testetst

Godziny pracy doradcy zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego w roku szkolnym 2021/2022

 
Centrum Kształcenia Zawodowego zaprasza do współpracy w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Szkoły zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu:


Doradca zawodowy mgr Katarzyna Paprotny
tel. 77 4813752 wew. 25
tel. kom. 505464622
e-mail: katarzyna.paprotny@wp.pl

godziny pracy: od poniedziałku do środy 8:30 – 13:30
                          czwartek od 8:30 do 12:30
                          oraz piątek 8:30-11:30


Kilka pytań o rekrutację 2022/2023

Zachęceni doświadczeniami innych ośrodków oraz najczęściej pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi „technicznej” strony rekrutacji, przygotowaliśmy zestawienie odpowiedzi na Kilka pytań o rekrutację w roku szkolnym 2022/2023,  które znajdziecie TU. Zachęcamy do lektury.

Więcej »

Dni otwarte i konferencja w Zespole Szkół Specjalnych

Regularnie informujemy Was o najważniejszych wydarzeniach ułatwiających podjęcie decyzji o wyborze przyszłej szkoły organizowanych w powiecie. Tym razem przekazujemy zaproszenie społeczności Zespołu Szkół Specjalnych w Kędzierzynie-Koźlu na organizowane 27 maja dni otwarte placówki oraz kolejną już konferencję z cyklu Słodko-gorzki świat osób niepełnosprawnych. Tegoroczną prelekcję pt.  "Szczęśliwy rodzic - szczęśliwe dziecko" wygłosi dr Katarzyna Błońska.
Szczegóły znajdziecie na plakacie dostępnym
TU oraz TU
Więcej »

Akcja Rekrutacja 2022/2023

Jak co roku Vulcan przygotował instruktażowy film dla tegorocznych ósmoklasistów, rodziców, wychowawców oraz wszystkich zainteresowanych tematyką elektronicznej rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Jeśli chcecie sprawnie przejść przez proces rekrutacji, już dziś sprawdźcie, jak działa system, czego musicie pilnować, a także jak dobrze stworzyć swoją listę preferencji. Film znajdziecie na stronie rekrutacji opolskie.edu.com.pl oraz TU.
Więcej »

Kończę szkołę i co dalej?

Tegoroczni absolwenci liceów i techników właśnie zmagają się z maturą. Ósmoklasiści także już niebawem zasiądą w egzaminacyjnych ławach. Egzaminy to jednak nie jedyne wyzwanie, jakie stoi przed uczniami kończącymi edukację w dotychczasowych szkołach. Muszą oni także zdecydować o swojej edukacyjnej i zawodowej przyszłości. Czy i gdzie będą się dalej uczyć, jakie zawody wybiorą, jak zaplanują swoja dalszą drogę? Wiemy, że to niełatwe wyzwania, dlatego proponujemy Wam dziś dwa dedykowane arkusze pracy (dla ósmoklasistów i tegorocznych maturzystów), które mamy nadzieję ułatwią wam podsumowania i podjęcie dobrej decyzji. Zachęcamy także do przeglądania bogatego zbioru bardzo różnych materiałów doradczych pomagających w dokonywaniu wyborów edukacyjno-zawodowych, które znajdziecie w starszych wpisach w  zakładce doradztwo zawodowe. Znajdziecie wśród nich filmy, poradniki, quizy, zabawy edukacyjne, gry, ćwiczenia, testy, kwestionariusze, ebooki, audiobooki i wiele innych.

Arkusz pracy dla maturzystów – Jak wybrać studia wyższe?

Arkusz pracy dla ósmoklasistów – Liceum, technikum czy szkoła branżowa?


Poszukując swojej przyszłej drogi edukacyjno-zawodowej, już na finiszu warto zajrzeć m.in. także TU oraz TU, a także TU, TU, TU, TU i TU. Jest to szczególnie ważne dla ósmoklasistów, którzy wybór szkoły potraktowali jako jednorazową decyzję odkładaną na ostatni możliwy moment.

Ciekawym narzedziem może okazać sie także Arkusz analizy szkoły, który w uporządkowany sposób pozwoli Wam przygotować swoją listę rankingową szkół.

Przyszli studenci również znajdą na naszych stronach duzo przydatnych i ciekawych narzedzi pomocnych w planowaniu swojej przyszłości. Koniecznie poszukajcie ich w zakładce doradztwo zawodowe.








Więcej »

Terminarz DNI OTWARTYCH w szkołach ponadpodstawowych powiatu

  

Terminy DNI OTWARTYCH w poszczególnych placówkach z dołączonymi plakatami informacyjno-promocyjnymi:

 

  • Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu – 24 marca 2022 (9:00-18:00) - plakat TU
  • Zespół Szkół nr 3 im. Mikołaja Reja w Kędzierzynie-Koźlu – 22 kwietnia 2022 (godz. 9:00 – 17:00) - plakat TU

Szkoły z Koźla (trzy szkoły w jeden dzień):

  • I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu – 26 kwietnia 2022  (godz. 9:00 do 17:00) - plakat TU
  • Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich w Kędzierzynie-Koźlu – 26 kwietnia 2022 (8:00 – 16:00) - plakat TU i TU
  • Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej im. Bohaterów Westerplatte w Kędzierzynie-Koźlu – 26 kwietnia 2022 (9:00 do 18:00) - plakat TU
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu – 6 maja 2022 (start 16:30) - plakat TU

Warto przygotować się do takiej wizyty, żeby czas spędzony w murach interesujących Cię placówek był nie tylko przyjemną odskocznią od codzienności, ale okazał się efektywnym elementem przygotowań do podjęcia decyzji, a zgromadzone w trakcie wycieczki informacje rzeczywiście stanowiły dla Ciebie pomoc w wyborze nowej, dobrej szkoły.  Nie wiesz jak się przygotować? Koniecznie przeczytaj artykuł dostępny TU

Więcej »

Nowa seria filmów od CDZdM

 

Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży z Poznania ruszyło z realizacją kolejnej serii filmów video, tym razem zatytułowanej „Jak poznać siebie”. Zapewne już wiecie, że poznanie siebie to jeden z pierwszych i ważniejszych kroków, które trzeba postawić idąc ścieżką prowadzącą do trafnie wybranej szkoły. Na serie składają się trzy odcinki:

Filmy są krótkie, uzupełnione dodatkowymi ćwiczeniami. Dla uczniów mogą stanowić doskonały materiał do autorefleksji i podsumowań, a dla doradców są świetnym wprowadzeniem do realizacji zajęć doradczych w poszczególnych obszarach. Wszystkie trzy odcinki znajdziecie oczywiście na kanale YouTube CDZdM w Poznaniu. Tradycyjnie każdy odcinek ma możliwość dodatkowego wyświetlenia polskich lub ukraińskich napisów.

 

Więcej »

Nowy informator o publicznych i niepublicznych szkołach ponadpodstawowych województwa opolskiego

Kuratorium Oświaty w Opolu przygotowało i udostępniło elektroniczną wersję informatora o publicznych i niepublicznych szkołach ponadpodstawowych województwa opolskiego na rok szkolny 2022/2023, który zawiera ofertę kształcenia przygotowaną przez szkoły i placówki z woj. opolskiego na rok szkolny 2022/2023 i ma na celu wskazanie różnych dróg edukacyjnych, a tym samy ułatwiać planowanie własnej kariery zawodowej. Może być pomocny zarówno dla ósmoklasistów, jak i uczniów kończących szkoły ponadpodstawowe, a poszukujących informacji dotyczących mozliwości kontunuacji kształcenia w szkołach policealnych czy na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych (KKZ).

Publikacja (możliwość pobrania plików) dostępna TU
Więcej »

Rekrutacyjne Q and A

Zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną bazą najczęściej pojawiających sie pytań dotyczących szkół ponadpodstawowych i rekrutacji wraz z przygotowanymi przez doradcę centrum odpowiedziami.  Opracowanie dedykowane uczniom klas VIII szkół podstawowych i ich rodzicom, a także doradcom zawodowym szkół podstawowych. Jeśli czegoś zabrakło, dajcie nam znać, wtedy uzupełnimy materiał o interesujące Was zagadnienia.

Opracowanie zawiera odnośniki do zewnetrznych źródeł informacji - aktywne po kliknięciu w zaznaczone obszary.

Rekrutacyjne Q and A w rekrutacji 2022/2023 do pobrania TU
Więcej »

Wybieram szkołę - mapa drogowa

Oddajemy w Wasze ręce najnowszą centrową publikację doradczą MAPA DROGOWA - WYBIERAM SZKOŁĘ trzy kroki do trafnej decyzji w formie ulotki informacyjnej dla uczniów klas VIII szkół podstawowych. Materiał został przygotowany i sformatowany do wydruku (wydruk dwustronny; poziomy; odbicie wg krótkiej krawędzi) i złożenia w klasyczną trzystronicową ulotkę zamykaną do środka. Uwaga: w normalnym widoku strony publikacji będą pomieszane.

Znajdziecie w niej wskazówki dojazdu do najlepszej szkoły. Korzystajcie i upowszechniajcie w swoich szkołach i wśród poszukujących swojej edukacyjno-zawodowej drogi. W wresji elektronicznej (pdf) linki sa aktywne.

Ulotka do pobrania TU

Więcej »

Szukamy swojej edukacyjno-zawodowej drogi - nasza kryminalna ESCAPE GAME dla ósmoklasistów

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych rusza w tym roku 16 maja. Jeśli jeszcze szukacie wskazówek, zastanawiacie się co powinniście uwzględnić dokonując wyboru, macie trudności w zmotywowaniu się do przeglądania materiałów i informatorów rekrutacyjnych - zapraszamy Was do naszej kolejnej, tym razem nietypowej zabawy. Dziś  proponujemy Wam formę zupełnie inną niż zwykle. Każdy z Was na pewno spotkał się kiedyś z pojeciem escape room, a może nawet przeżył w nim jakąś fascynującą przygodę. Jeśli lubicie takie aktywności, przed Wami nasza  „escape game” (dedykowana uczniom klas VIII szkół podstawowych) pt.: Zajmij najlepsze miejsce. Znajdziecie w niej podsumowanie najważniejszych zagadnień związanych z planowaniem swojej edukacyjnej przyszłości osadzone w atmosferze prawdziwej kryminalnej przygody. Będą diamenty, szyfry i tajemne przejścia. By jednak rozwiązać zagadkę i zgarnąć główną nagrodę, potrzebne są Wam spryt, wiedza i umiejętności? Jakie? Zobaczcie sami…
Gra została dostosowana do oferty edukacyjnej powiatu na rok szkolny 2022/2023 ;)
To jak? Gramy?

Gra dostępna
TUTAJ (gra dedykowana na komputery)


Więcej »

Akademia Doradcy Zawodowego - zapraszamy na szkolenie

Po raz kolejny mamy przyjemność zaprosić Państwa doradców zawodowych szkół powiatu kedzierzyńsko-kozielskiego zrzeszonych w działąjącej przy CKZ sieci wsparcia, na szkolenie organizowane w ramach Akademii Doradcy Zawodowego. Szkolenie Ekspert doradztwa zawodowego odbędzie sie już 27 kwetnia o godz. 9:00 na naszej sali audio. Będzie bardzo roboczo, intensywnie i pracowicie. Spotkanie poprowadzi p. Agnieszka Ciereszko. Zapraszamy do udziału. Szczegółowych informacji udziela oraz zgłoszenia przyjmuje doradca zawodowy CKZ p. Katarzyna Paprotny.
Szczegółowy program oraz informacje o dodatkowym bonusie dla uczestników na plakacie dostępnym TU

Więcej »

Oferta szkół powiatu na r. szk. 2022/2023 - II część przewodnika już dostępna

II część tegorocznego przewodnika Hej ósmoklasisto! Siegnij po marzenia zawierającego pełną ofertą edukacyjną szkół ponadpodstawowych naszego powiatu znajdziecie już w zakładce Informator oraz TU. Korzystajcie śmiało!!!
Więcej »

Narzędzia pomocne w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych

W wielu naszych lekcjach udostępniamy Wam możliwość skorzystania z różnorodnych tematycznych narzędzi wspierających samopoznanie, dokonywanie autorefleksji i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Korzystając z nich warto jednak pamiętać, że mają one stanowić jedynie wsparcie. Nie traktujcie ich wyników zatem jako wyroczni, a jedynie pomoc w dużo bardziej złożonym i wymagającym procesie poszukiwania swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej i planowania kariery.

Poniżej znajdziecie zestawienie różnych głównie interaktywnych narzędzi - w większości publikowanych już wcześniej na naszej stronie - wraz z odniesieniami do lekcji, z którymi warto się zapoznać przed ich wykorzystaniem. Zachęcamy także do korzystania z naszych pozostałych lekcji i zbiorów informacji doradczych, które przygotowujemy, by pomóc Wam w planowaniu swoich zawodowych i edukacyjnych ścieżek (Uwaga: ze względu na ograniczenia strony lekcje i informacje zamieszczane są w jednej zakładce, co nieco utrudnia przeglądanie materiałów, ale mimo to jesteśmy pewni, że dotrzecie do starszych, ale dalej w pełni aktualnych zasobów – staramy się bowiem na bieżąco aktualizować wpisy – również te publikowane w ubiegłym roku; zależy nam by niepotrzebnie nie duplikować treści).

Narzędzia powstałe w oparciu o teorię J. L. Hollanda (dodatkowo lekcja dotycząca tej teorii dostępna jest TUTAJ):

Narzędzie powstałe na podstawie teorii B. A. Klimowa (dodatkowa lekcja dotycząca tej teorii dostępna TUTAJ):

Osobowość (dodatkowo lekcja dotycząca osobowości dostępna TUTAJ):

Inteligencja wieloraka (dodatkowo lekcja dotycząca inteligencji wielorakiej dostępna TUTAJ):

Temperament (dodatkowo lekcja dotycząca temperamentu dostępna TUTAJ);

Wartości w pracy (dodatkowo lekcja dotycząca wartości w pracy dostępna jest TUTAJ):

Rodzaje pracy:


Inne ciekawe narzedzia:

Więcej »

Europejski rok młodzieży - 2022 - rokiem większych możliwości dla osób młodych

Z okazji Europejskiego Roku Młodzieży CKZ wspólnie z przedstawicielami sieci EURES (Wojewódzki Urzad Pracy w Opolu) a także Europe Direct Opole szykują dla Was ciekawe wydarzenie. Już 15 marca uczniowie naszych szkół ponadpodstawowych będą mieli okazję porozmawiać o szansach jakie otwiera przed nimi europejski rynek edukacji i pracy. Szczegóły na plakacie. Link do transmisji zostanie przekazany bezpośrednio do szkół. Już dziś zapraszamy!
Więcej »

Coś dla poszukujących drogi - dwa ciekawe webinary dotyczące wyborów edukacyjno-zawodowych

Jesteście rodzicami uczniów stojących przez wyborem szkoły ponadpodstawowej, albo właśnie kończycie taką szkołę i szukacie pomysłu na to, co dalej? Jeśli tak, jeszcze w lutym możecie wziąć udział w ciekawych wydarzeniach dedykowanych osobom stojącym przez takimi właśnie wyzwaniami.

Rodzicom uczniów klas VII i VIII polecamy 90-minutowy  webinar Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Szczecinie i Koszalinie Wspieraj rozsądnie. Czyli jak towarzyszyć dziecku w jego drodze edukacyjno-zawodowej, który odbędzie się 23 lutego o godz. 16:00. Szczegółowe informacje na temat wydarzenia dostępne TU a rejestracja odbywa się TU.

Z kolei starszym uczniom polecamy webinar Kierunkowskaz, jak dobrze wybrać kierunek studiów, który odbedzie się już w niedzielę 20 lutego o godz. 19:00.  Więcej informacji o wydarzeniu znajdziecie TU a rejestracji można dokonać TU.

Polecamy Wam te wydarzenia.

Więcej »

Terminy rekrutacji na rok szkolny 2022/2023 już opublikowane

28 stycznia 2022 r. opublikowane zostało Zarządzenie nr 1 Opolskiego Kuratora Oświaty w sprawie terminów postępowania rekrutacyjnego, a także terminów składania dokumentów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych i klas wstępnych szkół ponadpodstawowych, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, szkół policealnych, branżowych szkół II stopnia oraz szkół dla dorosłych na rok szkolny 2022/2023. Szczegółowy harmonogram rekrutacji obowiązujący w naszym województwie znajdziecie na stronach Kuratorium Oświaty w Opolu w zakładce Rodzice i uczniowie i dalej rekrutacja, a także TU.


Grafika ilustrująca najważniejsze terminy - Twoje kroki - w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2022/2023 dostępna
TU.

Uwaga: Jeśli chcesz uczestniczyć w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, które mają swoją siedzibę  w innych województwach, koniecznie sprawdź terminy rekrutacji obowiązujące w danym województwie. Terminarze w poszczególnych województwach mogą się różnić. Informacji szukaj na stronach kuratorium oświaty właściwego ze względu na siedzibę danej szkoły.
Więcej »

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na rynku krajowym i w poszczególnychy województwach

1 lutego 2022 roku opublikowane zostało obwieszczenie MEiN z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym oraz wojewódzkich rynkach pracy. Jeśli jesteście w procesie podejmowania swoich decyzji edukacyjno-zawodowych, warto sprawdzić na przedstawicieli jakich profesji prognozowane jest ze względu na znaczenie dla rozwoju państwa szczególne zapotrzebowanie. Dokument zawiera również tzw. listy wojewódzkie z wykazem zawodów szkolnictwa branżowego, dla których jest prognozowane istotne oraz umiarkowane zapotrzebowanie na pracowników w danym województwie.

Grafika ilustrujaca prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym rynku pracy dostępna
TU
Pełna treść obwieszczenia dostępna
TU

Więcej »

NOWE zawody w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Pod koniec stycznia 2022 MEiN podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, na mocy którego do wspomnianej klasyfikacji wprowadzono 6 nowych zawodów. Znalazły się wśród nich:

  • Monter konstrukcji targowo-wystawienniczych,
  • Technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego,
  • Technik montażu i automatyki stolarki budowlanej,
  • Technik izolacji przemysłowych,
  • Technik elektroautomatyk okrętow,
  • Technik przemysłu jachtowego.

Tym samym wydłużyła się lista profesji, w których można się kształcić po ukończeniu szkoły podstawowej w kraju. Więcej informacji o obowiązującej obecnie klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego znajdziecie TU (warto zajrzeć nie tylko do rozporządzenia z 2019 roku, ale także aktów zmieniających, którymi wprowadzono liczne zmiany w pierwotnej klasyfikacji – dodano wiele nowych zawodów oraz dokonano zmian w już ujętych w klasyfikacji zawodach).
Jesli szukacie informacji o szkołach kształcących w konkretnych zawodach, zwłaszcza tych rzadko występujących w ofertach edukacyjnych szkół, możecie skorzystać z ogólnopolskiego rejestru szkół i placówek oświatowych
www.rspo.gov.pl. Pod tym adresem znajdziecie informacje o wszystkich szkołach zarejestrowanych w systemie oświaty. Korzystając z opcji zaawansowanej wyszukiwarki możecie znaleźć placówki kształcące w konkretnych, interesujących Was profesjach.

Więcej »

Ściąga dla uczniów i rodziców - rekrutacja do szkół ponadpodstawowych na rok szk. 2022/2023

Możecie już korzystać z naszej ściągi dla uczniów i rodziców przygotowanej specjalnie po to, byście szybko i sprawnie mogli dotrzeć do najważniejszych informacji dotyczących rekrutacji na rok szkolny 2022/2023 do szkół ponadpodstawowych powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego. Znajdziecie ją TUTAJ oraz w zakładce Informator. To jak, sięgacie po marzenia?
Więcej »

Kolejna edycja RANKINGU LICEÓW I TECHNIKÓW PERSPEKTYWY 2022 potwierdza jakość naszych szkół

Po raz kolejny Fundacja PERSPEKTYWY opublikowała OGÓLNOPOLSKI RANKING LICEÓW I TECHNIKÓW 2022. Tradycyjnie już nasze powiatowe szkoły znalazły się w gronie szkół odznaczonych tarczami jakości.

Licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł egzogenicznych (zewnętrznych) wobec ocenianych szkół. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych oraz dane Systemu Informacji Oświatowej. Więcej na temat metodologii rankingu znajdziecie TU

Jak wypadły nasze licea?

  • II Liceum Ogólnokształcące w Kędzierzynie-Koźlu  im. Mikołaja Kopernika - 9 miejsce w rankingu województwa opolskiego; 400 w rankingu krajowym – SREBRNA TARCZA JAKOŚCI
  • I Liceum Ogólnokształcące w Kędzierzynie-Koźlu im. Henryka Sienkiewicza - 16 miejsce w rankingu województwa opolskiego; 671 w rankingu krajowym - BRĄZOWA TARCZA JAKOŚCI

Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz wyniki egzaminu zawodowego. Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł egzogenicznych (zewnętrznych) wobec ocenianych szkół. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur oraz egzaminów zawodowych oraz System Informacji Oświatowej. Więcej na temat metodologii rankingu znajdziecie TU.

Jak wypadły nasze technika?

  • Technikum nr 1 w Zespole Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich w Kędzierzynie-Koźlu – 6 miejsce w rankingu województwa opolskiego; 181 w rankingu krajowym – SREBRNA TARCZA JAKOŚCI
  • Technikum nr 3 w Zespole Szkół nr 3 im. Mikołaja Reja w Kędzierzynie-Koźlu – 15 miejsce w rankingu wojewódzkim; 440 w rankingu krajowym – BRĄZOWA TARCZA JAKOŚCI
  • Technikum nr 2 w Zespole Szkół Żeglugi Śródlądowej im. Bohaterów Westerplatte w Kędzierzynie-Koźlu – 19 miejsce w rankingu wojewódzkim; 500+ w rankingu krajowym  
  • Technikum nr 4 w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu – 22 miejsce w rankingu województwa opolskiego; 500+ w rankingu krajowym

 

Więcej »

Jak wybrać szkołę po podstawówce - cykl krótkich filmów doradczych od CDZdM w Poznaniu

Polecamy ciekawe i warte uwagi, nowe i ciągle rozwijające się zasoby doradcze przygotowywane przez Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu. W nowym cyklu „Jak wybrać szkołę po podstawówce” znajdziecie już pierwsze odcinki krótkich filmów zawierających pigułkę wiedzy niezbędnej by świadomie planować swoją edukacyjno-zawodową przyszłość. Na kanale CDZdM w serwisie You Tube znaleźć można także nagrania webinarów skierowanych do rodziców, którzy chcą rozwinąć swoją wiedzę i umiejętności, by lepiej wspierać swoje dzieci w podejmowaniu niełatwych decyzji dotyczących wyboru przyszłej szkoły. Zaglądajcie do nich, bo warto. Odcinków będzie systematycznie przybywać.

UWAGA: Istnieje możliwość włączenia polskich i ukraińskich napisów podczas projekcji filmów.

Kanał na YouTube CDZdM w Poznaniu – TU

Seria krótkich filmów doradczych dla ósmoklasistów „Jak wybrać szkołę po podstawówce”:

  1. Co chcesz w życiu robić?- Czyli o 4 filarach wyboru, typach szkół ponadpodstawowych i celu zawodowym.
  2. Jak zaplanować swoją przyszłość? - Z metodą SMART formułowanie celów i wybór szkoły jest łatwiejszy.
  3. Wszystko co warto wiedzieć o liceum ogólnokształcącym.
  4. Czego można nauczyć się w technikum, co po nim robić i dla kogo jest ono dobrym wyborem?
  5. Jakich zawodów można się uczyć się w szkole branżowej i co po niej można robić
  6. [Kwalifikacje Zawodowe] Czym są, gdzie je zdobyć i jak za ich pomocą zbudować karierę zawodową?
Polecamy także ciekawe nagranie LIVE Q&A Jak odkrywać swoje mocne strony (lub wspierać w tym swoje dziecko)?, które zostało podzielone na rozdziały, by dodatkowo ułatwić Wam wyszukiwanie i przeglądanie interesujących Was treści (ten materiał nie ma możliwości włączenia ukraińskich napisów).
Więcej »

Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów klas VIII - pytamy o nie młodych ludzi


Centrum Kształcenia Zawodowego w Kędzierzynie-Koźlu w terminie od 14 stycznia do 1 marca 2022 r. realizować będzie we współpracy ze szkołami podstawowymi regionu badanie diagnostyczne pn. Planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej - diagnoza uczniów klas VIII SP powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego.

Do udziału w projekcie zapraszamy uczniów klas VIII wszystkich szkół podstawowych powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego. Badanie jest w pełni anonimowe i przeprowadzone zostanie przy pomocy elektronicznego kwestionariusz ankiety na terenie szkół podstawowych.

Ma ono na celu poznanie czynników wpływających na podejmowane przez młodych ludzi decyzje dotyczące wyboru kolejnej szkoły. Bardzo zależy nam na tych opiniach, bowiem dzięki nim, będziemy mogli w przyszłości lepiej planować wsparcie uczniów naszych lokalnych szkół w tym zakresie. Chcemy zgromadzić bogaty materiał, który rzeczywiście będzie dla nas pomocą w organizacji naborów oraz tworzeniu trafnych i wartościowych materiałów informacyjno-promocyjnych dystrybuowanych kanałami, z których korzystają młodzi ludzie.

Po zakończonym badaniu, raport zostanie przekazany i przedstawiony doradcom zawodowym wszystkich szkół biorących udział w badaniu.


Bardzo zatem raz jeszcze prosimy o wsparcie i pomoc w realizacji badania. Bez Państwa zaangażowania zgromadzenie takich danych w skali całego powiatu jest zwyczajnie niemożliwe.

Szczegółowych informacji w tym obszarze udziela doradca zawodowy CKZ.

Więcej »

Setki uczniów w projekcie Zawodowego Tygodnia III

W ostatnim tygodniu października, w szkołach kształcących w zawodach naszego powiatu, realizowana była trzecia już edycja projektu ZAWODOWY TYDZIEŃ. Przymierz się do zawodu. Tegoroczna oferta obejmowała w sumie 30 bardzo zróżnicowanych propozycji tematycznych warsztatów i lekcji otwartych w kilkudziesięciu zawodach (większość propozycji realizowana była dodatkowo w kilku możliwych terminach) oraz dyżury dwóch doradców zawodowych (możliwość konsultacji indywidualnych). Uczniowie mieli zatem szansę na uczestnictwo w dziesiątkach zawodowych przymiarek. Jak co roku projekt zakładał realizację warsztatów z możliwością wykonania przez uczniów prostych zadań praktycznych w poszczególnych zawodach. Była to dla młodych ludzi stojących przed niełatwym przecież wyborem swojej dalszej edukacyjnej ścieżki, nie tylko doskonała okazja do przyjrzenia się z bliska specyfice kształcenia w konkretnych zawodach, poznania charakterystycznego dla nich środowiska pracy, ale także do zebrania informacji niezbędnych by nieco bardziej świadomie podejmować decyzje edukacyjno-zawodowe. Nauczyciele zawodowcy, którzy na co dzień kształcą w naszych powiatowych szkołach przyszłych fachowców, odpowiadali na wszystkie pytania nurtujące kandydatów, tak, by rozwiać rożne wątpliwości czy obawy kłębiące się w ich głowach. Celem tego tygodnia jest bowiem niezmiennie tworzenie warunków umożliwiających skonfrontowanie wiedzy o sobie i swoich wyobrażeń o zawodach z rzeczywistością. Wartością jest tu właśnie praktyczny wymiar tych zajęć. Chodzi o to, by uczniowie mieli szansę niejako dotknąć zawodów i się do nich przymierzyć. Co ważne, staraliśmy się jak zawsze realizować w projekcie warsztaty możliwie bliskie codzienności uczniów kształcących się w poszczególnych profesjach, nie zaś zajęcia o charakterze promocyjnym, by możliwie najpełniej przybliżyć uczniom czekające ich w przyszłości realia kształcenia zawodowego. Więcej informacji o projekcie znaleźć można na stronach internetowych Centrum Kształcenia Zawodowego w Kędzierzynie-Koźlu.

Zajęcia realizowane były zgodnie z przekazanym na początku października do szkół podstawowych harmonogramem, który obejmował propozycje przygotowane przez 6 placówek:

  • Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich w Kędzierzynie-Koźlu,
  • Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej im. Bohaterów Westerplatte w Kędzierzynie-Koźlu,
  • Zespół Szkół nr 3 im. Mikołaja Reja w Kędzierzynie-Koźlu,
  • Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu,
  • Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Brzechwy w Kędzierzynie-Koźlu,
  • oraz pomysłodawcę i koordynatora projektu Centrum Kształcenia Zawodowego w Kędzierzynie-Koźlu.

 

W trzeciej edycji wzięło udział w sumie aż 542 uczniów z 24 szkół podstawowych całego powiatu.

Mamy nadzieję, że udział w projekcie ułatwi tegorocznym ósmoklasistom wybory, przed którymi stoją, a jednocześnie będzie wartościowym krokiem na drodze do poznawania świata zawodów.

Dziękujemy dyrektorom wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych powiatu, koordynatorom projektu, rodzicom, doradcom zawodowym, pedagogom szkolnym oraz nauczycielom i wychowawcom, dzięki którym realizacja tego niełatwego organizacyjnie i logistycznie przedsięwzięcia, okazała się możliwa. Zdjęcia z tegorocznej edycji znajdziecie w mediach społecznościowych realizatorów projektu, naszych powiatowych szkół ponadpodstawowych.

 

 

Więcej »

Międzyszkolna wizyta zawodoznawcza dla kandydatów na operatorów obrabiarek skrawających

Za nami kolejna tym razem trochę wyjątkowa, bo międzyszkolna, wizyta zawodoznawcza w firmie A. Berger Sp. z o.o. zorganizowana przez Centrum dla uczniów zainteresowanych kształceniem w zawodach: operatora obrabiarek skrawających lub technika mechanika (realizujących w kształceniu kwalifikację: użytkowanie obrabiarek skrawających). Tradycyjnie już spotkaliśmy się z p. Justyną Bytnar, która opowiedziała o działalności firmy i o tym, jak zorganizowane jest w niej kształcenie pracowników młodocianych. Nastepnie pod okiem technologa mieliśmy okazję obserwować z bliska realizowane w firmie procesy produkcyjne oraz stanowiska pracy i zadania zawodowe realizowane przez pracowników firmy kolejnych wydziałów.
Dzięki wizycie uczniowie po raz pierwszy w życiu mieli okazję zweryfikowania swoich wyobrażen o pracy operatorów z rzeczywistością. Dla większości z uczestników była to jednocześnie pierwsza wizyta w dużej firmie produkcyjnej, pozwalajaca chociaż trochę "zajrzeć" do świata pracy od wewnątrz.

W wizycie uczestniczyli uczniowie szkół:
  • Szkoły Podstawowej nr 10 w Kędzierzynie-Koźlu,
  • Szkoły Podstawowej w Łanach,
  • Szkoły Podstawowej w Gościęcinie,
  • Szkoły Podstawowej w Cisku,
  • oraz Szkoły Podstawowej w Solarni.
Wszystkim zaangażowanym w organizację tej inicjatywy, a zwłaszcza nauczycielom doradcom i rodzicom uczniów, serdecznie dziękujemy za sprawną organizację dojazdu uczniów na spotkanie.
Więcej »

OTK 2021 - Wyprawa na 3 K: Kariera, Kompetencje, Kreatywność

OTK jest akcją o zasięgu ogólnokrajowym zainicjowaną przez Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP. Jej celem jest propagowanie świadomych wyborów edukacyjnych oraz zachęcenie do planowania kariery zawodowej. Działania kierowane są przede wszystkich do osób młodych, które stoją przed poważnymi decyzjami dotyczącymi swojej przyszłości zawodowej, a także do wszystkich, którzy pragną przyjrzeć się swoim dotychczasowym dokonaniom zawodowym czy edukacyjnym i ponownie wybrać właściwą dla siebie ścieżkę zawodową.

Tegoroczna edycja Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery realizowana jest pod hasłem „Wyprawa na 3K: Kariera, Kompetencje, Kreatywność”

Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu również przyłączył się do tej akcji zapraszając na szereg wydarzeń dedykowanych zaówno osobom młodym poszukującym swojej drogi, jak i tym funckjonującym już jakiś czas na rynku pracy, ale też nauczycielom, wychowawcom czy doradcom zawodowym. Szczegóły znajdziecie na
www.otkopole.pl
Korzystajcie, bo warto!!!

Więcej »

Powiatowa narada szkolnych doradców zawodowych szkół i placówek

Za nami pierwsza od bardzo wielu miesięcy narada szkolnych doradców zawodowych szkół i placówek powiatu. Było mocno roboczo i intensywnie. Wśród poruszanych tematów m.in. organizacja projektu Zawodowego Tygodnia III, tegoroczne wybory edukacyjne uczniów szkół podstawowych, potrzeby i plany szkoleniowe na najbliższy rok, współpraca szkół podstawowych z ponadpodstawowymi w zakresie przygotowania uczniów do podjęcia wyborów edukacyjno-zawodowych, oferta doradcza CKZ,  organizacja wizyt zawodoznawczych, plany związane z realizacją powiatowego badania diagnostycznego uczniów w zakresie efektywności doradztwa zawodowego w szkołach, sytuacja na rynku pracy, ale przede wszystkim integracja, wymiana doświadczeń i wzajemne wsparcie w ramach sieci.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom - przedstawicielom szkół i placówek edukacyjnych - za przybycie i aktywność z nadzieją, że będzie to początek wielu wspólnych i ciekawych inicjatyw doradczych.  Za obecność i wsparcie dziękujemy także przedstawicielom: Powiatowego Urzędu Pracy oraz Ochotniczego Hufca Pracy w Kędzierzynie-Koźlu. Tylko wspólnie możemy w powiecie zbudować realną ofertę pomocy doradczej dla młodych ludzi.

Więcej »

Trzecia edycja projektu Zawodowy Tydzień III - już w październiku

Tegoroczną edycję projektu Zawodowego Tygodnia III zaplanowano na koniec paźdzernika. W dniach od 25 do 29 paźdzernika właśnie, realizowane będą dla uczniów klas VIII szkół podstawowych zajęcia praktyczne w pracowniach CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO oraz w specjalistycznych pracowniach zawodowych szkół kształcących w zawodach :
  • ZESPOLE SZKÓŁ NR 1,
  • ZESPOLE SZKÓŁ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ,
  • ZESPOLE SZKÓŁ NR 3,
  • ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
  • oraz ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH.

Warsztaty z zawodowcami umożliwić mają uczniom rzeczywiste spotkanie z zawodem, jego specyfiką i środowiskiem pracy. Mamy nadzieję, że dzięki uczestnictwu w proponowanych warsztatach uczniowie zdobędą podstawowy zasób informacji o zawodach niezbędny do świadomego podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowej. Zajęcia realizowane będą zgodnie z zamieszczonym w programie harmonogramem przez nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół kształcących w zawodach, dla których organem prowadzącym jest Starostwo Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego.

Założeniem projektu jest, by były to zajęcia praktyczne w poszczególnych zawodach realizowane w pracowniach zawodowych, pracowniach praktycznej nauki zawodu. Mają one być przeznaczone dla wstępnie sprofilowanych już uczniów, którzy myślą o wyborze konkretnych zawodów - nie zaś całych oddziałów/ klas. Będą one dla młodych ludzi szansą na prawdziwe zetknięcie się ze specyfiką kształcenia w konkretnych zawodach, odpowiadającym im środowiskiem pracy, charakterystycznymi zadaniami zawodowymi, predyspozycjami do wykonywania zawodów czy związanymi z nimi ograniczeniami zdrowotnymi czyli zebranie niezbędnej wiedzy do podejmowania trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych. Celem tego tygodnia ma być stworzenie szansy na skonfrontowanie wiedzy o sobie i swoich wyobrażeń o zawodach z rzeczywistością. Wartością jest właśnie praktyczny wymiar tych zajęć, co odróżnia ten projekt od dni otwartych. Chodzi o to, by uczniowie mieli szansę niejako "dotknąć zawodów" i się do nich "przymierzyć".

Program Zawodowego Tygodnia III (pełny harmonogram zawierający niezbędne informacje organizacyjne wraz z danymi kontaktowymi do szkolnych koordynatorów Zawodowego Tygodnia III przekazany został do szkół podstawowych powiatu, a także szkolnym doradcom zawodowym) - program ZT III.

Plakat promujący projekt do pobrania TU

Więcej »

Nowy informator maturzysty 2022 PERSPEKTYWY już dostępny

Podobnie, jak co roku Fundacja Edukacyjna Perspektywy przygotowała INFORMATOR dla maturzystów 2022. W tym roku przybrał on formę interaktywnego e-booka. Publikacje tę Perspektywy przygotowały już po raz 31. Jaki jest tegoroczny informator?

"Matura 2022, zasady wyboru studiów, rankingi wszystkich typów uczelni i 71 najpopularniejszych kierunków studiów, prezentacje ośrodków akademickich, wszystko to - dzięki hiperłączom dodanym do materiałów w e-booku - pozwoli Czytelnikom na perfekcyjnie przygotowanie indywidualnej strategii maturalnej, otwierającej bramę na wymarzone studia.

Jest to pionierska w formie publikacja, która łączy w sobie starannie zweryfikowany materiał informacyjny z możliwościami automatycznego dojścia do pełnych wersji i źródeł przygotowanych materiałów. E-book przekieruje nas np. po więcej informacji maturalnych na stronę CKE, lub do szczegółowych tabel rankingowych pozwalających np. sprawdzić pozycję uczelni w Rankingu Kierunków Studiów. Czytelnicy zapoznają się z także z autoprezentacjami uczelni - z jednoczesną możliwością odwiedzin na stronach internetowych dedykowanych poruszanej tematyce."
(źródło: perspektywy.pl)

Zanjdziecie go oczywiście na stronach www.perspektywy.pl oraz
TU (przekieruje Was bezpośrednio do miejsca, z  którego możecie pobrać informator).
 

Więcej »

Wizyta zawodoznawcza w firmie A. Berger

Przez wiele pandemicznych miesięcy niemożliwa była organizacja wizyt zawodoznawczych dla uczniów szkół podstawowych w firmach regionu. W tym roku szkolnym, korzystając z faktu, że pracodawcy znów powoli zaczęli otwierać przed nami swoje drzwi, wracamy do takich inicjatyw. Pierwsza wizyta służąca wzbogaceniu wiedzy zawodoznawczej uczniów poprzez obserwację uczestniczącą w rzeczywistych warunkach pracy już za nami. W czwartek 23 września wraz uczniami Publicznej Szkoły Podstawowej w Szonowie odwiedziliśmy firmę A. Berger Polska Sp. z o.o.

 

Celem wizyty stało się zapoznanie uczniów ze specyfiką i charakterystyką zawodów: operatora obrabiarek skrawających, kontrolerów jakości, pakowaczy i pomocników produkcyjnych wykonujących czynności zawodowe w firmie, ze szczególnym uwzględnieniem operatora, jako zawodu szkolnego Odwiedzając kolejno wszystkie wydziały firmy pod opieką technologa oraz słuchając jego opowieści i wyjaśnień, mogliśmy zobaczyć cały proces produkcyjny z uwzględnieniem czynności wykonywanych przez przedstawicieli poszczególnych zawodów (analiza stanowisk pracy, przebiegu pracy na stanowiskach i wykonywanych przez pracownika czynności z uwzględnieniem specyfiki firmy i katalogu wykorzystywanych maszyn, urządzeń, materiałów; analiza umiejętności, uzdolnień, kwalifikacji i wiedzy niezbędnych do wykonywania przedmiotowych zawodów).

Takie spotkanie to dla uczniów często pierwsza szansa na obserwację środowiska oraz organizacji pracy w firmie produkcyjnej, pozwalająca na weryfikację własnych, często dalekich od rzeczywistości wyobrażeń. W trakcie wizyty uczniowie zapoznani zostali także ze ścieżkami awansu zawodowego w organizacji i możliwościami poszerzania kwalifikacji zawodowych.

Spotkanie zostało uzupełnione prezentacją firmy obejmującą m.in jej historię, przegląd klientów i produktów poprowadzoną przez Pełnomocnika Zarządu firmy p. Justynę Bytnar.

Wszyscy uczestnicy otrzymali także pamiątkowe firmowe gadżety.

 

 

Więcej »

Eropass sie zmienia. Poznajcie nowy PROFIL EUROPASS

Każdy, kto kiedyś podjął wyzwanie uporządkowania informacji o swoich kwalifikacjach i kompetencjach, stworzenia portfolio, swojego zawodowego profilu, czy przygotowywał się do napisania pierwszego CV myśląc jednocześnie o zatrudnieniu na europejskim rynku pracy, prawdopodobnie zetknął się z pojęciem dokumentów Europass. Europass to program, który od kilkunastu lat oferuje narzędzia  do łatwego, dostępnego, powszechnego i bezpłatnego,  a przy tym jednolitego oraz atrakcyjnego przedstawiania kwalifikacji, kompetencji i doświadczenia zawodowego w cyfrowym świecie. Służy zapewnieniu obywatelom wszystkich państw UE równych szans w przedstawianiu kwalifikacji i doświadczenia zawodowego w sposób zrozumiały nie tylko w kraju ojczystym, ale w całej Europie. Zmienia się świat wokół nas, zmieniają się potrzeby, zmienia się więc także program Europass. Od 1 lipca 2020 r. wkraczając w świat nowoczesnych technologii,  staje się on elektroniczną usługą cyfrową. Jeśli jesteście ciekawi, jak obecnie wyglądają dokumenty Europass i czym jest Profil Eropass – Koniecznie zajrzyjcie na stronę www.europass.org.pl

Również doradcy zawodowi znajdą na tej stronie wiele przydatnych informacji, które z powodzeniem można wykorzystać realizując na terenie szkoły zadania z zakresu doradztwa zawodowego. Na stronie zamieszczone są także inspiracje i gotowe scenariusze lekcji dotyczące programu i dokumentów Europass. Polecamy zwłaszcza nauczycielom pracującym w szkołach ponadpodstawowych, ale nie tylko.

Więcej »

Zmiany w Mapie Karier na dobry początek roku

Jesteś uczniem, nauczycielem czy rodzicem i planując swoją edukacyjno-zawodową przyszłość lub też wspierając w tym procesie innych korzystasz z Mapy Karier? Jeśli tak, warto żebyś zapoznał się ze zmianami, jakie ostatnio pojawiły się w tym narzędziu. Jeśli chcesz dowiedzieć się czego one dotyczą i jakie informacje znajdziesz obecnie na karcie zawodu, koniecznie obejrzyj krótki filmowy przewodnik przygotowany specjalnie na te okazję. Znajdziesz go TUTAJ. 

Oczywiście Mapa Karier ciągle dostępna na www.mapakarier.org – obecnie znajdziesz w niej już opisy 646 zawodów oraz ciekawe i przydatne filtry pozwalające na wyszukiwanie w bazie zawodów zgodnych z Twoimi osobistymi preferencjami. Jeśli nie znasz tego narzędzia, zajrzyj koniecznie.

Szkolnym doradcom zawodowym polecamy z kolei najnowsze szkolenie fundacji Katalyst Education i zespołu Mapy Karier pt. Diagnostyka w doradztwie zawodowym, które poprowadziła prof. Małgorzata Rosalska. Jest ono dostępne w całości TUTAJ

 

Więcej »

Zaproszenie szkolnych doradców zawodowych na powiatową naradę w CKZ


Serdecznie zapraszamy szkolnych doradców zawodowych lub/i pedagogów szkolnych a także osoby pełniące w szkole funkcję koordynatorów doradztwa zawodowego, na stacjonarną roboczą naradę w Centrum Kształcenia Zawodowego w Kędzierzynie-Koźlu. Celem spotkania będzie omówienia ram współpracy i zaplanowanie wspólnych powiatowych działań doradczych na rok szkolny 2021/2022.

Narada odbędzie się w dniu 6 października o godz. 9:30 w sali audiowizualnej Centrum Kształcenia Zawodowego w Kędzierzynie-Koźlu przy ul. Mostowej 7 – sala nr 12.


Tylko wspólnie możemy w powiecie zbudować efektywną i wartościową ofertę wsparcia doradczego dla uczniów naszych szkół a tym samym zwiększyć trafność podejmowanych decyzji edukacyjno-zawodowych, minimalizując jednocześnie ryzyko pochopnych i przypadkowych decyzji.


Dodatkowych informacji udziela doradca zawodowy centrum p. Katarzyna Paprotny.

Ze względów organizacyjnych prosimy jednocześnie o wcześniejsze potwierdzenie udziału telefonicznie pod nr. tel.: 505 46 46 22 lub drogą elektroniczną na adres  email: katarzyna.paprotny@wp.pl najpóźniej do 1 października 2021 roku (godziny pracy doradcy: pon. – śr. 8:30-13:30, czw. 8:30 do 12:30 oraz pt. 8:30 do 11:30).



Spotkanie odbędzie się w reżimie sanitarnym. Prosimy zatem wszystkich uczestników o przybycie w maseczkach.

Zaproszenie na spotkanie dostępne TUTAJ a program spotkania TUTAJ

Więcej »

Najnowsze zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

Nowe rozporzadzenie MEiN z 4 czerwca 2021 roku wprowadza kolejne zmiany w rozporządzeniu w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Rozporzadzenie dostępne TUTAJ.
Więcej »

Nowa zakładka doradcza DIAGNOSTYKA

Na naszej stronie internetowej zamieściliśmy nową zakładkę Diagnostyka, w której znajdziecie informacje dotyczące wybranych, trafnych i rzetelnych narzędzi (testów) badających skłonności i preferencje oraz zainteresowania zawodowe, wykorzystywanych w indywidualnym procesie doradczyczym w naszym Centrum. Badania realizowane są w trakcie indywidualnych konsultacji, które musza zostać wcześniej umówione z doradcą zawodowym. Podobnie jak dotychczas, wykorzystywać będziemy Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych MŁOKOZZ autorstwa Anny Paszkowskiej-Rogacz oraz pilotażowo także Obrazkowy Test Zawodów BBT Martina Achtnicha. Udział w tych badaniach wymaga zgody samego uczestnika, a w przypadku uczniów niepełnoletnich, także rodzica/opiekuna prawnego. Zapraszamy już we wrześniu !!! Informacje o innych narzędziach pomocnych mi.n. w diagnozie i autodiagnozie skłonnościi i zainteresowań zawodowych znajdziecie TU

Studia za granica - pigułka wiedzy od Mapy Karier

Studia za granicą są Twoim marzeniem. Wybór odpowiedniego kraju i uczelni, a następnie aplikacja o miejsce i finansowanie nie jest jednak prostą sprawą. By dać swoim marzeniom szansę, musisz zdobyć wiedzę, która pozwoli Ci przekuć je w rzeczywistość.  Jeśli więc chcesz dowiedzieć się:

  • jakie są różnice pomiędzy studiowaniem w Polsce, UK, USA i innych europejskich krajach;
  • dlaczego warto studiować za granicą;
  • jakie są koszty i sposoby finansowania takich studiów;
  • jak wygląda proces aplikacji na zagraniczne uczelnie
  • a także co powinieneś zrobić trzy lata wcześniej, dwa lata wcześniej i rok wcześniej

koniecznie obejrzyj ZawodowyStream przygotowany przez Mapę Karier – dostępny TUTAJ - a także zajrzyj do specjalnie przygotowanego padletu – dostępnego TUTAJ - w którym zebrane zostały wszystkie najważniejsze, potrzebne Ci informacje.


Więcej »

Czarnoksiężnik z krainy DOZ - bilansowanie własnych zasobów

Bardzo ciekawe coachingowe narzędzie do bilansowania zasobów w doradztwie zawodowym/doradztwie kariery, z którego możecie korzystać zarówno indywidualnie, jak i w pracy grupowej. Narzędzie przygotowane zostało przez dr Monikę Mazur-Mitrowską w serwisie Genially. Inspiracją jest fabuła książki "Czarnoksiężnik z krainy Oz". Polecamy.

Narzędzie
Czarnoksiężnik z krainy DOZ dostępne TUTAJ
 
Więcej »

Co musisz wiedzieć przed podjęciem pierwszej pracy?

Okres wakacji to dla wielu z Was czas podejmowania pierwszej pracy zarobkowej i zdobywania zawodowych doświadczeń, które być może pozwolą Wam w przyszłości wzbogacić swoje dokumenty aplikacyjne czy też wyróżnić się wśród innych absolwentów poszukujących zatrudnienia. Wielu z Was decydując się na podjęcie po wakacjach kształcenia w szkole branżowej pierwszego stopnia, rozpocznie także pracę w formie przygotowania zawodowego pracowników młodocianych. Praca osób młodych, które nie  ukończyły 18 roku życia uregulowana jest przepisami prawa, warto więc wiedzieć co Was czeka oraz na co możecie liczyć. Efektem współpracy twórców projektu wPRAWIEni oraz Szkolnej Giełdy Pracy jest powstanie  filmowego przewodnika właśnie po świecie pracy osób niepełnoletnich CO MUSISZ WIEDIEĆ PRZED PODJĘCIEM PIERWSZEJ PRACY?, który możecie zobaczyć TUTAJ. Poznacie nie tylko możliwe formy zatrudniania młodocianych i rodzaje umów na podstawie których możecie świadczyć pracę, ale dowiecie się także jakie wymogi musicie spełniać by w ogóle podjęcie pracy stało się możliwe. Zachęcam do oglądania.

Więcej »

Plan działania, czyli przepis na sukces

 

Kończą się matury, za chwilę egzamin ósmoklasisty - dla wielu z Was wielkimi krokami zbliża się więc czas podejmowania decyzji i planowania swojej przyszłości edukacyjnej, zawodowej, a często także związanej z życiem prywatnym. Dziś u nas kolejna mocno angażująca lekcja, zatem tylko dla wytrwałych. Lekcja, która wymaga wysiłku i pracy. Tę pracę musicie jednak wykonać sami!!! My możemy Wam jedynie ułatwić zadanie dzieląc się zbiorem ćwiczeń i wskazówek. Możecie wykorzystać całość lub poszczególne elementy – wszystko to ma pomóc Wam w określeniu swoich osobistych celów oraz przygotowaniu planu działania. Powodzenia!!!

– Czy nie mógłby pan mnie poinformować, którędy powinnam pójść? – mówiła dalej.

– To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś zajść – odparł Kot-Dziwak.

– Właściwie wszystko mi jedno.

– W takim razie również wszystko jedno, którędy pójdziesz. (Carroll, 1995, s. 36)

Jeśli więc chcecie odkryć, gdzie pragniecie zajść, kliknijcie TUTAJ - karta pracy Plan działania, czyli przepis na sukces i zmierzcie się z zadaniami (tym razem karty pracy musicie wydrukować).

Więcej »

Trzy edukacje

Koncepcja uczenia się przez całe życie określana jest obecnie jako lifelonglearning (LLL) i odnosi się do wszelkiej, trwającej przez całe życie, aktywności, mającej na celu rozwój wiedzy i umiejętności w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej oraz zorientowanej na zatrudnienie.

W przebiegu życia mówimy dziś najczęściej o trzech rodzajach edukacji i są to:

Edukacja formalna odnosi się do zinstytucjonalizowanych form nauczania, takich jak szkoły, uczelnie; program nauczania określany jest odgórnie i ściśle obowiązuje zarówno uczniów jak i nauczycieli. Zatem edukacja formalna to kształcenie realizowane przez:

  • publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty,
  • uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego,

w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych.

Cechy edukacji formalnej:

  • systematyczna,
  • ciągły proces edukacyjny,
  • administrowana,
  • określona czasowo,
  • sztywny program.

Edukacja pozaformalna jest to każdego rodzaju świadomie zorganizowana działalność edukacyjna, która ma miejsce poza nauczaniem formalnym, są to np.: warsztaty, kursy, szkolenia. Zatem edukacja nieformalna to: kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych i nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych.

Cechy edukacji pozafomalnej

  • świadoma,
  • zorganizowana,
  • poza ustawowym kształceniem formalnym,
  • dobrowolne, aktywne uczestnictwo,
  • zaspokojenie szerokiego spektrum potrzeb edukacyjnych: (wy)kształcenie uzupełniające, dodatkowe.

Uczenie się nieformalne inaczej uczenie się incydentalne, które odbywa się na ogół nieświadomie, w ciągu całego życia jednostki, jest to uczenie się bazujące na doświadczeniu, uczenie się poprzez wykonywanie codziennych czynności. Zatem edukacja nieformalna to uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną.

Cechy edukacji nieformalnej:

  • niezorganizowana,
  • niesystematyczna,
  • niezamierzona,
  • brak realizacji procesu uczenia,
  • codzienne doświadczenie,
  • wpływ otoczenia,
  • brak stopni (ocen),
  • brak nauczyciela.

Wynikiem uczenia się w każdej z tych form stają się:

  • wiedza (czyli to, co ktoś wie i rozumie),
  • umiejętności (czyli to, co ktoś naprawdę potrafi),
  • i kompetencje społeczne (odpowiedzialnośc i autonomia czyli to, do czego ktoś się poczuwa).

Warto jednak pamiętać o tym, że o kwalifikacjach można mówić jedynie wtedy, gdy efekty uczenia się czyli kompetencje zdobyte w procesie uczenia się, a zatem wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, zostaną potwierdzone np. świadectwami, certyfikatami, dyplomami. Potwierdzanie kwalifikacji odbywa się w drodze walidacji  (sprawdzenia - np. egzamin zawodowy, matura, egzamin na prawo jazdy, egzamin ukończenia kursu lub szkolenia, obrona pracy magisterskiej itp.) i certyfikacji (potwierdzenia - wydanie dyplomu zawodowego, certyfikatu kwalifikacji zawodowej, świadectwa ukończenia szkoły, świadectwa dojrzałości).

Sprawdźmy teraz czy potrafisz przyporządkować różne formy edukacji do poszczególnych jej odmian.

Zadanie do wykonania Trzy edukacje – znajdziesz TUTAJ

Przyglądając się przywołanym formom edukacji w kontekście całożyciowego uczenia się czyli LLL, warto zastanowić się, z jakich form korzystamy najczęściej w przebiegu całego życia? Czy na każdym etapie naszej zawodowej drogi, w równym stopniu uczestniczmy w każdym z tych typów zdobywania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz przekuwania ich w kwalifikacje?

Karta pracy Gdzie i jak ludzie najczęściej się uczą? – aktywny pdf.

A teraz zastanów się i poszukaj odpowiedzi na pytanie?

  1. Do czego jest lub będzie Ci w karierze zawodowej potrzebna edukacja formalna?
  2. Czy uważasz, że będziesz w przyszłości korzystał z edukacji pozaformalnej? Jeśli tak, napisz w jakich sytuacjach?
  3. Czy uważasz, że edukacja nieformalna również może Ci się przydać? Jeśli tak, uzasadnij odpowiedź.
  4. Jaką wartość może mieć każda z tych trzech odmian edukacji w Twojej edukacyjno-zawodowej przyszłości?

Warto uwzględnić perspektywę LLL myśląc o planowaniu swojej kariery. W kontekście całożyciowego uczenia się zachęcam także do poszukania informacji na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji TU oraz Polskiej i Europejskiej Ramy Kwalifikacji  TU oraz TU.

Więcej »

Co wpływa na wybór szkoły?

Jakie czynniki wpływają na podejmowane przez Ciebie decyzje o swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej, o wyborze nowej szkoły? Czy potrafisz je nazwać i zdefiniować? Zależą od Ciebie a może są zewnętrzne,  a Ty  nie masz na nie żadnego wpływu? Czy wiesz czym różną się od siebie. Na chwilę przed ostatnią prostą zapraszamy do ćwiczenia, które pozwoli Ci uporządkować tę wiedzę i sprawdzić, czy na pewno zdobyłeś przynajmniej podstawowe informacje niezbędne do świadomego planowania swojej kariery? Zaczynamy.

Sprawdź czy wiesz Co wpływa na nasz wybór? kliknij TU i zmierz się z zadaniem.

Czy wiesz, jaką wiedzę musisz zgromadzić, by podejmować decyzje edukacyjno-zawodowe? Sprawdź to koniecznie Wiedza potrzebna do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych - kliknij TUTAJ.

Czy pomyślałeś już o wszystkim? A może warto zajrzeć jeszcze TUTAJ i TUTAJ oraz TUTAJ i  TUTAJ.
 

Jeśli już wiesz, co warto, a nawet trzeba uwzględnić, wykorzystaj naszą kartę pracy i zastanów się, które z tych czynników są dla Ciebie najważniejsze. Wpisuj tylko te, które rzeczywiście przeanalizowałeś.

Czynniki wyboru szkoły – karta pracy – aktywny pdf – dostępna TUTAJ.

 

A teraz wykorzystaj tę wiedzę do planowania. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, skorzystaj z naszych wcześniejszych lekcji i ćwiczeń. Wszystkie wymagają od Ciebie pracy, ale tu nie ma prostych odpowiedzi i łatwych rozwiązań. Zapewniamy jednak, że zyskane odpowiedzi przybliża Cię do wyboru najlepszej szkoły – najlepszej dla Ciebie.

Więcej »

Progi punktowe w rekrutacji na studia

Proste obliczenie sumy punktów na każdy kierunek? Porównane wyniku do progów punktowych w ostatnich latach? Baza polskich uczelni? Zajrzyjcie na dostanesie.pl. Zanim jednak zasiądziecie do analiz i porównywania swoich szans, warto przeczytać publikację Progi punktowe w rekrutacji na studia. Pamiętajcie też, by zawsze ostatecznie potwierdzać wszelkie informacje w oficjalnych dokumentach rekrutacyjnych danej uczelni i wydziału. A jeśli szukacie innych ciekawych informacji dotyczących studiowania i planowania kariery, koniecznie zajrzyjcie np. TU i TU i TU i TU i TU.

Kiedy otrzymacie wyniki matur i "którego" rusza rekrutacja na uczelnie wyższe? Podstawowe informacje - podane zwięźle i praktycznie- znajdziecie na kanale KIERUNKOWSKAZ KARIERY - TUTAJ. Tam też zestawienie harmonogramów rozpoczęcia rekrutacji na najpopularniejszych uczelniach w kraju - TUTAJ
.

 

Więcej »

Rynek pracy przyszłości. Badania, raporty, perspektywy.

Jeden z najmocniej zakorzenionych mitów dotyczących planowania kariery to ten, że powinno się wybierać zawody, które są w danym momencie polecane przez ekspertów. I o ile rzeczywiście planowanie swojej edukacyjno-zawodowej przyszłości w całkowitym oderwaniu od rynku pracy i dotyczących go prognoz jest oczywistym błędem, o tyle nie należy przeceniać wartości (publikowanych w ostatnich latach dosyć masowo) list z wykazem tzw. zawodów przyszłości. Profesji, które gwarantować mają nam przyszły sukces na rynku pracy. Fakt, warto brać pod uwagę wyniki  eksperckich badań rynku pracy, analiz dotyczących zmian i trendów na nim zachodzących, niezaprzeczalne jest bowiem, że zmiany takie mają miejsce i jest to tempo dotąd nieznane. Rynek pracy 20 lat temu, rynek pracy dziś i rynek pracy za lat 20, to bardzo różne wymiary tej samej rzeczywistości. Pamiętając jednak, że żyjemy w bardzo nieprzewidywalnym świecie, którego jedyną stałością wydaje się być ciągła zmiana (co bardzo jasno pokazała nam pandemiczna rzeczywistości ostatnich miesięcy), warto traktować te dane jedynie jako jeden z wielu drogowskazów na ścieżce do udanej i satysfakcjonującej kariery. Nawet najbardziej przyszłościowa profesja, która zwyczajnie do nas nie pasuje, nie przyniesie nam satysfakcjonującego życia zawodowego.

Coraz częściej w próbach określenia naszej rzeczywistości, w tym także tej odnoszącej się do świata pracy, pojawiają się nowe terminy tj.: VUCA, SPAM czy płynna nowoczesność.

Termin VUCA stworzony pierwotnie przez armię amerykańską do opisu nieprzewidywalnej rzeczywistości wojennej, wykorzystywany jest coraz częściej właśnie w biznesie i obszarze rozwoju osobistego. VUCA To świat zmienności (volatility), niepewności (uncertainty), złożoności (złożoność) oraz niejednoznaczności (ambiguity). W Polsce funkcjonują również pojęcia: SPAM (szybkozmienność, płynność, arcyzłożoność, mętność), którego autorem jest Wiesław Grabowski oraz płynna nowoczesność — autorstwa Zygmunta Baumana. Wszystko to światy nieustannych zmian, z którymi w życiu zawodowym przyjdzie się nam wielokrotnie zmierzyć. Coraz częściej więc planowanie kariery postrzegane jest dziś nie jako wybór zawodu na cała życie, a pewien projekt, który w przeciągu życia podlega wielokrotnym korektom.


Systematycznie publikowane są liczne badania, artykuły, w których eksperci przewidują, jakie trendy zachodzić będą w najbliższej dekadzie na rynku pracy, jakie zawody będą najbardziej pożądane przez pracodawców. Nie zaszkodzi, jeśli przyjrzysz się takim publikacjom. Warto jednak spojrzeć na nie nieco szerzej i zastanowić się jakie branże mają duże szanse na rozwój, jakie kompetencje i kwalifikacje są na rynku pracy poszukiwane najbardziej. Bądź krytyczny, weryfikuj i porównuj zdobyte informacje. Wiele z rankingów czy raportów o zawodach „przyszłości” opartych jest o sprawdzone dane, ale należy pamiętać, że rzeczywistość szybko potrafi się zmieniać i to, co było pożądane dziś, może być nieaktualne jutro.

Dziś prezentujemy więc krótką listę publikacji w tym obszarze.

Badania i raporty

  1. Polskie streszczenie raportu Future od Jobs Report 2020 przygotowanego przez światowe Forum Ekonomiczne oraz film WEF
  2. Umiejętności 2030
  3. Przyszłość rynku pracy: zawód czy kompetencje? Mapa Karier
  4. Ekonomiczne losy absolwentów (dostarcza wiarygodnych informacji o sytuacji absolwentów polskich uczelni na rynku pracy) oraz Poznaj rynek pracy (najciekawsze wnioski z badań przeprowadzonych w ramach monitoringu ekonomicznych losów absolwentów)
  5. Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań. Raport PARP
  6. Kompetencje 4.0.  – część I Cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030 i część II Edukacja dla przemysłu 4.0 – Wyzwania dla Polski
  7. Mapa trendów – dostępna TU

 

Inne publikacje:

  1. Zawody przyszłości – Jak będziemy pracować do 2030 roku  
  2. Zawody przyszłości 2020/2030
  3. Zawody przyszłości – co nas czeka za 20 lat
  4. Najbardziej poszukiwane zawody przyszłości
  5. Pracownik przyszłości – jaki będzie?
Więcej »

PRZEWODNIK MATURZYSTY, czyli co przyszły student i nie tylko wiedzieć powinien...

Zasoby związane z planowaniem ścieżek edukacyjno-zawodowych i kariery, z których możemy korzystać obecnie za pomocą elektronicznych mediów są tak bogate, że jednym z trudniejszych elementów pracy doradców staje się dziś ich selekcja i przetwarzanie w taki sposób, by materiały, które ostatecznie docierają do uczniów i ich rodziców, rzeczywiście były wartościowe i przydatne. Wymaga to jednak ogromu czasu i wysiłku. Jeśli zatem w doradczym świecie pojawia się publikacja, która bez wątpienia spełnia te warunki, można a nawet trzeba sie nią dzielić. Zachęcam wszystkich maturzystów, nauczycieli doradców, wychowawców i osoby zainteresowane tą tematyką do zapoznania się z przewodnikiem dla maturzystów powstałym w PPP w Kościerzynie autorstwa Pani Hanny Nowak-Szopińskiej przy współpracy merytorycznej Pani Aliny Urbańskiej pt.: "PRZEWODNIK MATURZYSTY czyli co przyszły student i nie tylko wiedzieć powinien..."

Więcej »

Co podpowiada Ci Twój temperament?

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy Wam lekcję dotyczącą temperamentu. Mowa była głównie o tym, że jest on jednym z tych kryteriów, które bezwzględnie należy wziąć pod uwagę planując swoją karierę i podejmując decyzje dotyczące swoich ścieżek edukacyjno-zawodowych. Staraliśmy się wyjaśnić czym jest temperament, jakim procesom podlega, a także przede wszystkim, jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce. Mamy nadzieję, że coś zapamiętaliście. Jeśli nie, zapraszamy do powtórki i ponownego zapoznania się z tą lekcją – dostępną TUTAJ.

Dziś skoro zbliżamy się już do momentu podsumowań i podejmowania decyzji dotyczących wyboru przyszłej szkoły, chcemy zaproponować Wam kilka gier o różnym poziomie trudności, pozwalających na powtórzenie i uporządkowanie tej wiedzy. A zatem, co podpowiada Ci Twój temperament? Jesteś osobą opanowaną czy wybuchową? Pracujesz szybko czy powoli? Możesz pracować długo i jednostajnie czy wtedy szybko się męczysz i niecierpliwisz? Wolisz pracować w jednym miejscu czy być w ciągłym ruchu?

 

Temperament - jako czynnik wyboru zawodu cz. I

Temperament – jako czynnik wyboru zawodu cz. II

Typy temperamentu (pary)

Typy temperamentu (cechy)

Na koniec chcemy zaproponować Wam bajkę. Bajki, jak powszechnie wiadomo, są przecież nie tylko dla małych dzieci. Przeczytajcie uważnie, a może odnajdziecie w niej siebie.
Jeśli macie możliwość wykorzystania naszych materiałów pracując z całą klasą, warto byście po lekturze bajki podzielili się na grupy (możecie np. wylosować karteczki z czterema koloram, lub podzielić się wg. numerów z dziennika) i spróbowali przygotwać charakterystyki poszczególnych królewiczów. Zwróćcie szczególną uwagę na ich mocne i słabe strony, a także poszukajcie wspólnie odpowiedzi na pytanie, jak można tę wiedzę wykorzystać przy planowaniu swojej kariery.

Bajka o czterech królewiczach - dostępna TUTAJ

Więcej »

Planujemy ścieżkę edukacyjno-zawodową


Zadanie 1.
Zapoznaj się (lub tylko sobie przypomnij) ze schematem ilustrującym ścieżki kształcenia. Interaktywny schemat, który umożliwia bardziej szczegółowe zapoznanie się z opisem poszczególnych typów szkół (po kliknięciu w ich nazwę) znajdziesz
TUTAJ.


Jeśli chcesz sprawdzić, czy wiesz, jak skonstruowany jest cały nasz system edukacji, zapraszam do zabawy System edukacji w Polsce - dostępnej TUTAJ.
 

Zadanie 2.
Po zapoznaniu się z powyższym schematem uważnie przeczytaj przygotowane w naszym centrum
zestawienie porównawcze poszczególnych typów szkół dostępne TUTAJ. Czytaj z uwagą, bo za chwilę poprosimy Cię o odpowiedź na kilka pytań i zaplanowanie pewnej kariery.

Zadanie 3.
Sprawdź czy masz wystarczającą wiedzę, by zmierzyć się z poniższym zadaniem. Nie musisz oczywiście drukować diagramu - wystarczy, że w "głowie" zdecydujesz, która strzałka jest właściwa.


porownanie - szkoly zawodowe a licea


Zadanie 4.
Po zapoznaniu się z wcześniejszymi materiałami postaraj się odpowiedzieć na kilka pytań sprawdzających Twoją wiedzę. Wykorzystaj w tym celu naszą kartę pracy (aktywny pdf). Jeśli będziesz miał z tym kłopot, zachęcamy do zapoznania się z
I częścią naszego przewodnika edukacyjnego dostępną TUTAJ, lub Rekrutacyjnym Q&A, który znajdziesz TUTAJ.

Karta Pracy - Sprawdź czego nie wiesz... - dostępna TUTAJ

 

Zadanie 5.
A teraz, kiedy już przypomniałeś sobie podstawowe informacje o typach szkół i możliwych ścieżkach kształcenia, proponujemy Ci zabawę dotyczącą planowania ścieżek edukacyjno-zawodowych. Tym razem jednak zaplanujesz ścieżkę nie dla siebie, a dla Asi. Koniecznie zmierz się z tym zadaniem z przyjaciółmi (najlepiej tymi, którzy również stoją przed wyborami edukacyjno-zawodowymi w niedalekiej przyszłości), a później porównajcie swoje odpowiedzi.

Planujemy edukacje Asi – by wykonać zadanie kliknij TUTAJ

Zastanów się także jaki wpływ na podejmowane przez Ciebie i Twoich przyjaciół decyzje dotyczące ścieżki edukacyjno-zawodowej Asi miały czynniki tj. jej: zainteresowania, sytuacja materialna czy oczekiwania rodziców. Czy ściezki, które zaplanowaliście dla Asi są podobne, a może sie różnią? Jak myślisz, dlaczego? A jakie czynniki wpływają na Twoje decyzje edukacyjno-zawodowe?

Przy tworzeniu lekcji i kart pracy wykorzystane zostały materiały szkoleniowe przygotowane przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ―PROGRESFERA.

 

Więcej »

Doradczy Escape Room

Czym się interesujesz? Jakie masz hobby? Co lubisz robić w wolnym czasie? Pytania,  na które warto znaleźć odpowiedzi, bowiem mogą stanowić cenna wskazówkę w procesie poszukiwania swojej edukacyjno-zawodowej drogi. Co więcej, są to pytania, które towarzyszą nam na wielu etapach zawodowej kariery, ciągle jeszcze będąc stałym punktem rozmów kwalifikacyjnych. Pytania, na które jednak znalezienie odpowiedzi niejednemu ósmoklasiście przysparzają nie lada kłopot. Czasem odpowiedź wydaje się zbyt banalna by dzielić się nią ze światem, czasem robimy wiele rzeczy i trudno jest nam nazwać i określić to właściwe „hobby” czy” zainteresowanie”. Jeśli Ty również masz kłopot z takimi pytaniami, zapraszamy do pokoju zagadek (Escape Room), którego finał z pewnością przybliży Cię do znalezienia dobrych odpowiedzi.

Escape Room – Wyjdź z tej dziury!

Więcej »

Konfrontacja własnych zasobów i preferencji ze światem zawodów - filtry od Mapy Karier

Mapę Karier będącą jednym z najciekawszych interaktywnych narzędzi doradztwa zawodowego w Polsce znają już pewnie wszyscy. Mapa pozwala uczniom wszystkich szczebli edukacyjnych poznawać świat pracy. Znajdziecie tam nie tylko opisy zawodów (obecnie 619), ale także informacje o wielości rynku pracy w danej profesji, możliwych ścieżkach kariery, czy wynagrodzeniach. Przeglądanie tak dużej bazy zawodów może jednak okazać się trudne, dlatego fundacja postanowiła utworzyć w narzędziu kolejną funkcjonalność, pozwalającą uczniom na przeglądanie bazy za pomocą zróżnicowanych filtrów. I tak powstały filtry preferencji pozwalające przeglądać zasoby pod kątem m.in.: określonych przez ucznia preferencji dotyczących czynności zawodowych, branż, środowiska pracy, godzin pracy, intensywności kontaktów z innymi ludźmi, ulubionych przedmiotów szkolnych itp. Od teraz możliwe jest wyszukiwanie ścieżek kariery dopasowanych do indywidualnych potrzeb i preferencji. Często „przefiltrowanie” świata zawodów przez sito naszych preferencji i zainteresowań oraz porównanie możliwości świata pracy z osobistym potencjałem i zasobami, stanowi dla uczniów wielką trudność. Od teraz ta konfrontacja może stać się łatwiejsza. Koniecznie sprawdźcie, przetestujcie i przekażcie dalej, bo to narzędzie warte uwagi.

Mapa Karier i filtry preferencji dostępne TUTAJ

Więcej »

Wsparcie dla rodziców ósmoklasistów

Jesteś rodzicem i zastanawiasz się, jak wspierać swoje dziecko, które stoi przed wyborem ścieżki edukacyjnej? Głowisz się, jaki zawód da mu gwarancję odnalezienia się na zmieniającym rynku pracy? Chcesz wiedzieć, jak sprawić, by - pomimo nieprzewidywalnych zmian - mogło korzystać ze swoich zasobów?


Fundacja Katalyst Education przygotowała webinar, podczas którego dowiesz się, w jaki sposób korzystać z Mapy Karier
www.mapakarier.org, darmowej strony internetowej wspierającej doradztwo zawodowe oraz dlaczego to narzędzie może sprawić, że Twoje dziecko będzie spokojnie patrzyło w przyszłość. Ponadto dowiesz się m.in.: dlaczego ważne jest wspieranie dziecka w określaniu predyspozycji zawodowych (zwłaszcza teraz); w czym młodym ludziom może pomóc wiedza o rynku pracy i w jaki sposób ją poszerzać; na co zwrócić uwagę, aby pomóc dziecku w optymalny sposób korzystać ze swoich zasobów; w jaki sposób określać kompetencje dziecka oraz wzmacniać jego samodzielność – poznasz techniki doceniania i dowartościowania. Webinar trwa ok. 90 minut. Spotkanie dedykowane jest zwłaszcza rodzicom klas 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Nagranie z webinaru dostępne jest TU

Już 25 marca o godzinie 15:30 WUP w Szczecinie oraz Centrum Planowania Kariery i Informacji Zawodowej również realizować będzie bezpłatny webinar dla rodziców ósmoklasistów pt. "Wspieraj rozsądnie! Czyli jak towarzyszyć dziecku w jego drodze edukacyjno-zawodowej”. Planowane do realizacji treści to:

  • jak odkrywać możliwości własnego dziecka oraz poznasz wynikające z tego korzyści,
  • jak wspomóc dziecko w trafnym wyborze przyszłej szkoły i wzmocnić poczucie jego wartości
  • jakie są typy szkół i możliwości kontynuowania nauki po każdym z nich,
  • co warto wiedzieć o zawodach i gdzie szukać informacji o nich,
  • jakie są najnowsze trendy na rynku pracy, branże i zawody przyszłości.

Więcje informacji o webinarze dostępne TU. Do uczestnictwa w spotknaiu wymagana jest rejestracja TUTAJ

Zachęcamy rodziców także do zapoznania się z naszym przewodnikiem Mądrze wspierać i wybierać dostępnym
TUTAJ

Więcej »

Moja bajka czyli strategia Walta Disneya w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych

 
Strategia Walta Disneya to model, który wykorzystać można do planowania i realizacji różnych projektów, a także do poszukiwania kreatywnych rozwiązań, przekształcania swoich wizji i marzeń w rzeczywistość. Niewątpliwie wybór przyszłej szkoły i planowanie kariery może być takim planem, marzeniem, projektem, który chcesz zrealizować. Strategia Walta Disneya pozwoli Ci spojrzeć na ten proces z trzech bardzo rożnych perspektyw. Marzyciela, Realisty i Krytyka.

Jakie są cele tej metody? Najogólniej rzecz ujmując służy ona:

  • planowaniu projektów, tworzeniu planów,
  • poszukiwanie kreatywnych rozwiązań dla swoich pomysłów,
  • szerokiej analizie zagadnienia z uwzględnieniem zasobów i zagrożeń.
  • uzyskaniu całościowego obrazu sytuacji, projektu, planu

W strategii tej wyróżniamy trzy perspektywy:

Marzyciela
Każdy z nas ma w sobie coś z marzyciela. Marzyciel snuje wizje, myśli twórczo i jest w stanie wymyślać nowe pomysły. Bycie marzycielem to przywilej polegający na tym, że można omijać wszelkie ograniczenia i wymyślać dowolne rzeczy. Wszystko jest dopuszczalne. Założenie główne: nie ma rzeczy niemożliwych. Bez marzycieli nie byłoby postępu i innowacji. Marzyciele popychają świat do przodu.


Realisty
Realista to planista, ma zdolność przekuwania marzenia w konkretny plan. Patrzy obiektywnie i trzeźwo na całą sytuację. Musi spojrzeć na pomysły marzyciela i zastanowić się co jest w nim kluczowego, a następnie przetworzyć pomysł tak, by stał się możliwy do wykonania.

Krytyka
Krytyk patrzy na opracowany plan pod kątem tego co może się nie udać. Analizuje i wskazuje przeszkody oraz ryzyka, które mogą się pojawić. Stara się wychwycić błędne założenia. To niezwykle ważna rola, która pozwala udoskonalić pomysły.




 

Każda z tych perspektyw powinna być oddzielnym etapem planowania. Błąd jaki często popełniamy w procesie planowania polega na tym, że mieszamy te trzy perspektywy. W ten sposób często zabijamy kreatywność marzyciela poprzez natychmiastowe zaangażowanie krytyka. Albo zostajemy ciągle w fazie fantazji, nie mając opracowanego planu działania, ani analizy ryzyk, które są związane z naszym projektem. Mieszanie tych trzech faz tworzy niejasne, zagmatwane i pomieszane myślenie, które często prowadzi do odrzucenia świetnych pomysłów.

Istotne jest więc rozdzielenie od siebie tych etapów. W pierwszej kolejności w pracy nad nową ideą należy przyjąć perspektywę Marzyciela, następnie spojrzeć na pomysły z punktu widzenia Realisty, po czym zweryfikować ich wartość przyjmując postawę Krytyka. Marzyciel kreuje wizje. Realista przekłada wizje na plan i realne do wykonania kroki. Krytyk natomiast identyfikuje ograniczenia i potencjalne trudności, na które możemy napotkać wdrażając nasz plan w życie.

Strategia Walta Disneya to gotowy przepis na przekształcenie Twoich marzeń w rzeczywistość. Metoda Disneya daje nam możliwość spojrzenia na dany pomysł, czy problem z kilku różnych perspektyw. Zapewnia wyraźne rozdzielenie trzech stylów myślenia: Marzyciela, Realisty i Krytyka, tak abyśmy mogli odnieść największe korzyści z każdego z nich. Wybierz i zapisz na kartce własny, dowolny cel. Następnie przeprowadź jego analizę zgodnie ze strategią słynnego producenta. Wchodząc w każdą z trzech ról (kolejno: Marzyciela, Realisty i Krytyka) zmieniaj także miejsce pracy - to może być inny fotel, inny pokój. Zapisuj wszystkie swoje myśli na kartkach albo wykorzystaj nasze karty pracy. Po przejściu kolejno każdego z trzech etapów, wróć do początkowego celu – może chcesz go zmodyfikować? Jak możesz poradzić sobie z uwagami Krytyka?

Pomyśl teraz o wyborze nowej szkoły, jako o swoim POMYŚLE / PROJEKCIE, który chcesz zrealizować. Dobrze abyś cel był zapisany i bardzo konkretny.

Etap 1 – Marzyciel – Co chcę zrobić?

Postawa Marzyciela brzmi: „Wszystko jest możliwe„. W tej fazie planowania nie musimy się zastanawiać, czy nasz pomysł jest możliwy do realizacji, ani też szukać ograniczeń. Cel etapu pierwszego to – wymyślić marzenie, cel który chciałbyś osiągnąć! Upewnij się, że jest to coś, czego na prawdę pragniesz. Na tym etapie pozwalasz swojej wyobraźni działać. Uruchamiasz wyobraźnie. Kreujesz swoją wizję i korzyści z jej osiągnięcia.

Przykładowe pytania pomocnicze:

  • Jaki jest cel? Co chcesz zrobić?
  • Kim chciałbyś zostać?
  • Dlaczego chcesz to zrobić?
  • Jakie są korzyści?
  • Jak będzie wyglądać przyszłość?

Karta pracy do etapu pierwszego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).


Etap 2 – Realista – Jak to zrobić?

Postawa realisty brzmi: „Pomysł jest możliwy do realizacji„. W tej fazie planowania nie szukaj ograniczeń. Zachowuj się tak, jakby pomył był w pełni możliwy i osiągalny. Wymyśl plan, aby go urzeczywistnić. Zrób to w praktyczny i realistyczny sposób. Celem jest opracowanie szczegółowego i łatwego w zarządzaniu planu działania. Zachowujesz się tak, jakby plan był całkowicie możliwy do wykonania. Twoim zadaniem jest poszukiwanie sposobów, aby to osiągnąć.

Przykładowe pytania pomocnicze:

  • JAK osiągniesz cel?
  • Co konkretnie musi zostać spełnione, aby cel został osiągnięty?
  • Kto będzie potrzebny do realizacji? Kto konkretnie zajmie się danymi obszarami? Kto będzie zaangażowany? (przypisz odpowiedzialność za wykonanie poszczególnych zadań).
  • Jak – konkretnie – będziesz realizował pomysł? (pierwszym krokiem będzie...; drugim krokiem będzie...).
  • Kiedy możliwe są poszczególne działania?
  • Jak będziesz weryfikował stopień realizacji zadań?
  • Jakich zasobów będziesz potrzebował (czas, ludzie, pieniądze itp.), aby zrealizować ten pomysł?
  • Co zapewni bieżącą informację zwrotną, dzięki czemu będziesz wiedział, czy zbliżasz się w kierunku celu, czy się od niego oddalasz?
  • Skąd będziesz wiedział, że cel został osiągnięty?
  • Co posiadasz, a czego Ci brakuje by móc zrealizować cel?
  • Czego jeszcze potrzebujesz, aby projekt miał szansę powodzenia?

Karta pracy do etapu drugiego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).


Etap 3 – Krytyk – Co może pójść źle?

Postawa krytyka polega na rozważeniu: „Jakie problemy mogą wystąpić; co może pójść nie tak?” Tutaj szukasz błędów i luk w planie. Pamiętaj jednak, by działać jako konstruktywny krytyk. W roli Krytyka wchodzisz w interakcję tylko z Realistą – nie z Marzycielem. Staraj się znaleźć słabe punkty, zapobiegać problemom i zapewnić powodzenie planu, ale pozostaw rozwiązanie tych potencjalnych słabości Realiście.

Przykładowe pytania pomocnicze:

  • Dlaczego plan może się nie powieść?
  • Dlaczego ktoś może sprzeciwić się temu planowi lub pomysłowi?
  • Co może pokrzyżować Ci plan? Co jest zagrożeniem dla jego realizacji?
  • Czego brakuje w scenariuszu działań?
  • Które punkty strategii są słabymi elementami tego planu?
  • Co jeszcze jest potrzebne; czego brakuje w planie?
  • Co zrobisz, gdy… (tu podaj konkretne ryzyko np. gorzej zdasz egzamin ósmoklasisty, z jakiegoś powodu nie zdobędziesz przewidywanej liczny punktów rekrutacyjnych, rodzice nie będą akceptowali Twoich wyborów itp.)?
  • O czym zapomniałeś na liście zadań?
  • O co jeszcze trzeba zadbać?
  • Jakie jest ryzyko, że nie zrealizujesz swojego planu?
  • Czy i w jaki sposób należy przeformułować plan?

Karta pracy do etapu trzeciego dostępna TUTAJ (aktywny pdf).


Etap 4 - Co zrobić z wiedzą, którą właśnie zebrałeś?

Po ukończeniu etapu krytycznego wróć od Krytyka do Realisty. Teraz możesz zmienić swój plan (ale nie marzenie) na podstawie komentarzy, które uzyskałeś od Krytyka. Następnie, jeśli zmieniłeś plan, możesz wrócić do Krytyka i po raz kolejny go ocenić. Możesz kontynuować taki cykl tam i z powrotem między Realistą, a Krytykiem, dopóki nie uzyskasz solidnego, w Twojej ocenie wykonalnego  planu. Jeśli mimo wysiłków nie możesz wymyślić planu, który Krytyk „zaakceptuje”, możesz wrócić do Marzyciela i zmodyfikować „marzenie” w oparciu o wykonany do tej pory cykl. Jednak pamiętaj, że zmieniasz „marzenie” tylko, gdy masz absolutną pewność, że nie da się wykonać opracowanego planu.

Jeśli po wykonaniu tej pracy uznasz, że Twój plan ma realną szansę powodzenia, nie pozostaje Ci nic innego jak przystąpić do działania by spełnić swoje marzenia!!!

 

Jeśli zainteresowała Cię nasza lekcja zachęcamy również do obejrzenia filmu Metoda Walta Disneya dostępnego TUTAJ.
 

Cała karta pracy do ćwiczenia dostępna TUTAJ (aktywny pdf).

Źródła:

1.      Akademickie biuro karier UM w Łodzi; Metoda Walta Disneya (dostęp 15.03.2021)

2.     Rośnij w siłę; Jak zamienić marzenia w rzeczywistość? Strategia Walta Disneya (dostęp 15.02.2021)

3.      M. Gózdż; Co mają wspólnego bajki Disney’a z kreatywnością zespołu? (dostęp 15.02.2021)

4.      Metoda Disneya, B. Capodagli, L. Jackson, Wyd. Liber


Więcej »

Kolejne zasoby pomocne w organizacji zdalnego doradztwa zawodowego

W okresie nauki zdalnej systematycznie staramy się wyszukiwać i udostępniać szkolnym doradcom zawodowym wartościowe zasoby z zakresu doradztwa zawodowego (tworzone przez bardzo różne instytucje, placówki i osoby) ułatwiające organizację pracy i realizację zdalnej formy doradztwa zawodowego na różnych szczeblach edukacji. Bardzo wiele publikacji, narzędzi i materiałów znajdziecie na tej stronie we wcześniejszych wpisach oraz na naszym centrowym wirtualnym dysku. Dziś prezentujemy kila kolejnych ciekawych i inspirujących  a niepublikowanych wcześniej zasobów, które pozwolą Wam jeszcze bardziej uatrakcyjniać swoje zajęcia doradcze.


  1. Materiały Malborskiego Centrum Edukacyjnego dostępne TUTAJ; wiele ciekawych kart pracy i gotowych narzędzi

  2. Odkryj Siebie – Zeszyt ćwiczeń PUP w Gdańsku – dostępny TUTAJ

  3. Zestaw Narzędzi do pracy na zajęciach doradztwa zawodowego w szkole podstawowej; WSB w Poznaniu, M. Łukasiewicz, P. Pluta  - dostępny TUTAJ

  4. Prezentacja multimedialna Planowanie Kariery (E. Brillowska) – dostępna na platformie Prezi TUTAJ

  5. Materiały doradcze Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu - dostępne TUTAJ - wśród których znajdziecie materiały dedykowane uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

  6. Materiały Międzyszkolnego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej CKZ WROCŁAW dostępne TUTAJ wśród których znajdziecie:
  • poradnik dla ucznia szkoły średniej
  • poradnik dla ucznia szkoły podstawowej
  • poradnik dla rodziców
Więcej »

Gdzie jeszcze szukać rzetelnych informacji o ofercie szkół i rekrutacji?


Przypominamy, że  rozkręcają się już działania promocyjne związane z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022  Poniżej przedstawiamy zestawienie linków do stron internetowych naszych powiatowych placówek oraz ich kont fecebookowych. Szkoły wykorzystują te kanały do komunikacji z kandydatami, promocji swoich ofert edukacyjnych, informowania o ciekawych dla kandydatów projektach i inicjatywach (warsztatach, dniach otwartych itp.) Nasi uczniowie czasem giną w gąszczu informacji, więc zróbmy wszystko, by dotarli do tych właściwych i merytorycznie wartościowych. Każda szkoła przygotowała na swoich stronach specjalną zakładkę/strefę dla kandydatów, w której znajdziecie wszystkie niezbędne i najważniejsze informacje dotyczące oferty kształcenia i organizacji rekrutacji. To doskonałe i rzetelne źródła informacji.