyciela i zastanowić się co jest w nim kluczowego, a następnie przetworzyć pomysł tak, by stał się możliwy do wykonania.

Krytyka
Krytyk patrzy na opracowany plan pod kątem tego co może się nie udać. Analizuje i wskazuje przeszkody oraz ryzyka, które mogą się pojawić. Stara się wychwycić błędne założenia. To niezwykle ważna rola, która pozwala udoskonalić pomysły.




 

Każda z tych perspektyw powinna być oddzielnym etapem planowania. Błąd jaki często popełniamy w procesie planowania polega na tym, że mieszamy te trzy perspektywy. W ten sposób często zabijamy kreatywność marzyciela poprzez natychmiastowe zaangażowanie krytyka. Albo zostajemy ciągle w fazie fantazji, nie mając opracowanego planu działania, ani analizy ryzyk, które są związane z naszym projektem. Mieszanie tych trzech faz tworzy niejasne, zagmatwane i pomieszane myślenie, które często prowadzi do odrzucenia świetnych pomysłów.

Istotne jest więc rozdzielenie od siebie tych etapów. W pierwszej kolejności w pracy nad nową ideą należy przyjąć perspektywę Marzyciela, następnie spojrzeć na pomysły z punktu widzenia Realisty, po czym zweryfikować ich wartość przyjmując postawę Krytyka. Marzyciel kreuje wizje. Realista przekłada wizje na plan i realne do wykonania kroki. Krytyk natomiast identyfikuje ograniczenia i potencjalne trudności, na które możemy napotkać wdrażając nasz plan w życie.

Strategia Walta Disneya to gotowy przepis na przekształcenie Twoich marzeń w rzeczywistość. Metoda Disneya daje nam możliwość spojrzenia na dany pomysł, czy problem z kilku różnych perspektyw. Zapewnia wyraźne rozdzielenie trzech stylów myślenia: Marzyciela, Realisty i Krytyka, tak abyśmy mogli odnieść największe korzyści z każdego z nich. Wybierz i zapisz na kartce własny, dowolny cel. Następnie przeprowadź jego analizę zgodnie ze strategią słynnego producenta. Wchodząc w każdą z trzech ról (kolejno: Marzyciela, Realisty i Krytyka) zmieniaj także miejsce pracy - to może być inny fotel, inny pokój. Zapisuj wszystkie swoje myśli na kartkach albo wykorzystaj nasze karty pracy. Po przejściu kolejno każdego z trzech etapów, wróć do początkowego celu – może chcesz go zmodyfikować? Jak możesz poradzić sobie z uwagami Krytyka?

Pomyśl teraz o wyborze nowej szkoły, jako o swoim POMYŚLE / PROJEKCIE, który chcesz zrealizować. Dobrze abyś cel był zapisany i bardzo konkretny.

Etap 1 – Marzyciel – Co chcę zrobić?

Postawa Marzyciela brzmi: „Wszystko jest możliwe„. W tej fazie planowania nie musimy się zastanawiać, czy nasz pomysł jest możliwy do realizacji, ani też szukać ograniczeń. Cel etapu pierwszego to – wymyślić marzenie, cel który chciałbyś osiągnąć! Upewnij się, że jest to coś, czego na prawdę pragniesz. Na tym etapie pozwalasz swojej wyobraźni działać. Uruchamiasz wyobraźnie. Kreujesz swoją wizję i korzyści z jej osiągnięcia.

Przykładowe pytania pomocnicze:

  • Jaki jest cel? Co chcesz zrobić?
  • Kim chciałbyś zostać?
  • Dlaczego chcesz to zrobić?
  • Jakie są korzyści?
  • Jak będzie wyglądać przyszłość?

Karta pracy do etapu pierwszego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).


Etap 2 – Realista – Jak to zrobić?

Postawa realisty brzmi: „Pomysł jest możliwy do realizacji„. W tej fazie planowania nie szukaj ograniczeń. Zachowuj się tak, jakby pomył był w pełni możliwy i osiągalny. Wymyśl plan, aby go urzeczywistnić. Zrób to w praktyczny i realistyczny sposób. Celem jest opracowanie szczegółowego i łatwego w zarządzaniu planu działania. Zachowujesz się tak, jakby plan był całkowicie możliwy do wykonania. Twoim zadaniem jest poszukiwanie sposobów, aby to osiągnąć.

Przykładowe pytania pomocnicze:

  • JAK osiągniesz cel?
  • Co konkretnie musi zostać spełnione, aby cel został osiągnięty?
  • Kto będzie potrzebny do realizacji? Kto konkretnie zajmie się danymi obszarami? Kto będzie zaangażowany? (przypisz odpowiedzialność za wykonanie poszczególnych zadań).
  • Jak – konkretnie – będziesz realizował pomysł? (pierwszym krokiem będzie...; drugim krokiem będzie...).
  • Kiedy możliwe są poszczególne działania?
  • Jak będziesz weryfikował stopień realizacji zadań?
  • Jakich zasobów będziesz potrzebował (czas, ludzie, pieniądze itp.), aby zrealizować ten pomysł?
  • Co zapewni bieżącą informację zwrotną, dzięki czemu będziesz wiedział, czy zbliżasz się w kierunku celu, czy się od niego oddalasz?
  • Skąd będziesz wiedział, że cel został osiągnięty?
  • Co posiadasz, a czego Ci brakuje by móc zrealizować cel?
  • Czego jeszcze potrzebujesz, aby projekt miał szansę powodzenia?

Karta pracy do etapu drugiego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).


Etap 3 – Krytyk – Co może pójść źle?

Postawa krytyka polega na rozważeniu: „Jakie problemy mogą wystąpić; co może pójść nie tak?” Tutaj szukasz błędów i luk w planie. Pamiętaj jednak, by działać jako konstruktywny krytyk. W roli Krytyka wchodzisz w interakcję tylko z Realistą – nie z Marzycielem. Staraj się znaleźć słabe punkty, zapobiegać problemom i zapewnić powodzenie planu, ale pozostaw rozwiązanie tych potencjalnych słabości Realiście.

Przykładowe pytania pomocnicze:

  • Dlaczego plan może się nie powieść?
  • Dlaczego ktoś może sprzeciwić się temu planowi lub pomysłowi?
  • Co może pokrzyżować Ci plan? Co jest zagrożeniem dla jego realizacji?
  • Czego brakuje w scenariuszu działań?
  • Które punkty strategii są słabymi elementami tego planu?
  • Co jeszcze jest potrzebne; czego brakuje w planie?
  • Co zrobisz, gdy… (tu podaj konkretne ryzyko np. gorzej zdasz egzamin ósmoklasisty, z jakiegoś powodu nie zdobędziesz przewidywanej liczny punktów rekrutacyjnych, rodzice nie będą akceptowali Twoich wyborów itp.)?
  • O czym zapomniałeś na liście zadań?
  • O co jeszcze trzeba zadbać?
  • Jakie jest ryzyko, że nie zrealizujesz swojego planu?
  • Czy i w jaki sposób należy przeformułować plan?

Karta pracy do etapu trzeciego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).


Etap 4 - Co zrobić z wiedzą, którą właśnie zebrałeś?

Po ukończeniu etapu krytycznego wróć od Krytyka do Realisty. Teraz możesz zmienić swój plan (ale nie marzenie) na podstawie komentarzy, które uzyskałeś od Krytyka. Następnie, jeśli zmieniłeś plan, możesz wrócić do Krytyka i po raz kolejny go ocenić. Możesz kontynuować taki cykl tam i z powrotem między Realistą, a Krytykiem, dopóki nie uzyskasz solidnego, w Twojej ocenie wykonalnego  planu. Jeśli mimo wysiłków nie możesz wymyślić planu, który Krytyk „zaakceptuje”, możesz wrócić do Marzyciela i zmodyfikować „marzenie” w oparciu o wykonany do tej pory cykl. Jednak pamiętaj, że zmieniasz „marzenie” tylko, gdy masz absolutną pewność, że nie da się wykonać opracowanego planu.

Jeśli po wykonaniu tej pracy uznasz, że Twój plan ma realną szansę powodzenia, nie pozostaje Ci nic innego jak przystąpić do działania by spełnić swoje marzenia!!!

 

Jeśli zainteresowała Cię nasza lekcja zachęcamy również do obejrzenia filmu Metoda Walta Disneya dostępnego TUTAJ.
 

Cała karta pracy do ćwiczenia dostępna TUTAJ (aktywny pdf).

Źródła:

1.      Akademickie biuro karier UM w Łodzi; Metoda Walta Disneya (dostęp 15.03.2021)

2.     Rośnij w siłę; Jak zamienić marzenia w rzeczywistość? Strategia Walta Disneya (dostęp 15.02.2021)

3.      M. Gózdż; Co mają wspólnego bajki Disney’a z kreatywnością zespołu? (dostęp 15.02.2021)

4.      Metoda Disneya, B. Capodagli, L. Jackson, Wyd. Liber


Więcej »

Kolejne zasoby pomocne w organizacji zdalnego doradztwa zawodowego

W okresie nauki zdalnej systematycznie staramy się wyszukiwać i udostępniać szkolnym doradcom zawodowym wartościowe zasoby z zakresu doradztwa zawodowego (tworzone przez bardzo różne instytucje, placówki i osoby) ułatwiające organizację pracy i realizację zdalnej formy doradztwa zawodowego na różnych szczeblach edukacji. Bardzo wiele publikacji, narzędzi i materiałów znajdziecie na tej stronie we wcześniejszych wpisach oraz na naszym centrowym wirtualnym dysku. Dziś prezentujemy kila kolejnych ciekawych i inspirujących  a niepublikowanych wcześniej zasobów, które pozwolą Wam jeszcze bardziej uatrakcyjniać swoje zajęcia doradcze.


  1. Materiały Malborskiego Centrum Edukacyjnego dostępne TUTAJ; wiele ciekawych kart pracy i gotowych narzędzi

  2. Odkryj Siebie – Zeszyt ćwiczeń PUP w Gdańsku – dostępny TUTAJ

  3. Zestaw Narzędzi do pracy na zajęciach doradztwa zawodowego w szkole podstawowej; WSB w Poznaniu, M. Łukasiewicz, P. Pluta  - dostępny TUTAJ

  4. Prezentacja multimedialna Planowanie Kariery (E. Brillowska) – dostępna na platformie Prezi TUTAJ

  5. Materiały doradcze Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu - dostępne TUTAJ - wśród których znajdziecie materiały dedykowane uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

  6. Materiały Międzyszkolnego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej CKZ WROCŁAW dostępne TUTAJ wśród których znajdziecie:
  • poradnik dla ucznia szkoły średniej
  • poradnik dla ucznia szkoły podstawowej
  • poradnik dla rodziców
Więcej »

Gdzie jeszcze szukać rzetelnych informacji o ofercie szkół i rekrutacji?


Przypominamy, że  rozkręcają się już działania promocyjne związane z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022  Poniżej przedstawiamy zestawienie linków do stron internetowych naszych powiatowych placówek oraz ich kont fecebookowych. Szkoły wykorzystują te kanały do komunikacji z kandydatami, promocji swoich ofert edukacyjnych, informowania o ciekawych dla kandydatów projektach i inicjatywach (warsztatach, dniach otwartych itp.) Nasi uczniowie czasem giną w gąszczu informacji, więc zróbmy wszystko, by dotarli do tych właściwych i merytorycznie wartościowych. Każda szkoła przygotowała na swoich stronach specjalną zakładkę/strefę dla kandydatów, w której znajdziecie wszystkie niezbędne i najważniejsze informacje dotyczące oferty kształcenia i organizacji rekrutacji. To doskonałe i rzetelne źródła informacji. 


I liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu

II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu

Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich w Kędzierzynie-Koźlu

Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej im. Bohaterów Westerplatte w Kędzierzynie-Koźlu

Zespół Szkół nr 3 im. Mikołaja Reja w Kędzierzynie-Koźlu

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu

Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Brzechwy w Kędzierzynie-Koźlu

Zbliża się koniec roku. Kampanie rekrutacyjne szkół ruszają pełną parą a Ty jesteś pełen obaw w związku z koniecznością podjęcia decyzji o wyborze przyszłej szkoły? Czasem pomocna jest zmiana perspektywy. Zamiast zastanawiać się czego chcesz, wyobraź sobie scenariusz, którego wolisz uniknąć. Reguła MINIMAXu - czyli odwrócona metoda pomagająca w planowaniu ścieżek edukacyjnych. Pozwala spojrzeć z innej perspektywy, pomyśleć o tym, co być może do teraz umykało Twojej uwadze. Zapraszam do zmierzenia się z nowym ćwiczeniem.

Karta pracy MINIMAX – aktywny pdf dostępna TUTAJ

Więcej »

Kompetencje - moje zasoby

W pracy zawodowej liczą się nie tylko twarde kwalifikacje, ale także kompetencje. O tym czym są kompetencje i czym różnią się od kwalifikacji zawodowych, była już mowa. Jeśli nie pamiętasz, koniecznie zajrzyj TU i TU i TU. Zapewne zauważyłeś, że często kompetencje, o których dziś tak dużo mówi się w kontekście zapotrzebowania rynku pracy, nie są specyficzne dla konkretnego miejsca zatrudnienia, są raczej uniwersalne, bazowe. Większość z nich można także nazwać kompetencjami transferowalnymi, czyli „przenośnymi”. Można powiedzieć, że są to umiejętności, których nabywa się w trakcie wykonywania różnych czynności w życiu. Nie tylko czynności zawodowych, ale także różnych zadań w szkole, w grupie rówieśniczej i w domu. Kompetencje transferowalne są niezwykle ważne w sytuacji utraty pracy, poszukiwania nowej bądź zmiany kierunku kariery zawodowej. Żadna praca nie jest dokładnie taka jak poprzednia, ale w każdej pracy przydatny jest pewien zestaw umiejętności. A czy Ty znasz swoje zasoby w zakresie kompetencji, potrafisz je nazwać i zdefiniować?  Sprawdź to koniecznie korzystając z gry edukacyjnej Odgadnij kompetencje. Warto dokonać autorefleksji i określić już dziś, które kompetencje są twoją mocną stroną, a nad którymi, powinieneś byc może jeszcze popracować.

 

Teleturniej Odgadnij kompetencje – żeby zagrać kliknij TUTAJ

 

Możesz skorzystać także z innych propozycji na usystematyzowanie wiedzy o kompetencjach:

Kompetencje miękkie – część 1 – dostępna TU

Kompetencje miękkie – część 2 – dostępna TU

Jaka to kompetencja – dostępna TU

Więcej »

Praca czeka w rzemiośle

Znajomość charakterystycznych czynności zawodowych, środowiska pracy oraz posiadanie informacji o narzędziach najczęściej wykorzystywanych w danej profesji - wszystko to wiedza niezbędna do świadomego podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Można ją zdobywać na wiele sposobów. Dziś interaktywna propozycja, dzięki której w bardzo przyjemny sposób możecie  przyjrzeć się zawodom rzemieślniczym tj. np.: fryzjer, cukiernik, piekarz, stolarz czy mechanik samochodowy. Jeśli jesteście przekonani, że wiecie bardzi dużo o zawodach rzemieślniczych,  koniecznie się sprawdźcie. W zasobach znajdziecie dwie gry: "E-rzemieslnik" i "Miliard w rzemiośle". 

Zasoby
Praca czeka w rzemiośle - znajdziecie TUTAJ
Więcej »

Zawód i ja - moje konfrontacje

Przez ostatnie tygodnie proponowaliśmy Wam bardzo wiele ćwiczeń, materiałów i narzędzi, które pomóc miały Wam w poznawaniu siebie, gromadzeniu wiedzy o swoich zasobach, o świecie edukacji i rynku pracy. Dziś, gdy jesteście już coraz bliżej momentu podejmowania ostatecznych decyzji dotyczących wyboru nowej szkoły, a czasem zawodu, w którym rozpoczniecie niebawem kształcenie, proponujemy Wam ćwiczenie, spinające klamrą i zbierające w jednym miejscu wszystko to, co udało się Wam wypracować. Jeśli macie już w głowie jakiś pomysł na swój przyszły zawód (również taki, który zdobywać będziecie dopiero po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej),  skorzystajcie z naszej karty pracy dostępnej TUTAJ i sprawdźcie, czy to co wiecie o sobie, pasuje do tego, co wiecie o wymarzonej profesji. Jeśli napotkacie trudności zachęcam by przejrzeć nasze wcześniejsze materiały – w każdym obszarze, który pojawia się w karcie pracy publikowaliśmy wcześniej lekcje pomagające w analizie danego obszaru i zebraniu niezbędnych informacji i wiedzy. Nie jest to łatwe zadanie, ale warto się z nim zmierzyć. Możecie także skorzystać z innego, ale służącego osiągnieciu podobnych celów narzędzia, jakim jest Indywidualny plan działania – dostępny TUTAJ.

A zatem owocnej pracy.

Zawód i ja – karta pracy dostępna TUTAJ

Indywidualny plan działania – dostępny TUTAJ

Więcej »

Oferta edukacyjna szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022

II część przewodnika edukacyjnego dla uczniów i rodziców Mądrze wspierać i wybierać zawierająca pełną ofertę edukacyjną publicznych szkół ponadpodstaowych naszego powiatu na rok szkolny 2021/2022 jest już dostępna w zakładce informator - TUTAJ. Zachęcam do przekazania informacji swoim uczniom i ich rodzicom. Mam nadzieję, że po raz kolejny będzie ona pomocna w planowaniu dalszych ścieżek kształcenia. 
Więcej »

Szczególne uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad i konkursów przedmiotowych w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych

W związku z pojawiającymi i powtarzającymi się pytaniami w tej sprawie, przypominamy o kilku regulacjach dotyczących w istocie także problematyki rekrutacji na rok szkolny 2021/2022

Zgodnie z art. 132 ustawy Prawo oświatowe, Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy o systemie oświaty, lub laureat konkursu dla uczniów szkół i placówek artystycznych przeprowadzonego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o systemie oświaty, których organizatorem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, są przyjmowani w pierwszej kolejności do szkół ponadpodstawowych, o których mowa w art 132 Ustawy Prawo oświatowe (oczywiście po spełnieniu określonych warunków; tamże).

Jeśli więc szukacie informacji dotyczących szczególnych uprawnień swoich uczniów będących laureatami i finalistami olimpiad i konkursów, warto zatem zajrzeć do dwóch komunikatów, które znaleźć możecie na stronach BIP Ministerstwa Edukacji i Nauki regulujących kwestie przyjmowania w pierwszej kolejności do szkół, o których mowa w art. 132 ustawy Prawo oświatowe laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych przeprowadzanych z przedmiotu lub przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty oraz laureatów konkursów dla uczniów szkół i placówek artystycznych, organizowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub Centrum Edukacji Artystycznej.

Pierwszy komunikat opublikowany 14 maja 2020 r. (w odniesieniu do rekrutacji interesuje nas tylko punkt 3) Komunikat Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wykazu olimpiad przedmiotowych przeprowadzanych z przedmiotu lub przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty lub egzaminem maturalnym oraz konkursów dla uczniów szkół i placówek artystycznych w roku szkolnym 2021/2022.

Drugi komunikat zaktualizowany 5 maja 2020  r. - Wykaz konkursów dla uczniów szkół i placówek artystycznych, organizowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub Centrum Edukacji Artystycznej, uprawniających do przyjmowania laureatów tych konkursów w pierwszej kolejności do publicznych szkół wymienionych w art. 132 ustawy Prawo oświatowe w roku szkolnym 2021/2022.

Na stronach Kuratorium Oświaty w Opolu znaleźć można już także Zarządzenie nr 4 Opolskiego Kuratora Oświaty z dnia  24 lutego 2021 r. w sprawie zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez Opolskiego Kuratora Oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym na rok szkolny 2021/2022, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w województwie opolskim.

Problematykę dotyczącą dodatkowych punktów w rekrutacji za szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie reguluje z kolei Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.

Informacje te w formie przystępnych regulaminów znajdziecie także na stronach internetowych szkół w specjalnie do tego przygotowanych zakładkach.

Więcej »

50 czynników. Jeden wybór. Twój wybór

Czy zastanawialiście się kiedyś na tym, co w rzeczywistości sprawia, że decydujecie się na rozpoczęcie nauki w konkretnej szkole? Moda, perspektywy na rynku pracy, analiza własnych zainteresowań a może atmosfera panująca w szkole, którą chcecie wybrać? Przez ostatnie lata, często wspólnie z doradcą zawodowym, wychowawcą czy rodzicem przeanalizowałiście pewnie wszystkie możliwe czynniki, które należy wziąć pod uwagę planując swoją przyszłość edukacyjno-zawodową. Poszukiwaliście zatem razem wiedzy o sobie (predyspozycjach, zainteresowaniach, uzdolnieniach, umiejętnościach, talentach, temperamencie, stanie zdrowia itd.), wiedzy o zawodach i rynku pracy (informacji zawodowych i zawodoznawczych; informacji o sytuacji na rynku pracy itp.) oraz o rynku edukacyjnym (ofercie edukacyjnej lokalnych szkół, możliwych ścieżkach edukacyjnych, wskaźnikach zdawalności egzaminów, ofercie zajęć dodatkowych, kryteriach rekrutacji itp.). Dziś proponuję jednak, żebyście zatrzymali się na chwilę i - tu i teraz - poszukali odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki związane ze specyfiką szkół, spośród których dokonujecie wyboru, przesądziły o Waszej decyzji. Co jest dla Was ważne, kiedy myślicie o swojej codzienności w nowej szkole po 1 września?

Proponuję ćwiczenie w wykorzystaniem aktywnego ebooka 50 czynników. Jeden wybór. Twój wybór, dzięki któremu zastanowicie się raz jeszcze, co jest dla Was ważne, kiedy myślicie o swojej wymarzonej szkole? Może o czymś nie pomyśleliście a warto to zrobić, jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji. A zatem co jest ważne, a co zupełnie nieistotne? Ebook powstał w oparciu o materiały zamieszone w publikacji: M. Rosalska, A. Wawrzonek, Między szkołą rynkiem pracy.

Dla osób chcących pogłębić refleksję nad tym, co wpłynęło na decyzję o wyborze przyszłej szkoły, proponuję wykonanie dodatkowego ćwiczenia - Wybrać, jak to łatwo powiedzieć - pochodzącego z pakietu ZAMEK; Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych. Materiały metodyczno-informacyjne i narzędzia dla nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów i rodziców (D. Piróg), które specjalnie dla Was zostało przygotowane w formie aktywnego PDFu.

Więcej »

Świat zawodów w klasach I-III

Preoreintacja zawodowa zaczyna się już w przedszkolu. Działania, które w przyszłości pomóc mają młodym ludziom w trafnym i efektywnym planowaniu swojej kariery zawodowej, w pierwszych klasach szkoły podstawowej przyjmują już postać orientacji zawodowej.  Choć często zadania z tego zakresu nie są na tym szczeblu edukacji postrzegane jako specjalnie priorytetowe, warto jednak, by podejmowane w tym obszarze przez szkolnych doradców i nauczycieli wysiłki, były dobrze zaplanowane oraz prowadziły do osiągniecia wyznaczonych celów. Co warto wiedzieć i o czym pomyśleć prowadząc orientację zawodową? Jeśli jesteście zainteresowani  zapraszam do obejrzenia webinaru Mapy Karier pt. Świat zawodów w klasach I-III. Pomysły na zajęcia dla najmłodszych uczniów – nagranie dostępne TUTAJ.

Więcej »

Zawodowy ZOOM CWRKDiZ

Kolejną inicjatywą, która może pomóc Wam dokonać wyboru przyszłej szkoły oraz zawodu jest projekt Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Kaliszu pod nazwą Zawodowy ZOOM. Na ich kanale na YouTube znajdziecie krótkie filmiki o zawodach szkolnych, opowiadające o kształceniu z perspektywy pracodawców.

Poniżej znajdziecie linki do filmów o zawodach znajdujących się także w ofercie edukacyjnej naszych szkół. Zachęcam do obejrzenia.

Zawodowy ZOOM na kucharza

Zawodowy ZOOM na operatora maszyn CNC

Zawodowy ZOOM na fotografa

Zawodowy ZOOM na mechanika pojazdów samochodowych

Zawodowy ZOOM na cukiernika

Zawodowy ZOOM na fryzjera

Więcej »

Rekrutacyjne Q & A

Odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w jednym miejscu. Zapraszamy do zapoznania sie z naszym rekrutacyjnym Q & A.

Rekrutacyjne Q & A - plik pdf

Więcej »

Audiobook - 5 odcinków o planowaniu kariery i wyborze zawodu

Audiobook, czyli 5 odcinków krótkiego poradnika, nagranych dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, to 5 plików w formacie mp3. Można je wykorzystać jako formę zadania domowego, wprowadzenia do lekcji z doradcą zawodowym lub jako uzupełnienie lekcji wychowawczych. Każdy odcinek audiobooka może stanowić odrębny temat lekcji lub wstęp do omawianych zagadnień. Audiobook może zostać umieszczony na stronie szkoły jako elektroniczny poradnik, przekazany rodzicom lub uczniom. Audiobook może też być podsumowaniem zajęć z doradcą zawodowym. Materiał został udostepniony przez Akademię Webinaru.

Po każdym odcinku można wzbudzić dyskusje i zapytać:

  • Czy zgadzacie się z treściami w danym odcinku?
  • Co było dla Was szczególnie ważne? Odkrywcze?
  • Z czym się nie zgadzacie?
  • Co wymaga wyjaśnienia?

Co zawiera 5 odcinków audiobooka? Poniżej znajdziecie spis treści krótki opis tego, co zawierają kolejne odcinki. Kliknięcie w tytuł odcinka powoduje otwarcie audiobooka (na dniach dodana zostanie także funkcjonalność umożliwiająca pobranie plików - pracujemy nad tym).

Odcinek 1. Planowanie kariery to nieustanne poznawanie siebie

Podstawowym elementem przy projektowaniu kariery, szukaniu pracy czy wyborze zawodu jest samopoznanie. Od niego zaczyna się tak naprawdę przygoda z pracą, przygoda, która może być fascynująca i pasjonująca, a nie tylko wyciskająca z nas siódme poty, co z czasem może przerodzić się w frustrację. Co zatem w sobie poznawać? Przede wszystkim osobowość – charakter, indywidualne zasoby i możliwości, pasje i zainteresowania, umiejętności, cenione przez siebie wartości, swoje prawdziwe potrzeby, bariery i obszary, które wymagają ulepszenia.

Odcinek 2. Jak ludzie wybierają zawód?

Wybór zawodu jest jednym z ważniejszych wydarzeń w życiu człowieka. Od niego bowiem zależy wybór szkoły, wybór szkoleń i kursów, wybór studiów i wreszcie – wybór właściwego miejsca pracy. Najczęściej jednak uczniowie szkół podstawowych, a nawet szkół ponadpodstawowych, nie myślą o wyborze konkretnego zawodu, przed wyborem szkoły. Wybierają więc po omacku, na podstawie chwilowych zainteresowań, ocen, pod wpływem kolegów, rodziców lub po prostu – ze względu na odległość do potencjalnej szkoły. Nie tak być powinno!

Odcinek 3. Z czego wybierać?

Wszystkie zawody zostały uporządkowane w tzw. branże zawodowe. Zostały one podzielone m.in. ze względu na podobne czynności czy środowisko pracy lub wymagania, które należy spełnić, aby je wykonywać. Możemy wyróżnić 17 głównych branż zawodowych, możesz je znaleźć w Klasyfikacji zawodów i specjalności lub w Przewodnikach po zawodach. Poszukaj w sieci. Każdy zawód, również ten, który i Ty wybierzesz cechuje się specjalnym otoczeniem, czynnościami i przedmiotami zawodowymi. Ich charakterystykę znajdziesz w opisach zawodów.

Odcinek 4. Jak wybrać szkołę ponadpodstawową?

Zanim wybierzesz szkołę, dobrze zastanów się, który jej typ posłuży Ci do uzyskania wymarzonego zawodu. Sprawdź czym różnią się poszczególne szkoły od siebie: Liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła I i II stopnia. Wybierając szkołę, zastanów się też, co jeszcze jest dla Ciebie ważne i sprawdź te informacje w Internecie i wśród znajomych: opinia o nauczycielach, klimat w szkole, bezpieczeństwo, wyposażenie biblioteki, zdawalność matury i egzaminów, stosunek nauczycieli do uczniów.

Odcinek 5. Jak wybrać studia?

Masz do wyboru 3 tryby studiowania: dzienny, zaoczny i wieczorowy. W zależności od kierunku jaki wybierzesz, będziesz stał przed wyborem rodzaju studiów: Studia licencjackie – tzw. studia I stopnia, trwają 3 lata, dają Ci tytuł licencjata danej branży i oznaczają, że posiadasz już po nich wykształcenie wyższe. Studia magisterskie uzupełniające – tzw. studia II stopnia. Trwają dwa lata i można je wybrać po ukończeniu studiów licencjackich. Są to zazwyczaj studia specjalizujące w danej dziedzinie. Jednolite studia magisterskie – są to studia, które dotyczą tylko wybranych kierunków, których nie można rozbijać na studia I i II stopnia. Wybór kierunku studiów jest podstawowym wyborem jakiego musisz dokonać, aby rozpocząć studia.