Ankieta Skłonności Zawodowych

Czy wiesz już do jakiej grupy zawodowej jest Ci najbliżej? Zastanawiałeś się kiedyś czy nadajesz się do wykonywania prac inżynieryjnych, masz umysł artystyczny, a może po prostu lubisz kontakt z drugim człowiekiem? Jeśli szukasz odpowiedzi na takie i podobne pytania, proponujemy Ci dziś Ankietę Skłonności Zawodowych, dzięki której dowiesz się o swoich tendencjach do zajmowania się określonym rodzajem działalności zawodowej.

Ankieta została opracowana przez J. Woroniecka (zamieszczona [w:] G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.), Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu) na podstawie propozycji podziału skłonności zawodowych sporządzony przez B.A. Klimowa.

 

Klimow wyróżnił on pięć następujących grup podziału:

  • Człowiek – człowiek – grupa ta obejmuje zawody wymagające ciągłego kontaktu z innym człowiekiem – pracę i kontakt z ludźmi.
  • Człowiek – przyroda – do grupy tej zaliczają się zawody związane z przyrodą, bezpośrednim lub bliskim kontaktem ze zwierzętami, roślinami, ich pielęgnacją, uprawą czy hodowlą zwierząt.
  • Człowiek – technika – do grupy tej należą głównie osoby o wykształceniu i zainteresowaniach inżynieryjnych, związanych z eksploatacją maszyn, wydobywaniem i przetwarzaniem surowców tj. elektronicy, stolarze, konstruktorzy itp.
  • Człowiek – działalność artystyczna – do tej grupy zaliczają się osoby o dużej wrażliwości estetycznej, wyobraźni, mające talenty i szczególne uzdolnienia;  zaliczamy tu m.in. muzyków, aktorów, projektantów, malarzy.
  • Człowiek – dane – w grupie tej znajdują się zawody wymagające kontaktu z wieloma danymi, ich analizą, zarządzaniem i przetwarzaniem; mowa tutaj głównie o naukach ścisłych tj. ekonomia, matematyka itp.

Chcesz się zmierzyć z ankietą – kliknij Ankieta Skłonności Zawodowych

 

Więcej »

Nabór do szkół ponadpodstawowych

Jeśli jesteś tegorocznym ósmoklasistą, zapewne poszukujesz informacji dotyczących naboru, w tym regulaminów rekrutacji w poszczególnych szkołach ponadpodstawowych. Zastanawiasz się jaki jest dokładny terminarz rekrutacji (na dziś), czy też, z których przedmiotów oceny będą przeliczane na punkty w naborze do poszczególnych oddziałów. Wszystkie te informacje możesz oczywiście znaleźć na stronach internetowych naszych powiatowych szkół ponadpodstawowych w specjalnie do tego celu przygotowanych zakładkach. Poniżej prezentujemy Wam więc dziś zestawienie linków, pod którymi znajdziecie informacje o organizacji naboru w poszczególnych szkołach.

Szkoły już powolutku wprowadzają także informacje naborowe do systemu elektronicznej rekrutacji Vulcan i zapewne w okolicach początku maja, będziecie mogli przeglądać szczegółowe informacje o ofercie edukacyjnej szkół właśnie w tym systemie. W naszym zestawieniu po kliknięciu w wyróżnioną nazwę szkoły (na niebiesko) przekieruje Was do szukanych informacji na stronach poszczególnych placówek (stan na 8 kwietnia 2020).

Warto też pamiętać, że w bieżącym roku szkolnym rekrutacja jest regulowana Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 roku w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postepowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2020 roku

Z kolei dokładny terminarz postepowania naborowego i składania poszczególnych, wymaganych w rekrutacji dokumentów, znajdziecie na stronach Opolskiego Kuratorium Oświaty - TU

Więcej »

Jak wybrać szkołę ponadpodstawową - co musisz wiedziec na pewno

Dziś specjalny ebook dla uczniów klas VIII, którzy już niebawem będą podejmować swoje decyzje dotyczące wyboru przyszłej szkoły ponadpodstawowej. Chcemy Wam w nim przypomnieć najważniejsze informacje o typach szkół, z których możecie wybierać i jednocześnie zachęcić także do zapoznania się z naszym znacznie bardziej szczegółowym przewodnikiem-poradnikiem.

Ebook Poznaj zanim wybierzesz. Co musisz wiedzieć na pewno.

W drugiej publikacji znajdziecie dużo ważnych informacji dotyczących tego, jak świadomie podejmować decyzje edukacyjno-zawodowe, a także pełną ofertę edukacyjną naszych powiatowych szkół. Materiał dostępny tu.

Proponujemy Wam dodatkowo wykonanie prostego ćwiczenia, które pozwoli podsumować Waszą wiedzę i poszukać odpowiedzi, co rzeczywiście jest dla Was ważne w kontekście wyboru przyszłej szkoły -   Arkusz wyboru szkoły ponadpodstawowej – aktywny PDF. Poszukując odpowiedzi, jak świadomie wybierać, warto zajrzeć także do publikowanych wcześniej audiobooków dotyczących właśnie tej problematyki (odcinki 2, 3 i 4).

Więcej »

Materiały doradcze dla uczniów młodszych

Jeśli pracujecie z uczniami szkół podstawowych i to nie tylko w klasach VII -VIII, ale także z uczniami młodszymi, ciekawą inspiracją do pracy może być tworzenie map. Map, które zaprowadzą waszych uczniów wprost od pasji i zainteresowań do konkretnych zawodów. Nie macie zdolności artystycznych? Nie szkodzi. Wasi uczniowie zapewne je mają! Inspiracja autorstwa Agaty Kowalik-Zydek udostępniona w ramach grupy Kreatywni Doradcy Kariery. Przykładowa mapa.

Ta sama społeczność przygotowała i udostępniła jeszcze jedną ciekawą inspirację, którą można wykorzystać do pracy doradczej z uczniami szkół podstawowych. Stanowić ona może pomoc w poszukiwaniu i porządkowaniu wiedzy o sobie (także w pracy z uczniami klas młodszych). Karta pracy Moje super moce – aktywny PDF.

Z kolei jeśli chcecie w fajny i ciekawy sposób przedrzeć się ze swoimi uczniami przez gąszcz zawodów, można do tego wykorzystać gry edukacyjne gry Matching Columns Game czyli Dopasuj pary przygotowane i udostępnione na www.uczfajnie.blogspot.com. Materiał bazuje na opisach zawodów z popularnej platformy doradczej Mapa Karier.

Czym się zajmuje … ? część 1

Czym się zajmuje … ? część 2

Czym się zajmuje … ? część 3

Czym się zajmuje … ? część 4

Udostępniony materiał zawiera 4 części z opisami 12 zawodów każda. Na stronie znajdziecie także tutorial (dla nauczycieli doradców zawodowych) dotyczący tego, jak samemu można taką grę przygotować.

Więcej »

Zmapuj Siebie – projekt dla chcących więcej

Zmapuj Siebie to bardzo ciekawy projekt, którego autorkami są Paulina Anna Galanciak oraz Paulina Julia Łoś. Jeśli jesteście uczennicami szkół ponadgimnazjalnych, ponadpodstawowych i potrzebujecie pomocy w odrywaniu siebie i poszukiwaniu swojego miejsca na rynku edukacyjnym i zawodowym, ten projekt jest właśnie dla Was.

„Zmapuj Siebie to projekt, który wspiera młode dziewczyny w odkrywaniu siebie, swoich potrzeb i marzeń, a potem w znajdowaniu własnego wewnętrznego kompasu wskazującego kierunek w stronę sensu i celu. […] Zmapuj Siebie nie da Ci odpowiedzi, jaki zawód jest dla Ciebie odpowiedni. Nie wręczymy Ci listy profesji, w których się sprawdzisz. Za to proponujemy Ci coś bardziej niezwykłego – wsparcie w ustawieniu Twojego kompasu na kierunek, który biegnie w stronę czucia się ze sobą dobrze” – takie słowa autorek witają tych, którzy zdecydowali się zajrzeć na stronę projektu. Dalej jest już tylko ciekawiej.

Wśród udostępnionych zasobów znajdziecie m.in. Narzędziownik, który jest zbiorem narzędzi do tytułowego Zampowania Siebie. To podręcznik pełen ćwiczeń, stworzony dla każdego, kto jest zainteresowany  swoim rozwojem.

W praktyce Narzędziownik składa się z 4 części:

Pierwszej – „Zanurkowanie w siebie i dostrzeżenie tego, gdzie jesteś i co masz dziś, czego próbowałaś, co lubisz, w czym czujesz się dobrze. To stanowi pierwszą część nazywaną KIM JESTEM?”

Drugiej i trzeciej – „Następnie w części CO MOGĘ i CZEGO CHCĘ? będziemy myśleć o swojej przyszłości, celu i sensie, eksplorować rynek pracy i to, jak może on wyglądać za kilka lat.”

I w końcu czwartej – „W ostatnim kroku JAK TO ZROBIĆ? zdecydujemy się na kilka eksperymentów dotyczących ścieżek, którymi jesteście zainteresowane. Pokażemy Ci możliwości testowania swoich scenariuszy rozwoju, aby finalnie sprawdzić coś, zanim zdecydujemy się na 5-letnie studia albo wyjazd za granicę. Wszystko po to, żeby podejmować kroki świadomie i z pełnym przekonaniem, że tego właśnie chcemy.”

Zajrzyjcie koniecznie na www.zmapuj-siebie.pl

Więcej »

Czy jest mi potrzebna wiedza o rynku pracy?

Na jakie specjalności zawodowe będzie w najbliższych latach wysoki popyt?

Pytanie to zadają sobie nie tylko ekonomiści i analitycy – głowią się nad nim – a może przede wszystkim – rodzice i uczniowie, stojący przed wyborem ścieżki kariery. Opracowania dotyczące zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz specjalistycznych kierunków kształcenia pod kątem ich przydatności na rynku pracy przygotowują różne instytucje i podmioty. Metodologie są różne i żadna nie jest doskonała.

Czy zatem warto?

 

Prognozowanie w dziedzinie tak dynamicznej jak rynek pracy zawsze obarczone będzie dużym marginesem błędu. Warto jednak podkreślić, że naukowo opracowane raporty są zdecydowanie lepszym źródłem wiedzy potrzebnej do podjęcia strategicznej decyzji, niż stereotypy i mity!!!

 

Proponujemy Wam dziś zatem trzy solidne źródła czerpania informacji o sytuacji na rynku pracy, które zostały przygotowane w oparciu o bardzo zróżnicowane metodologie, przez zupełnie niezależne od siebie podmioty.

  1. ManpowerGroup NIEDOBÓR TALENTÓW 2020 "Rozwiązanie problemu niedoboru talentów: dowiedz się, czego chcą pracownicy". Znajdziecie w nim nie tylko bardzo ciekawą analizę obecnej sytuacji na rynku pracy (nie tylko polskim) w obszarze pozyskiwania pracowników, ich oczekiwań wobec pracodawców, ale co dla nas najciekawsze także wykaz najtrudniejszych obecnie do obsadzenia na rynku stanowisk.
  1. Obwieszczenie MEN w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza uwzględnia dane Instytutu Badań Edukacyjnych opracowane w szczególności na podstawie statystyki publicznej, danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Systemu Informacji Oświatowej. Ważną rolę odgrywają również opinie rad sektorowych do spraw kompetencji i Rady Programowej do spraw kompetencji, a także ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego. Prognoza stanowi syntetyczne ujęcie różnych źródeł opisujących tendencje na rynku pracy w kontekście strategii rozwoju państwa i regionów. Prognoza jest uporządkowanym alfabetycznie wykazem zawodów szkolnictwa branżowego, dla których ze względu na znaczenie dla rozwoju państwa prognozowane jest szczególne zapotrzebowanie na pracowników na krajowym rynku pracy. W prognozie zawarte są też zawody, dla których prognozowane jest istotne i umiarkowane zapotrzebowanie na pracowników na poszczególnych wojewódzkich rynkach pracy.
  1. Barometr zawodów to jednoroczna prognoza sytuacji w zawodach. Barometr dzieli zawody na trzy grupy: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe. Barometr pokazuje zapotrzebowanie na zawody w każdym z powiatów w Polsce oraz na poziomie województw. Barometr zawodów jest badaniem jakościowym. Opiera się na opinii ekspertów, którzy na przełomie III i IV kwartału spotykają się i wspólnie analizują sytuację w poszczególnych zawodach. Podczas oceny eksperci posiłkują się danymi na temat liczby ofert pracy oraz liczby osób zarejestrowanych w konkretnym zawodzie. Uwzględniają również sytuacje, gdy w danej profesji większość ofert stanowić będą oferty staży. Jednocześnie w opisie metodologii badania podkreśla się, że gromadzone dane statystyczne nie oddają w pełni sytuacji na rynku pracy.

Są to wg. nas bardzo zróżnicowane i jedne z ciekawszych narzędzi obrazujących sytuację na obecnym rynku pracy, które mogą zostać wykorzystane przez uczniów ostatnich klas szkół podstawowych, stojących właśnie w obliczu podjęcia swojej pierwszej ważnej decyzji edukacyjno-zawodowej, ich rodziców, a także nauczycieli, wychowawców i doradców zawodowych. Narzędzia te mogą być przydatne również uczniom kończącym szkoły ponadgimnazjalne, stojącym przed podobnymi dylematami dotyczącymi wyboru dalszej ścieżki kształcenia czy wyboru zawodu.

Więcej »

System wartości a planowanie kariery

Nie ulega wątpliwości, że system wartości należy do podstawowych przekonań człowieka. Wartości to coś, co uważasz w życiu za ważne. To przekonania i zasady, które determinują Twoje zachowanie, wpływają na podejmowane decyzje, motywują Cię do działania. Wartości nie występują pojedynczo, lecz tworzą u każdego człowieka układ, zwany systemem wartości. System ten jest zbudowany hierarchicznie, a więc jedne wartości są ważniejsze od innych, mają wyższą rangę. Ten porządek hierarchiczny nie musi i zazwyczaj nie jest stały, co oznacza, że nasze wartości i ich hierarchie zmieniają się w przeciągu naszego życia wielokrotnie. Bezsprzecznie jednak odkrycie własnego systemu wartości ułatwia podejmowanie prawidłowych wyborów życiowych, w tym planowanie kariery.

Bardzo ciekawy (i krótki) artykuł o roli wartości w wyborze zawodu (nie tylko dla nauczycieli, chociaż im jest dedykowany) możesz znaleźć tu. Ilustruje on doskonałe przykłady tego, dlaczego wyznawane wartości powinny być ważnym czynnikiem wyboru przyszłego zawodu i planowania kariery.

A Ty? Zastanawiałeś się kiedyś, jakie są Twoje wartości? A zatem, co cenisz w życiu? W jaki sposób chciałbyś realizować się w przyszłej pracy? Przyjrzyj się sobie i pomyśl, co jest dla Ciebie ważne.

System wartości można diagnozować zarówno za pomocą kwestionariuszy, jak i w sposób mniej formalny, niewystandaryzowany. My dziś zaproponujemy Wam dziś oba sposoby.

Ćwiczenie:

  1. Wymień wszystkie Twoje najważniejsze przekonania, wszystko to, co Cię motywuje do pracy/nauki i jest dla Ciebie ważne.
  2. Zastanów się, jak to wszystko ma się do zawodu, który chciałbyś wykonywać w przyszłości. Czy w swojej wymarzonej pracy będziesz miał możliwość pozostania wiernym swoim wartościom, przekonaniom?

 

Jeśli czujesz niedosyt, możesz skorzystać jeszcze z naszej propozycji nieco bardziej sformalizowanych ćwiczeń:

  • Kotwice Scheina - aktywny PDF (dla uczniów szkół ponadpodstawowych) - ocena własnej hierarchii wartości jest elementem strategii określenia prawidłowych wyborów życiowych, służy rozwinięciu samoświadomości człowieka, szczególnie przydatnej w kształtowaniu motywacji do pracy. Schein na podstawie badań doszedł do wniosku, że istnieje ścisły związek między wyznawanym systemem wartości, potrzebami, kompetencjami a obranym rodzajem kariery i wyodrębnił osiem grup takich wartości, nazywając je metaforycznie „kotwicami" kariery zawodowej.
Więcej »

Kilka słów o teorii Jahna Hollanda i „ćwiczenia do zrobienia”

Teoria Hollanda jest jedną z teorii dotyczących rozwoju zawodowego, w której preferencje zawodowe są kształtowane w relacji do środowisk zawodowych. Wśród preferencji personalnych Holland wyróżnia: typ realistyczny, badawczy, artystyczny, społeczny, przedsiębiorczy i konwencjonalny. Każdemu typowi osobowości zawodowej odpowiada określony typ orientacji personalnej oraz określone środowisko zawodowe. Analogicznie do opracowanych przez siebie sześciu typów preferencji personalnych, Holland wyróżnił więc sześć typów odpowiadających im środowisk pracy: realistyczne, badawcze, społeczne, konwencjonalne, przedsiębiorcze i artystyczne. Każde środowisko przyciąga konkretne typy osobowości, np. realistyczny typ osobowości jest dominujący w realistycznym środowisku pracy. Jeśli zapragniecie bardziej szczegółowo poznać tę teorię, zapewniam, że w sieci bez wysiłku znajdziecie bardzo wiele publikacji – wystarczy poszukać.

A jeśli chcecie popracować zapraszam do naszych zajęć.

W przestrzeni doradczej w ostatnich latach powstało wiele narzędzi diagnostycznych, podręczników i poradników, scenariuszy, ćwiczeń, projektów itp. ułatwiających autorefleksję i znalezienie odpowiedzi na pytanie „kim jestem?” właśnie w oparciu o teorię Hollanda. I choć dzisiaj w doradztwie zawodowym odchodzi się od wszechobecnych testów, które dać mają nam gotowe i proste odpowiedzi, w kierunku poszukiwań (będących procesem) poprzez autorefleksję, dialog (często także z doradcą), aktywne zaglądanie w głąb siebie i odnajdywanie często nieoczywistej wiedzy o sobie, swoich potrzebach i ograniczeniach - teoria Hollanda wciąż pozostaje żywa i chętnie wykorzystywana w tych poszukiwaniach, bez względu na ich charakter.


Poniżej znajdziecie kilka linków do narzędzi dla różnych grup wiekowych, które powstały właśnie na podłożu tej teorii (część z nich była już udostępniana wcześniej). Pamiętajcie jednak, żeby nie traktować ich wyników jak wyroczni, a jedynie jako pomoc w docieraniu do możliwie pełnej wiedzy o sobie.

Na początku zapraszam do wysłuchania podcastu Twoja zawodowa osobowość - test Hollanda udostępnionego w ramach projektu Co robić w życiu dostępnego tu oraz wykonania ćwiczenia - Na przyjęciu (aktywny PDF), o którym mowa w podcaście.

Trochę inne ćwiczenie, ale bazujące na tej samej koncepcji, możecie wykonać wykorzystując Arkusz środowiska pracy (aktywny PDF) powstały w Akademii Webinaru.

Dla uczniów, którzy chcą więcej:

  • Kwestionariusz zainteresowań zawodowych (uczniowie klasy VIII szkół podstawowych i uczniowie szkół ponadpodstawowych) A. Paszkowskiej – Rogacz w wersji online tu
  • KOMPETENCJOMETR - łódzki test predyspozycji zawodowych (kwestionariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych szykujących się do wyboru studiów) dostępny w wersji online tu
  • ZAMEK dedykowany uczniom ostatnich klas szkoły podstawowej (uwaga!!! w narzędziu jest jeszcze gimnazjum) oraz uczniom szkół ponadpodstawowych – dostępny tu

Więcej »

Indywidualny Plan Działania - proste (i trudne zarazem) narzędzie doradcze

Często w pracy z uczniami ostatnich klas, celem podsumowania całościowych działań i zadań realizowanych w szkole w zakresie doradztwa zawodowego, doradcy korzystają z Indywidualnych Planów Działania. Korzystanie z tych narzędzi może być przydatne, jeśli chcemy pokazać uczniom, jak mogą wykorzystać wnioski ze zrealizowanych dotychczas ćwiczeń, przeanalizować zebraną wiedzę o sobie, swoich potrzebach, możliwościach oraz ograniczeniach, ale także uporządkować informacje o rynku edukacyjnym czy rynku pracy. Stanowią one czasem ostatni element w doradczej teczce ucznia. Tworzenie IPD zawsze powinno być jednak procesem, nie zaś jednorazowym zadaniem domowym. Najczęściej takie narzędzie wykorzystywane jest pod koniec kształcenia w danym typie szkoły i tworzone przez uczniów przy aktywnym wsparciu doradcy zawodowego, wychowawcy oraz rodzica. Udostępniam dziś dwa przykładowe proste IPD do wykorzystania w pracy z uczniami klas VIII szkół podstawowych i młodzieżą szkół ponadpodstawowych. Pamiętajcie jednak, żeby nie wykorzystywać ich jako zadania domowego przesłanego uczniom do „wypełnienia i odesłania”. Narzędzie można podzielić i realizować „po kawałku”, adekwatnie do realizowanych treści i wykonywanych ćwiczeń, i co najważniejsze - zawsze przy wsparciu doradczym (bezwzględnie, jeśli pracujemy z uczniami szkół podstawowych). W innym wypadku, lepiej do niego nie sięgać. Zamieszczone pliki mają formę aktywnych (edytowalnych) plików pdf. Pamiętajmy, żeby tworzyć możliwości, nie kolejne obowiązki !!!

Dla uczniów klas VIII szkół podstawowych – Indywidualny plan edukacyjno-zawodowy

Dla uczniów szkół ponadpodstawowych – Kwestionariusz zasobów indywidualnych

Więcej »

Świat zawodów inaczej niż zwykle

W doradztwie zawodowym często mówimy „Chcesz lepiej poznać zawód – porozmawiaj z kimś, kto go wykonuje. Najlepiej poszukaj kilku takich osób. Fajnie, żeby wykonywały ten zawód w różnych firmach, środowiskach pracy, na różnych szczeblach kariery”. Rozmowa taka często łamie nasze stereotypy dotyczące zawodów, ukazuje nie tylko blaski, ale i cienie wymarzonych profesji. Niestety dziś rada ta okazuje się mało przydatna. Czy aby na pewno? W wirtualnym świecie znajdziecie bardzo bogatą bazę, filmów, podcastów, przewodników po zawodach, kart pracy z opisami poszczególnych zawodów i specjalności. Jednym słowem bardzo bogaty zbiór informacji o zawodach. O wielu źródłach już pisaliśmy (przejrzyj starsze wpisy – to ten zatytułowany Informacje zawodowe i zawodoznawcze – bardzo bogaty zbiór). Dziś chcemy zaprosić Was do nieco innego świata. Świata zawodów opowiadanego przez prawdziwych pasjonatów, mistrzów, ludzi ciekawych siebie i otaczającej rzeczywistości, twórców nietypowych projektów i karier. Zachęcam by zanurzyć się (oczywiście w miarę własnych możliwości i potrzeb) do świata zawodowców. Posłuchajcie podcastów na www.zawodowcy.fm Bo warto!!!

Uczniom szkół podstawowych poza wspomnianą bazą informacji o zawodach udostępnić można także Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego stworzony przez Ośrodek Rozwoju Edukacji – dostępny TU (powstał on na podstawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z 2017 roku; w zakresie kształcenia w niektórych zawodach w 2019 roku wprowadzono niewielkie zmiany)

Więcej »

Detektyw – program pomagający planować karierę zawodową.

Detektyw to multimedialny program pomagający planować karierę zawodową. Projekt powstał w wyniku współpracy Miejskiej Biblioteki Publicznej (Planecie 11 – nowoczesnej bibliotece dla młodzieży – filii MBP w Olsztynie) z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Olsztynie, a sfinansowany został przez Fundację Bertelsmanna.

Detektyw opiera się na metaforze porównującej planowanie kariery zawodowej do detektywistycznego śledztwa . Osoba planująca karierę lub poszukująca pracy, podobnie jak detektyw, musi badać rozmaite tropy, aby poznać tajemnicę – odpowiednią dla siebie pracę. Program przeznaczony jest dla ludzi młodych, stojących na początku swojej kariery zawodowej. Detektyw jest wykonany w nowoczesnej, humorystycznej konwencji, przypominającej komputerową grę przygodową.

Osoba korzystająca z programu, wciela się w rolę detektywa i tropi swój wymarzony zawód. Dużą inspiracją dla autorów Detektywa był – Spadochron – program dla osób planujących karierę, szukających pracy i zmieniających zawód, opracowany przez Richarda Nelsona Bollesa, propagowany w Polsce przez Fundacje Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.

Narzędzie dedykowane uczniom szkół ponadpodstawowych, ale może być również wykorzystane do pracy z uczniami klasy VIII szkół podstawowych.

Plik wymaga pobrania i rozpakowania na swoim komputerze. Detektyw do pobrania tutaj.

Więcej »

Kilka słów o osobowości - zdalna pomoc w autorefleksji

Przygotowując się do podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowych lub po prostu podejmując wysiłki by aktywnie i świadomie planować swoją karierę, często spotykamy się z informacjami dotyczącymi wpływu naszego typu osobowości na te aspekty życia. Każdy z nas jest indywidualnością, posiada własny komplet cech osobowościowych, które bardzo mocno wpływają na nasze postrzeganie świata, sposób podejmowania przez nas decyzji, a co za tym idzie, dokonywane wybory ścieżek życiowych czy zawodowych. W literaturze znajdziemy wiele prób uporządkowania, klasyfikowania typów osobowości. Wśród nich znajdziecie m.in. typologię Hipokratesa (choleryk, sangwinik, flegmatyk, melancholik), Carla Junga (introwertyk, ekstrawertyk) czy bardzo popularne dziś koncepcje MBTI.

Bez względu na przyjęte typologie, warto zastanowić się jacy jesteśmy, co nas napędza, a co sprawia, że przestaje nam się chcieć, jak podejmujemy decyzje, jak zachowujemy się w różnych sytuacjach itp. Zebranie i uporządkowanie sobie „w głowie” tych informacji, bez wątpienia pozwoli nam podejmować lepsze i bardziej świadome decyzje dotyczące własnej przyszłości. Dziś proponujemy zatem ćwiczenia pozwalające na dokonanie autorefleksji w tym zakresie. Oczywiście propozycja tylko dla chętnych i tych, którzy czują potrzebę. Ćwiczenia przeznaczone są dla uczniów starszych – od VIII klasy szkoły podstawowej (przy wsparciu osób dorosłych czy szkolnego doradcy zawodowego) oraz uczniów klas ponadpodstawowych. Pamiętajcie, że nie są to znormalizowane testy psychologiczne a tylko ćwiczenia, których celem jest pomoc w dokonaniu autoreflekcji i tak należy je traktować.

Aktywny plik pdf – diagram czterech wymiarów – ćwiczenie

Ogólne opisy 16 typów osobowości

Typy osobowości – zawody i miejsca pracy
 

Dla chętnych także przypomnienie testu online, który już udostępnialiśmy, a który może być bardzo pomocny w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie kim jesteśmy oraz dlaczego w taki a nie inny sposób działamy. Test 16 osobowości - https://www.16personalities.com/pl

Czy nasza osobowość ma kolor? Dr. Hartman przekonuje, że tak.
Test Hartmana to ciekawe i pomocne narzędzie dokonujące oceny osobowości pod względem kodów kolorów, które dostępne jest w formie testu online.

A dla nieco młodszych uczniów (od klasy VII szkoły podstawowej) można wykorzystać ćwiczenie
Aktywny plik pdf - Test koloru osobowości - ćwiczenie

Więcej »

Tajemnice Aeropolis (TalentGame) czyli odkurzamy nieco zapomniane a świetne narzedzia doradcze

TalentGame to całkowicie bezpłatne narzędzie do badania predyspozycji zawodowych dzieci w rożnych kategoriach wiekowych (7+, 12+, 16+) w postaci diagnostyczno-edukacyjnej gry komputerowej.

W ramach projektu powstała produkcja łącząca elementy gry komputerowej i filmu animowanego z wbudowanym znormalizowanym narzędziem diagnostycznym. Fabuła gry ma charakter przygodowy i osadzona jest w konwencji realistycznej. Gracz wędruje przez 6 światów symbolizujących różne nastawienia zawodowe, np. artystyczne, naukowe, społeczne. Podczas gry przeżywa pasmo przygód, w trakcie których wykonuje zadania diagnostyczne oraz poznaje swoje uzdolnienia w różnych dziedzinach i przejawach życia. Po ukończeniu gry uczeń i jego rodzice będą mogli zapoznać się z raportem.

Przykładowy raport z gry dostępny tu Udostępniając uczniom narzędzie warto stworzyć im także możliwość skonsultowania raportu z doradcą zawodowym, czy rodzicem (ze względu np. na dosyć trudny język, który może nie być do końca zrozumiały zwłaszcza dla młodszych uczniów).

Jak to działa?

Uczestniczący w przygodzie gracz nie tylko stopniowo poznaje fabułę gry, ale też rozwiązuje wiele zagadek logicznych, których wyniki posłużą do stworzenia profilu zawodowego. Cały proces z kolei ma na celu określenie predyspozycji młodego człowieka. Uwaga: GRA TRWA OKOŁO 3 GODZIN – można przerywać grę i wznawiać od miejsca, w którym się wcześniej zakończyło).

Grę trzeba pobrać a następnie zainstalować na swoim komputerze.

Link do pobrania pliku instalacyjnego gry Tajemnice Aeropolis.zip

Poradnik dla dzieci Poradnik dla dzieci Moj Talent.pdf

Poradnik dla doradców zawodowych Poradnik TalentGame dla doradców zawodowych.pdf

Przewodnik Przewodnik TalentGame.pdf

 

Więcej »

Audiobook - 5 odcinków o planowaniu kariery i wyborze zawodu

Audiobook, czyli 5 odcinków krótkiego poradnika, nagranych dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, to 5 plików w formacie mp3. Można je wykorzystać jako formę zadania domowego, wprowadzenia do lekcji z doradcą zawodowym lub jako uzupełnienie lekcji wychowawczych. Każdy odcinek audiobooka może stanowić odrębny temat lekcji lub wstęp do omawianych zagadnień. Audiobook może zostać umieszczony na stronie szkoły jako elektroniczny poradnik, przekazany rodzicom lub uczniom. Audiobook może też być podsumowaniem zajęć z doradcą zawodowym. Materiał został udostepniony przez Akademię Webinaru.

Po każdym odcinku można wzbudzić dyskusje i zapytać:

  • Czy zgadzacie się z treściami w danym odcinku?
  • Co było dla Was szczególnie ważne? Odkrywcze?
  • Z czym się nie zgadzacie?
  • Co wymaga wyjaśnienia?

Co zawiera 5 odcinków audiobooka? Poniżej znajdziecie spis treści krótki opis tego, co zawierają kolejne odcinki. Kliknięcie w tytuł odcinka powoduje otwarcie audiobooka (na dniach dodana zostanie także funkcjonalność umożliwiająca pobranie plików - pracujemy nad tym).

Odcinek 1. Planowanie kariery to nieustanne poznawanie siebie

Podstawowym elementem przy projektowaniu kariery, szukaniu pracy czy wyborze zawodu jest samopoznanie. Od niego zaczyna się tak naprawdę przygoda z pracą, przygoda, która może być fascynująca i pasjonująca, a nie tylko wyciskająca z nas siódme poty, co z czasem może przerodzić się w frustrację. Co zatem w sobie poznawać? Przede wszystkim osobowość – charakter, indywidualne zasoby i możliwości, pasje i zainteresowania, umiejętności, cenione przez siebie wartości, swoje prawdziwe potrzeby, bariery i obszary, które wymagają ulepszenia.

Odcinek 2. Jak ludzie wybierają zawód?

Wybór zawodu jest jednym z ważniejszych wydarzeń w życiu człowieka. Od niego bowiem zależy wybór szkoły, wybór szkoleń i kursów, wybór studiów i wreszcie – wybór właściwego miejsca pracy. Najczęściej jednak uczniowie szkół podstawowych, a nawet szkół ponadpodstawowych, nie myślą o wyborze konkretnego zawodu, przed wyborem szkoły. Wybierają więc po omacku, na podstawie chwilowych zainteresowań, ocen, pod wpływem kolegów, rodziców lub po prostu – ze względu na odległość do potencjalnej szkoły. Nie tak być powinno!

Więcej »

Gry i ćwiczenia doradcze dla uczniów młodszych

Doradztwo zawodowe realizowane jest nie tylko w klasach VIII szkoły podstawowej, ale także wśród uczniów młodszych. W związku z tym i w odpowiedzi na zgłaszane potrzeby, udostępniamy kilka zabaw i ćwiczeń doradczych, które mogą zostać wykorzystane także w pracy z uczniami niższych klas. Wszystkie zamieszczone pliki są w formie aktywnych plików pdf, a zatem są edytowalne a praca z nimi nie wymaga drukowania. Pliki można pobrać, wypełnić na komputerze i po zapisaniu odesłać nauczycielowi. Pamiętajcie, żeby nie rezygnować ze sprawdzonych narzędzi, ćwiczeń, kart pracy, które macie w swoich zasobach, tylko dlatego, że wymagają edycji do aktywnych plików pdf. Dużo pracy, ale warto!
  1. Drabina marzeń
  2. Korona
  3. Murarz kariery
  4. Piramida wartości
Więcej »

Wyzwanie na 5 czyli zdalne doradztwo zawodowe

Dzisiejszy trudny czas dla edukacji wymaga od nas nowych rozwiązań. Chodzi nie tylko o zmianę dotychczasowych form i metod pracy, ale także modyfikację treści, które w ramach realizacji podstawy programowej przesyłamy uczniom. Problem ten dotyczy oczywiście także realizacji zadań i treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach. Wszyscy mieliśmy zapewne opracowany plan, program, projekt… ale dziś już wiemy, że wiele spośrd zaplanowanych działań, trudno będzie zrealizować zdalnie. Tym bardziej, jeśli nie chcemy zasypać uczniów kolejnym wykazem zadań, które „muszą” wykonać i odesłać. Czy można wykorzystać tę trudną dla wszystkich sytuację, by zmotywować uczniów do podjęcia pracy nad planowaniem swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej czy kariery? Nie wiem, ale myślę, że warto próbować. Czy jest na to jakiś sposób? Jest!

Wyzwanie na piątkę stworzone przez Centrum Szkoleń i Promocji Zatrudnienia to 5 pomysłów na wartościowe i uniwersalne (zarówno dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych, jak i młodzieży szkół ponadpodstawowych) doradztwo zawodowe. Wyzwanie to 5 krótkich kart pracy dla uczniów, w prostej do przekazania formie. Materiały stworzone tak, by nie obciążać nadmiernie uczniów, a jednocześnie sprawić, by chętnie się angażowali w ich wykonanie. Co równie cenne, nawiązują mocno do sytuacji, w jakiej wszyscy się obecnie znaleźliśmy. Czy nasi uczniowie wyciągną z tego jakąś lekcję i wykorzystają wnioski również do planowania swojej zawodowej przyszłości, zależy także od nas. A więc pracujmy mądrze.

Przez kolejne pięć dni będę dodawać kolejne karty pracy, które możecie wykorzystać, przekazać uczniom, zamieścić na szkolnej stronie itp., itd. Materiały są nowe i powstały w odpowiedzi na obecne potrzeby szkolnych doradców zawodowych. Polecam

  1. Wyzwanie pierwsze czyli „Kim jesteś w sieci?"
  2. Wyzwanie drugie czyli „Praca offline czy online?"
  3. Wyzwanie trzecie czyli ,,Aktualne trendy na rynku pracy"
    - Załącznik do wyzwania trzeciego
  4. Wyzwanie czwarte czyli ,,Jakie jest moje JA?"
  5. Wyzwanie piąte czyli ,,Jak ogarnąć home scholl?"
    - Załącznik do wyzwania 5 - przykładowy plan dnia, który możesz dowolnie modyfikować zgodnie ze swoimi potrzebami i możliwościami
Więcej »

Mapa Karier - inetraktywne i darmowe narzedzie doradztwa zawodowego w szkole

Mapa Karier - interaktywne i darmowe narzędzie doradztwa zawodowego w szkole. Bezpłatna baza z opisami kilkuset zawodów i moliwych ścieżek ich zdobywania, ale nie tylko. W Mapie Karier znajdziecie również świetne scenariusze zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego dla uczniów - od przedszkolaków do młodzieży. Większość scenariuszy rodzice w prosty sposób mogą zrealizować z dziećmi, a starsi uczniowie także samodzielnie. Scenariusze w większości zawierają gotowe karty pracy i materiały -  mapakarier.org/

Propozycja ćwiczenia dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z wykorzystaniem Mapy Karier - załącznik
Więcej »

Webinar i inne opowieści o CV

Dziś podsyłam  Webinar przygotowany i udostępniony przez Panią Magdę Plichtę "Moje pierwsze CV". Bardzo fajny i przystepny materiał. Dla uczniów kończących szkoły ponadgimnazjalne lektur obwiązkowa.

Webinar "Moje pierwsze CV" - www.facebook.com/100011560271872/videos/958218261240174/

Chcesz wiedzieć więcej o tworzeniu dokumnetów aplikacyjnych? Zobacz do czego może Ci się przydać Europass - zestaw pięciu dokumentów pozwalających zaprezentować umiejętności i kwalifikacje w sposób jasny i zrozumiały w całej Europie - europass.cedefop.europa.eu/pl

Chcesz swtorzyć profesjonalne CV, ale nie ejsteś pewny, że potrafisz zrobić to dobrze? Zajrzyj do Fabryki CV - zielonalinia.gov.pl/fabryka-cv-26886
 
Więcej »

Filmy z zakresu doradztwa zawodowego Uniwersytetu Śląskiego

W związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi zasobów z zakresu doradztwa zawodowego (zwłaszcza filmów), możliwych do wykorzystania w okresie edukacji realizowanej zdalnie, przedstawiam kolejną dawkę inspiracji. Tym razem materiały dedykowane uczniom klas starszych szkół podstawowych oraz uczniom szkół ponadpodstawowych. Na platformie multimedialnej Uniwersytetu Śląskiego Uniwersytet kompetencji kluczowych w chmurze edukacyjnej znajdziecie m.in krótkie filmy i rysunki strumieniowe oraz materiały edukacyjne z zakresu doradztwa zawodowego czy przedsiębiorczości.


Wszystkie materiały z serii DORADZTWO ZAWODOWE dostępne są na http://platformamultimedialna.us.edu.pl/doradztwo-filmy-i-rysunki-strumieniowe/


W zasobach znaleźć można następujące propozycje:

  1. Komunikacja https://www.youtube.com/watch?v=Ez-mVSDhkW8
  2. Winda do kariery cz. 1 https://www.youtube.com/watch?v=o671aJgJFZs
  3. Winda do kariery cz. 2 https://www.youtube.com/watch?v=EbKiyW4vT-4
  4. Mocne i słabe strony https://www.youtube.com/watch?v=wKdGMIivbm8
  5. Pokaż się https://www.youtube.com/watch?v=YK1uvAo2RNo
  6. Eliksir motywacyjny https://www.youtube.com/watch?v=3pQMtdrpwqw
  7. Zarządzanie czasem https://www.youtube.com/watch?v=RQxnTgCjTaU
  8. Asertywność https://www.youtube.com/watch?v=Yvm8y9BReiI

Wszystkie materiały z serii PRZEDSIEBIORCZOŚĆ dostępne są na http://platformamultimedialna.us.edu.pl/przedsiebiorczosc-filmy-i-rysunki-strumieniowe/


Wśród dostępnych tematów znajdziecie m.in:

  1. Wprowadzenie https://www.youtube.com/watch?v=UwNZ1DPPt5s
  2. Cechy przedsiębiorcy https://www.youtube.com/watch?v=2LKwGhGrXbQ
  3. Praca zbiorowa https://www.youtube.com/watch?v=egVNzq_3tYk
  4. Komunikacja https://www.youtube.com/watch?v=SjyWKE4Buww
  5. Zarządzanie czasem https://www.youtube.com/watch?v=FmkgyM8d-eI

Zachęcam do korzystania zarówno uczniów, jak i rodziców, nauczycieli, wychowawców oraz doradców zawodowych. Pamiętajcie jednak, by z naszych inspiracji korzystać z umiarem ;)

Więcej »

Kursy online Polskiej Agencji Rozowju Przedsiebiorczości

Doradztwo zawodowe prowadzone zdalnie? Dlaczego nie! Dziś kolejna porcja przydatnych i warościowych materiałów, tym razem dla starszych uczniów. Kursy online Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z zakresu rozwoju kompetencji.

1.Umiejętności interpersonalne - dla osób, które chcą wiedzieć więcej o nawiązywaniu kontaktu, empatii, asertywności, komunikacji i pracy zespołowej - https://akademia.parp.gov.pl/course/view.php?id=15

2. Umiejętności osobiste - dla osób, które chcą poznać wybrane obszary dotyczące umiejętności osobistych - https://akademia.parp.gov.pl/course/view.php?id=17

3. Planowanie własnej kariery zawodowej - dla osób, które chcą rozpocząć, zaplanować lub zmienić ścieżkę swojej kariery zawodowej. https://akademia.parp.gov.pl/course/view.php?id=5

 
Można je śmiało wykorzystać do pracy z jeszcze uczącymi się (uczniami klas starszych szkół ponadpodstawowych, młodzieży szkół policealnych, studentami uczelni wyższych) a także osobami posiadającymi już doświadczenie zawodowe i aktywnymi na rynku pracy. Kursy są bezpłatne. Wymagają krótkiej rejestracji.
Więcej »

Kursy on-line dla uczniów

Przedstawiam kolejną dawkę materiałów z zakresu doradztwa zawodowego, które pozwolą na pracę w formie on-line (udostepnione dzięki - Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu).

  1. Jeśli jesteś uczniem szkoły podstawowej możesz skorzystać z kursu on-line udostępnionego na stronie:

Określanie swoich celów - http://szkolenia.myslepozytywnie.pl/szkol…/okreslanie-swoich-celow/

  1. Jeśli jesteś uczniem  szkoły ponadpodstawowej możesz wykorzystać kursy on-line na stronach:

Odkrywanie potencjału – rozbudzanie poczucia własnej wartości. Poznaj sposoby na efektywne rozwinięcie poczucia własnej wartości. Odnajdź swoje mocne strony i poradź sobie z nawykami, które komplikują niepotrzebnie Twoje życie. W ten sposób znajdziesz w sobie siłę i spokój ducha. - http://szkolenia.myslepozytywnie.pl/…/odkrywanie-potencjal…/

Zarządzanie sobą w czasie – pomyśl, zaplanuj działaj. Rozwiń w sobie najważniejsze umiejętności związane z zarządzaniem sobą w czasie. Dowiedz się, jak planować swoje działania, wyznaczać cele oraz odnaleźć motywację do działania.-
http://szkolenia.myslepozytywnie.pl/…/zarzadzanie-soba-w-c…/

Odnajdywanie siebie i dostrzeganie swoich potrzeb. Jeśli poszukujesz siebie, chcesz stwierdzić, czego pragniesz od życia oraz rozwinąć umiejętności, które będą wspierać Cię na co dzień – ten kurs jest dla Ciebie. - http://szkolenia.myslepozytywnie.pl/…/odnajdywanie-siebie-…/

Oczywiście wszystkie materiały są dostepne bezpłatnie.

Więcej »

Filmy animowane o wyborze szkoły i zawodu

Póki co, nie możemy się spotkać twarzą w twarz na zajęciach i warsztatach, ale zachęcam by wykorzystać ten czas spedzony wśród najbliższych także do możliwie najlepszego przygotowania się do wyboru przyszłej szkoły ponadpodstawowej. Warto w tym celu np. obejrzeć krótkie animowane filmiki Ośrodka Rozwoju Edukacji i sprawdzić, jak to się robi w praktyce!!! Pamiętajcie, że w systemie zasadnicze szkoły zawodowe zastąpione zostały szkołami branżowymi II stopnia. W 2019 roku po raz kolejny zmieniły się także kwalifikacje wyodrębnione w ramach nauki pszczególnych zawodów. Niemniej kompetencje potrzebne do podejmowania świadomych i trafnych decyzji edukacyjnych pozostają bez zmian ;)

 doradztwo.ore.edu.pl/filmy-animowane-o-wyborze-szkoly-i-zawodu/
Więcej »

Narzędzia wspierające decyzje edukacyjno-zawodowe dla licealistów i absolwentów uczelni wyższych

Co jakis czas zamieszczamy linki z narzędziami wspierającycmi podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych dla uczniów szkół podstawowych. Tym razem informujemy o dostepności takich narzedzi dedykowanych uczniom starszym: licealistom i absolwentom uczelni wyższych.
Pamiętajcie jednak, że są to jedynie narzedzia wspierające, zmuszające do refleksji, poszukiwania wiedzy o sobie a ich wyniki nie mogą decydowac za Was.

Więcej »

Bezpłatne narzędzia pomocne w planowaniu kariery

Poniżej przedstawiam kilka linków odnoszących Was do ciekawych i bezpłatnych narzędzi wspomagających proces planowania kariery oraz podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych zarówno dla uczniów szkół podstawowych, jak i nieco starszej młodzieży szkół ponadpodstawowych. Z częścią narzędzi mieliście zapewne okazję już się spotkać, bo zamieszczaliśmy je we wcześniejszych wpisach. Zachęcam do korzystania.

  1. KOMPETENCJOMETR - łódzki test predyspozycji zawodowych - https://mlodziwlodzi.pl/kompetencjometr/
  2. ZAMEK – test predyspozycji zawodowych - http://www.e-zamek.pl/
  3. Gra diagnostyczna i plener kariery - http://www.perspektywy3d.pl/pobierz.html
  4. Bezpłatna baza z opisami kilkuset zawodów, materiały pomocnicze na zajęcia doradcze w szkole - od przedszkola do matury mapakarier.org/
Więcej »

Informacje zawodowe i zawodoznawcze

W związku z sygnalizowanym przez szkolnych doradców zawodowych dużym zapotrzebowaniem na informacje dotyczące źródeł pozyskiwania wiedzy o zawodach, przygotowaliśmy krótki wykaz  ogólnodostępnych i przydatnych w codzinnej pracy doradczej zasobów. W materiałąch tych znajdziecie informacje zawodowe i zawodoznawcze w przeróżnych formach, w tym. m.in filmy o zawodach, karty zawodów czy przewodniki po zawodach.
Uwaga! Większość materiałów dostępnych na rynku powstała przed rokiem 2017 a zatem przed wejściem w życie nowej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Korzystając z nich należy więc zwrócić szczególną uwagę uczniów na zmiany w organizacji kształcenia, w tym m.in. na ilość kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie. Przypominam, że w technikach kształci się obecnie w zawodach dwukwalifikacyjnych (do niedawna było dużo zawodów z trzema kwalifikacjami) a w szkołach branżowych I stopnia w zawodach z jedną kwalifikacją (do niedawna w ZSZ było dużo zawodów z dwiema kwalifikacjami). Warto także zwrócić uwagę uczniów, że funkcjonująca do niedawna zasadnicza szkołą zawodowa zastąpiona została szkołą branżową I stopnia (a w systemie pojawią się także szkoły branżowe II stopnia).

Wykaz zasobów znajdziecie klikając w dalszej części wpisu.
Więcej »

Nowy Raport ManpowerGroup - Niedobór talentów 2020

Zachęcam do zapoznania się z najnowszym, opublikowanym 30 stycznia, raportem ManpowerGroup NIEDOBÓR TALENTÓW 2020 "Rozwiązanie problemu niedoboru talentów: dowiedz sie, czego chcą pracownicy". Znajdziecie w nim  nie tylko bardzo ciekawą analizę obecnej sytuacji na rynku pracy (nie tylko polskim) w obszarze pozyskiwania pracowników, ich oczekiwań wobec pracodawców, ale co dla nas najciekawsze także wykaz najtrudniejszych obecnie do obsadzenia na rynku stanowisk. Zapraszam do lektury.

Raport znajdziecie tu:
www.manpowergroup.pl/wp-content/uploads/2020/01/Rozwiazanie_problemu_niedoboru_talentow_PL.pdf
Więcej »

Prognoza zapotrzebowania na zawody szkolne - obwieszczenie MEN

W ostatnich dniach stycznia 2020 roku na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej opublikowane zostało oobwieszczenie w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.

Prognoza uwzględnia dane Instytutu Badań Edukacyjnych opracowane w szczególności na podstawie statystyki publicznej, danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Systemu Informacji Oświatowej. Ważną rolę odgrywają również opinie rad sektorowych do spraw kompetencji i Rady Programowej do spraw kompetencji, a także ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego.

Prognoza stanowi syntetyczne ujęcie różnych źródeł opisujących tendencje na rynku pracy w kontekście strategii rozwoju państwa i regionów.

Prognoza jest uporządkowanym alfabetycznie wykazem zawodów szkolnictwa branżowego, dla których ze względu na znaczenie dla rozwoju państwa prognozowane jest szczególne zapotrzebowanie na pracowników na krajowym rynku pracy. W prognozie zawarte są też zawody, dla których prognozowane jest istotne i umiarkowane zapotrzebowanie na pracowników na poszczególnych wojewódzkich rynkach pracy.

Jest to również ciekawe narzedzie dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych, którzy stoją właśnie obliczu podjęcia swojej pierwszej ważnej decyzji  edukacyjno-zawodowej, ich rodziców a także nauczycieli, wychowawców i doradców zawodowych, którzy na co dzien wspierają młodzież  w tych wysiłkach.


Obwieszczenie znajdziecie tu:
www.gov.pl/web/edukacja/zawody-potrzebne-na-rynku-pracy--obwieszczenie-ministra-edukacji-narodowej

Więcej »

Bezpłatne narzedzia diagnostyczne

Na stronach internetowych Ośrodka Rozwju Edukacji dostepne są bezpłatne narzedzia diagnostyczne (w tym do autodiagnozy) umożliwające badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów. Materiały są dedykowane nauczycielomm, ale śmiało mogą z nich korzystać uczniowie przy wsparciu rodziców, a starsi uczniowie takze samodzielnie.
Uwaga: Część zamieszczonych materiałów dedykowana była do pracy z uczniami w gimnazjach. Nie oznacza to, że straciły one na aktualności. Proponowane narzędzia i publikacje należy dostosować do potrzeb uczniów klas 7-8 szkoły podstawowej oraz do danego cyklu kształcenia.

Wśród materiałów znajdziecie m.in.:

DIAPREZAMUS - narzędzie diagnostyczne umożliwiające badanie predyspozycji oraz zainteresowań zawodowych młodzieży uczącej się (uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych).

Labirynt zawodów - niewerbalny test predyspozycji i zainteresowań zawodowych (uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych).

MŁOKOZZ - narzędzie służące do diagnozy i autodiagnozy zainteresowań zawodowych uczniów, a w szczególności – uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej, gimnazjum oraz 18-letniej młodzieży.

Rozpoznawanie predyspozycji i zainteresowań - pakiet zawierający testy oraz poradniki – metodyczny z przykładowymi scenariuszami lekcji oraz zawierający podstawowe informacje dotyczące planowania kariery i rozpoznawania predyspozycji zawodowych w zależności od etapu rozwoju, na jakim znajduje się uczeń.

Vademecum Talentu - zawiera narzędzia ułatwiające gromadzenie i porządkowanie informacji związanych z rozwojem zawodowym ucznia (szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej) oraz przygotowaniem planów jego kariery zawodowej i kontrolowaniem ich realizacji.

 
Więcej »

Terminarz rekrutacji na rok szkolny 2020/2021 opublikowany

28 stycznia 2020 roku opublikowane zostało Zarządzenie nr 1 Opolskiego Kuratora Oświaty w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów, na rok szkolny 2020/2021 do publicznych szkół podstawowych dla dorosłych, klas I publicznych szkół ponadpodstawowych, na semestr pierwszy klas I publicznych branżowych szkół II stopnia i publicznych szkół policealnych w województwie opolskim.

www.kuratorium.opole.pl/wp-content/uploads/2020/01/scan0174.pdf

Terminy postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, a także terminy składania dokumentów do klas pierwszych publicznego czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum, trzyletniej branżowej szkoły I stopnia oraz klas wstepnych w publicznych szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/2021 zawiera załącznik nr 1 do obwieszczenia

www.kuratorium.opole.pl/wp-content/uploads/2020/01/scan0173.pdf
Więcej »

Rozporzadzenie MEN w sprawie rekrutacji na rok szkolny 2020/2021

Postępowania rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych powiatu na rok szkolny 2020/2021 regulowane będzie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 roku w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postepowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2020 roku.

prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp
Więcej »

MNiSW opublikowało ranking najpopularniejszych kierunków studiów w rekrutacji 2019/2020

Ministerstwo Nauki i szkonictwa Wyższego opubikowało informacje dotyczące najchętniej wybieranych kierunków studiów w rekrutacji na rok akademicki 2029/2020. Chcesz wiedzieć, które kierunki były najczęściej wybierane lub ile osób przypadało na 1 miejsce na wymarzonym przez Ciebie kierunku studiów? Sprawdź ponizej:

www.gov.pl/web/nauka/najchetniej-na-informatyke-najtrudniej-na-orientalistyke--znamy-wyniki-rekrutacji-na-studia-w-roku-20192020

Zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego

17 stycznia 2020 roku opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2019 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych celow i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkonictwa branżowego. Wprowadza ono mozliwość kształcenia w 4 nowych zawodach:
  • Zdobnik ceramiki 731609
  • Technik spawalnictwa 311516
  • Mechanik pojazdów kolejowych 723318
  • Technik taboru kolejowego 311518

Więcej »

Już niebawem w naszych szkołach - Zawodowy Tydzień II


W trakcie Zawodowego Tygodnia II  w terminie 25 – 29 listopada 2019 roku realizowane będą dla uczniów klas VIII szkół podstawowych zajęcia praktyczne w pracowniach CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO oraz w specjalistycznych pracowniach zawodowych szkół kształcących w zawodach w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim a zatem w: ZESPOLE SZKÓŁ NR 1, ZESPOLE SZKÓŁ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ, ZESPOLE SZKÓŁ NR 3, ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH, ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH, które umożliwić mają uczniom rzeczywiste spotkanie z zawodem, jego specyfiką i środowiskiem pracy. Uczniowie zdobędą zasób informacji o zawodzie niezbędny do świadomego podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowej, co pozwoli uniknąć wyborów przypadkowych i nietrafnych. Zajęcia realizowane będą zgodnie z zamieszczonym w programie harmonogramem przez nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół kształcących w zawodach, dla których organem prowadzącym jest Starostwo Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego.

Założeniem projektu jest, by były to zajęcia praktyczne w poszczególnych zawodach realizowane w pracowniach zawodowych, pracowniach praktycznej nauki zawodu. Mają one być przeznaczone dla wstępnie sprofilowanych już uczniów, którzy myślą o wyborze konkretnych zawodów - nie zaś całych oddziałów/ klas. Mają one pozwolić młodym ludziom na prawdziwe zetknięcie się ze specyfiką kształcenia w konkretnych zawodach, odpowiadającym im środowiskiem pracy, charakterystycznymi zadaniami zawodowymi, predyspozycjami do wykonywania zawodów czy związanymi z nimi ograniczeniami zdrowotnymi czyli zebranie niezbędnej wiedzy do podejmowania trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych. Celem tego tygodnia ma być stworzenie szansy na skonfrontowanie wiedzy o sobie i swoich wyobrażeń o zawodach z rzeczywistością. Wartością jest właśnie praktyczny wymiar tych zajęć, co odróżnia ten projekt od dni otwartych. Chodzi o to, by uczniowie mieli szansę niejako "dotknąć zawodów" i się do nich "przymierzyć".

Program Zawodowego Tygodnia II (pełny harmonogram zawierający niezbędne informacje organizacyjne wraz z danymi kontaktowymi do szkolnych koordynatorów Zawodowego Tygodnia II przekazany został do szkół podstawowych powiatu) - program ZTII

Więcej »

Powiatowa narada szkolnych doradców zawodowych w Centrum


Podobnie, jak co roku, serdecznie zapraszamy szkolnych doradców zawodowych lub/i pedagogów szkolnych a także osoby pełniące w szkole funkcję koordynatorów doradztwa zawodowego  (szkoły podstawowe), na roboczą naradę w Centrum Kształcenia Zawodowego w Kędzierzynie-Koźlu. Celem spotkania będzie omówienia ram współpracy i zaplanowania wspólnych działań na rok szkolny 2019/2020. Narada odbędzie się w dniu 29 października o godz. 9:30 w sali audiowizualnej Centrum Kształcenia Zawodowego w Kędzierzynie-Koźlu przy ul. Mostowej 7 – sala 12.

Program spotkania - kliknij :"więcej"
Więcej »

Nowe i ciekawe narzędzia do pracy dla doradców zawodowych

Polecam nowe i ciekawe scenariusze zajęć przygotowane przez zespół Mapy Karier. Cały materiał można pobrać ZA DARMO i wykorzystać do programu doradztwa zawodowego. Zajęcia dedykowane są dla klas VII i VIII szkół podstawowych.

Scenariusze zostały przygotowane w oparciu o treści programowe z Rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego opublikowanego w lutym 2019 roku. Przy każdym temacie zajęć znajdziecie więc odniesienie do celu z rozporządzenia. Scenariusze te mogą być przydatne zarówno w pracy  doradców zawodowych, jak i wychowawców oraz innych nauczycieli. Są to materiały gotowe do wydruku ;)


Materiał znajdziecie klikając w link

mapakarier.org/assets/ideas/downloads/Szkola_praca_przyszlosc_Mapa_Karier.pdf

Więcej »

Godziny pracy doradcy zawodowego CKZ w roku szkolnym 2019/2020

 

Centrum Kształcenia Zawodowego zaprasza  do współpracy w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Szkoły zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu:


Doradca zawodowy mgr Katarzyna Paprotny
tel. 77 4813752
tel. kom. 505464622
e-mail: kpaprotny@ckpiukk.pl lub katarzyna.paprotny@wp.pl
godziny pracy: od poniedziałku do środy 8:30 – 13:30
                          czwartek od 8:30 do 12:30
                          oraz piątek 8:30-11:30


Zapraszamy do "Akademii Doradcy Zawodowego"

Szanowni Państwo Doradcy Zawodowi,

Dyrektorzy Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Brzechwy oraz Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu zapraszają na pierwsze szkolenie organizowane w ramach nowo powstałej inicjatywy pn. "AKADEMIA DORADCY ZAWODOWEGO". Szkolenie organizowane pod skrzydłami CKPiU tym razem wyjątkowo dzięki uprzejmości Pani Dyrektor Krystyny Gielas, odbędzie się właśnie w Zespole Szkół Specjalnych, tak by przy okazji nauczyciele doradcy mieli możliwość poznania tej placówki, jej specyfiki oraz oferty. Tematem szkolenia będzie:

 

"Doradztwo zawodowe dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- od teorii do praktyki".


Szkolenie poprowadzą dla Państwa specjaliści ze szkoły specjalnej: doradca zawodowy p. Julita Migoń i psycholog p. Anna Mocek-Kmieć.

Spotkanie odbędzie się w dniu 28 maja o godz. 13:00, w budynku Szkoły Specjalnej im. Jana Brzechwy w Kędzierzynie-Koźlu przy ul. Ignacego Krasickiego 10, w sali nr 107.

Ze względów organizacyjnych prosimy o potwierdzenie udziału w szkoleniu najpóźniej do dnia 24 maja do godz. 12:00 u doradcy CKPiU p. Katarzyny Paprotny

e-mail: katarzyna.paprotny@wp.pl

tel. 505464622

Więcej »

Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych a rekrutacja - komunikat MEN

W związku z zapytaniami dotyczącymi urawnień lauretaów i finalistów olimpiad w kotekście rekrutacji do szkół ponadpodstawowych (ponadgimnazjalnych) publikuję odnośnik do komunikatu Ministerstwa Edukacji Narodowej  w tej sprawie (proszę wkleić link w przeglądarkę). Osoby zainteresowane zachęcam do zapoznania się zwłaszcza z pkt. 3 niniejszego komunikatu.

https://bip.men.gov.pl/wp-content/uploads/sites/2/2018/06/komunikat-ministra-edukacji-narodowej-1.pdf

Więcej »

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodch szkolnictwa branżowego

Jedną z planowanych zmian w zakresie organizacji kształcenia zawodowego jest wprowadzenie prognozowania w zakresie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego  na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Jak pisze ustawodawca "stanowi ona (prognoza) synstetyczne ujęcie różnych źródeł opisujących tenedencje na rynku pracy w kontekście rozwoju państwa i regionów". Jej celem jest "dostarczenie przesłanek do kształtowania oferty szkolnictwa branżowego adekwatnie do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy." Innymi słowy ma dać odpowiedź na pytania tj.:
  • które zawody w poszczególnych branżach są najbardziej pożądane?
  • jakie są trendy w zapotrzebowaniu na pracę?
  • jaie kierunki kształcenia powinny być realizowane?
  • rozwój których umiejętności i kompetencji należałoby wspierać na poziomie ogólnokrajowym i regionalnym?
Odpowiedź na te pytania ma pozowlić na lepsze dopasowanie szkolnictwa branżowego do zapotrzebowania rynku pracy a tym samym przeciwdziałać bezrobociu ludzi młodych poprzez adekwatne kształcenie w zawodach, na które będzie rzeczywiste zapotrzebowanie po ukończeniu edukacji. Tworzone prognozy mają jednocześnie pozwolić zarówno na wspiernie doradztwa zawodowego w szkołach jak i pomoc uczniom w dokonywaniu właściwych wyborów. 

Pierwszą taka prognozę znaleźc można w OBWIESZCZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.  (Monitor Polski poz. 276)
 
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20190000276/O/M20190276.pdf
(wklej link do przeglądarki)

Więcej »

Nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego

20 lutego 2019 roku zostało ogłoszone rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325). Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 roku.


Więcej »

Klasyfikcja zawodów szkolnictwa branżowego opublikowana

 

19 lutergo opublikowane zostało nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 316).

Przepisy rozporządzenia stosowane będą od:

  1. roku szkolnego 2019/2020 w klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r.; semestrze I szkoły policealnej; klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum oraz klasie I pięcioletniego technikum;
  2. roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia – a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.

Rozporządzenie to uwzględnia dotychczasowe zawody szkolnictwa zawodowego, wprowadza zmiany w zakresie niektórych zawodów, a także określa nowe zawody (wprowadzone do kształcenia w systemie oświaty na podstawie wniosków właściwych ministrów). Rozporządzenie uwzględnia również wniosek Ministerstwa Zdrowia o przywrócenie kształcenia w zawodzie technik farmaceutyczny, w szkole policealnej o okresie kształcenia 2,5 roku.

W wyniku modyfikacji dotychczasowych zawodów powstały nowe zawody, którym zostały nadane nowe symbole cyfrowe:

  • zawód technik organizacji reklamy został zastąpiony zawodem technik reklamy,
  • zawód technik obsługi turystycznej został zastąpiony zawodem technik organizacji turystyki,
Więcej »

Zaświadczenia z udziału w szkoleniach już do odbioru

Informuję, że są już do odbioru zaświadczenia z udziału w październikowych szkoleniach dla doradców zawodowych, które realizowane były w murach Centrum. Zaświadczenia można oczywiście odbierać przy okazji wizyt z uczniami, dni otwartych, narad itp. Część zaświadczeń przekażę Państwu osobiście odwiedzając wasze szkoły przy okazji wszelakich zajęć i warsztatów. Jeśli jednak komuś bardzo zależy na szybkim odbiorze zaświadczeń, proszę odbierać je osobiście po uprzednim kontakcie z doradcą zawodowym.
Więcej »

Zawodowy tydzień w CKPiU (praktyczne spotkania z zawodami dla uczniów wstępnie sprofilowanych) 19 - 22 luty

Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział …a zrozumiem (wzbudzisz we mnie pragnienie). KONFUCJUSZ


W trakcie Zawodowego Tygodnia w dniach 19-22 luty realizowane będą dla uczniów klas VIII szkół podstawowych i klas III gimnazjum zajęcia praktyczne w pracowniach Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego umożliwiające uczniom rzeczywiste spotkanie z zawodem, jego specyfiką i środowiskiem pracy. Uczniowie zdobędą zasób informacji o zawodzie niezbędny do świadomego podjęcia decyzji edukacyjno-zawodowej, co pozwoli uniknąć wyborów przypadkowych i nietrafnych.

  1. Wybuchowe zawody czyli branża chemiczna dla przyszłych techników chemików i dla licealistów z rozszerzeniem chemicznym (ZMIANA TERMINU na wtorek 19 luty) – Dorota Gajecka
  2. Wszystko w jednym czyli branża mechatroniczna (wtorek 19 luty) - Krzysztof Popiela
  3. Odjazdowe zawody czyli branża samochodowa (środa 20 luty) – Aleksander Sokołowksi i Mateusz Hałambiec
  4. Elektryzujące zawody czyli branża elektryczno-elektroniczna i energia odnawialna (czwartek 21 luty) - Kazimierz Szydłowski i Adam Wala
  5. Zawody dobrze skonstruowane czyli branża mechaniczna (ślusarstwo, obróbka ręczna i skrawaniem, spawalnia)(piątek 22 luty) – Adam Daroń i Rafał Wala
  6. Budujące zawody czyli branża budowlana (piątek 22 luty) - Adam Mikołajek

 

Zajęcia będą realizowane w dwóch formach – zajęć dla grup zorganizowanych ze szkół w godzinach dopołudniowych i wizyt indywidualnych dla uczniów i ich rodziców.

A.   Do południa grupy zorganizowane – zapisy na 2 tury na godz. 9:00 i na godz. 11:00 (jeśli dużo chętnych wtedy uruchomimy jeszcze jedną turę na godz. 13:00) – zapisy u doradcy zawodowego CKPiU p. Katarzyny Paprotny. Uczniowie sprofilowani – forma praktyczna – odzież robocza – zgody rodziców

B.  Popołudniu od godz. 15:00 - 18:00 wizyty indywidualne, w tym uczniowie z rodzicami – uczniowie sprofilowani - zgody rodziców – forma praktyczna – odzież robocza

Bardzo prosimy o zachęcenie do uczestnictwa TYLKO uczniów rzeczywiście zainteresowanych kształceniem w konkretnych branżach i tych wahających się co do wyboru (kilku osobowe grupy lub pojedynczy uczniowie) nie zaś całych oddziałów/ klas. Zajęcia mają mieć formę praktyczną co wyklucza duże grupy (max 12 uczniów/ 15 uczniów na turę czyli około 30-40 osób łącznie na trzy tury na cały powiat; liczba uczestników na konkretnych warsztatach zależna od liczby stanowisk w pracowniach). Uczestnicy na dopołudniowe zajęcia rejestrowani będą do wyczerpania limitu miejsc.

Uwaga: Z przyczyn organizacyjnych i technicznych konieczne wcześniejsze zgłoszenie uczestnictwa  grup dopołudniowych u doradcy Centrum.

Koordynator zawodowego tygodnia: Katarzyna Paprotny

katarzyna.paprotny@wp.pl
tel. 77 4813752
tel. kom. 505464622 (pon. – śr. 9:00 do 14:00, czw. – 9:00-12:00, pt. – 9:00 do 12:00)

Więcej »

Opóżnienie publikacji przewodnika dla uczniów i rodziców z ofertą edukacyjną powiatu

W związku z trwającymi pracami legislacyjnymi nad nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego musieliśmy nieco opóźnić publikację tegorocznej edycji "PRZEWODNIKA DLA UCZNIÓW I RODZICÓW Z OFERTĄ EDUKACYJNĄ SZKÓŁ POWIATU KĘDZIERZYŃSKO-KOZIELSKIEGO". Zależy nam, by materiał, który trafi do uczniów i rodziców był rzetelny, aktualny i rzeczywiscie mógł wspomóc uczniów i rodziców w podjęciu trafnej decyzji edukacyjno-zawodowej. Niestety w związku z planowanymi zmianami w szkolnictwie zawodowym, przygotowana na dziś wersja przewodnika, która powstała w oparciu o aktualny stan prawny, niebawem straci na aktualności, stąd decyzja o przesunięciu terminu publikacji.
Niestety w związku z tym, także przekazanie obiecanej Państwu prezentacji mutimedialnej stanowiącej uzupełnienie przewodnika i planowane szkolenie dla doradców opóźnią się, za co przepraszamy.

 


Więcej »

Uczniowie gimnazjum dla dorosłych w Centrum

 

Wybór kierunku dalszego kształcenia, a tym samym wyboru odpowiedniego dla siebie zawodu to ważny moment dla uczniów kończących gimnazjum. Aby ich decyzje były świadome Punkt Pośrednictwa Pracy zaproponował uczniom III klasy Gimnazjum dla Dorosłych, uczestnikom Hufca Pracy w Kędzierzynie-Koźlu wycieczkę zawodoznawczą do Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego, która odbyła się w dniu 21.11.2018 r.

Spotkanie podzielone było na dwie części. W pierwszej doradca zawodowy CKPiU Pani Katarzyna Paprotny przedstawiła młodzieży możliwości kształcenia we wszystkich typach szkół w Kędzierzynie-Koźlu oraz przedstawiła świat zawodów i możliwości zatrudnienia na terenie miasta. W trakcie spotkania uczestnicy zmierzyli się również z ankietą skłonności zawodowych i poszukali odpowiedzi na pytanie, jaki typ działalności zawodowej preferują.

W drugiej części uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia nowoczesnych pracowni w których uczniowie szkół zawodowych, branżowych i techników i uczą się zawodu m.in.: pracownię budowlaną, energii odnawialnej, klasycznej obróbki mechanicznej, obrabiarek sterowanych numerycznie i programowania, mechatroniki – elektroniki, elektrycznej, obróbki ręcznej i montażowo-ślusarskiej, samochodowej oraz obróbki cieplnej i spawalni.

źródło:https://www.opolska.ohp.pl/aktualno%C5%9Bci/481-co-dalej-po-gimnazjum.html


Więcej »

Spotkanie szkoleniowo-organizacyjne dla doradców szkół ponadpodstawowych

Serdecznie zapraszamy szkolnych doradców zawodowych oraz inne osoby realizujące i koordynujące w szkołach ponadpodstawowych powiatu zadania z zakresu doradztwa zawodowego na spotkanie szkoleniowo–organizacyjne, które odbędzie się w sali konferencyjnej Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu (Mostowa 7), w dniu 16 października  o godz. 9:30. 
Zachęcamy jednocześnie do zapoznania się ze szczegółowymi infomacjami dotyczącymi celu i programu spotkania (kliknij więcej).
Więcej »

Spotkanie szkoleniowo-informacyjne dla doradców zawodowych szkół podstawowych

Serdecznie zapraszamy szkolnych doradców zawodowych oraz inne osoby realizujące i koordynujące w szkołach podstawowych powiatu zadania z zakresu doradztwa zawodowego na spotkanie szkoleniowo–organizacyjne, które odbędzie się w sali konferencyjnej Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu (Mostowa 7), w dniu 9 października  o godz. 9:30. 
Zachęcamy jednocześnie do zapoznania się ze szczegółowymi infomacjami dotyczącymi celu i programu spotkania (kliknij więcej).

Więcej »

Rekrutacja do szkół 2019/2020 - najważniejsze informacje

 

W 2019 roku o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych będą ubiegali się pierwsi absolwenci 8-letniej szkoły podstawowej oraz absolwenci ostatniej klasy gimnazjum. Postępowania rekrutacyjne dla tych dwóch grup uczniów zostaną przeprowadzone odrębnie, co oznacza, że nie będą oni rywalizowali o te same miejsca w szkołach. Będą ubiegać się o miejsca przewidziane tylko dla absolwenta konkretnej szkoły.

Uczniowie, którzy w czerwcu 2019 r. ukończą naukę w szkole podstawowej, mogą zostać przyjęci do 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum lub 3-letniej branżowej szkoły I stopnia. Z kolei absolwenci gimnazjum będą ubiegać się o przyjęcie do 3-letniego liceum ogólnokształcącego, 4-letniego technikum lub 3-letniej branżowej szkoły I stopnia.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało kampanię informacyjną, skierowaną do rodziców i uczniów klas VIII szkoły podstawowej i klas III gimnazjów, dotyczącą rekrutacji na rok szkolny 2019/2020.

Na stronie www.men.gov.pl/rekrutacja zostały zamieszczone najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące rekrutacji, terminy egzaminów po szkole podstawowej oraz gimnazjum, a także sposób punktowania ocen na świadectwie oraz wyników egzaminów.

Chociaż do rektrutacji jeszcze daleko, już dziś zachęcamy uczniów ostatnich klas gimnazjów  oraz ósmoklasistów i ch rodziców do zapoznania się z tymi materiałami.


Szkoła branżowa, technikum, liceum - zmiany w kształceniu ponadgimnazjalnym

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje projekt zmian który od następnego roku szkolnego ma między innymi objąć absolwentów gimnazjum. Już od roku szkolnego 2017/2018 mają ruszyć szkoły branżowe I stopnia. Czas nauki w tego typu szkole będzie trwał 3 lata, a kończyć się ona będzie uzyskaniem jednej kwalifikacji zawodowej po zdaniu wymaganego egzaminu.
Kierunki kształcenia w szkołach branżowych oraz programy nauczania mają odpowiadać na potrzeby rynku pracy i być współtworzone przez przedsiębiorców.
Więcej »

U progu kariery zawodowej

Co pomaga wybrać dobrze zawód? Uczniowie Technikum w Zespole Szkół nr 3 podpowiadają...
Więcej »

Jak zaplanować karierę i odnaleźć się na rynku pracy?

W dniu 21.10.2016 na terenie Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego odbyło się spotkanie organizacyjno-szkoleniowe z pedagogami i osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie doradztwa zawodowego w gimnazjach z terenu naszego powiatu. Spotkanie z jednej strony dało możliwość podzielenia się dobrymi przykładami wdrażania systemu doradztwa zawodowego w szkołach, rozmów o potrzebach w tym zakresie i pomysłów na nowe, lepsze rozwiązania. Dominowało twórcze i innowacyjne myślenie, a także refleksja nad tym w jaki sposób wprowadzać „małe zmiany” aby uzyskać „duży efekt”.
 
Naszym rozmowom przyświecał cel szkoleniowy: Jak być dobrym doradcą w sytuacji ciągłych zmian w systemie edukacji oraz zmian na rynku pracy? W jakim stopniu możemy wspierać planowanie przez uczniów swojej przyszłości?
 
Wyniki badań rynku pracy wskazują na rosnące zapotrzebowanie na dobrze przygotowanych absolwentów szkół zawodowych. Pedagodzy zauważyli, że często szkoła zawodowa jest tylko jednym z etapów drogi edukacyjnej stwarzając równocześnie szansę na niezależność finansową absolwentów i łatwe odnalezienie się na rynku pracy. 
 
Według badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pracodawcy szczególnie cenią sobie kompetencje związane z samodzielną organizacją pracy (podejmowanie decyzji, przejawianie inicjatywy, zarządzanie zadaniami, motywację do pracy, odporność na stres) oraz kompetencje interpersonalne (współpracę w grupie, komunikatywność, umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych). To właśnie kształtowanie tych kluczowych kompetencji staje się niezwykle istotne  procesie edukacji i prowadzenia szkolnego doradztwa zawodowego.
 
Serdecznie dziękujemy uczestnikom za ich zaangażowanie, nowatorskie pomysły i chęć dzielenia się dobrymi przykładami w procesie wdrażania doradztwa zawodowego w szkołach.
 
Ufamy, że uda nam się wspólnie odnaleźć najlepsze, systemowe rozwiązania aby młodzież dokonywała bardziej świadomych wyborów swojej ścieżki życiowej i zawodowej. 
Więcej »

Wybór szkoły TAK - ale JAK?

Kariera zawodowa zaczyna się już w gimnazjum. Twój pierwszy ważny wybór dotyczący szkoły ponadgimnazjalnej jest pierwszym krokiem w Twojej karierze. Ten wybór będzie bowiem miał wpływ na Twoje dalsze decyzje. Być może masz już pomysł na siebie, potrzebujesz tylko zebrać brakujące informacje takie jak: zasady i kryteria rekrutacji, specyfika nauczania w poszczególnych typach szkół, organizacja praktyk itd. Wtedy najłatwiej sięgnąć do dostępnych informatorów np.:


oraz zajrzeć na strony internetowe szkół, czy wybrać się z wizytą do wymarzonej placówki. 
 
Pełną ofertę edukacyjną szkół znajdziesz także w strefie kandydata w serwisie rekrutacyjnym::
Są jednak wśród Was i tacy, którzy jeszcze nie mają pomysłu na wybór szkoły czy zawodu, trudno jest im określić swoje zainteresowania czy umiejętności, wskazać mocne strony, podjąć decyzję – wtedy prawdopodobnie pomóc mogą między innymi testy badające predyspozycje edukacyjne i zawodowe, filmy o zawodach czy plenery kariery ułatwiające określanie celów. Jeśli jesteś w takiej właśnie sytuacji zajrzyj do przygotowanej specjalnie dla Was zakładki DORADZTWO ZAWODOWE, gdzie znajdziesz wiele pomocnych narzędzi.
Więcej »

Ruszył "System monitoringu zawodowych losów absolwentów"

 

Kończysz liceum lub technikum. Myślisz o rozpoczęciu studiów akademickich ale masz trudności z podjęciem decyzji dotyczącej kierunku studiów czy wyboru konkretnej uczelni. Bardzo pomocnym narzędziem może okazać się wdrażany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego system monitoringu losów zawodowych absolwentów szkół wyższych. Z raportów dowiesz się jaka jest sytuacja ekonomiczna absolwentów poszczególnych uczelni czy kierunków kształcenia (narzędzie może być pomocne także przy ich porównywaniu). Znajdziesz informacje dotyczące m.in. czasu poszukiwania zatrudnienia, jego stabilności czy osiąganych wynagrodzeń. Warto zajrzeć!!! Pamiętaj bowiem, że pasje czy zainteresowania są niezwykle ważnym, niemniej nie powinny być jedynym czynnikiem wpływającym na podejmowane przez Ciebie decyzje dotyczące przyszłej ścieżki edukacyjnej. Dużo trafniejsze mogą okazać się te  podjęte w oparciu o rzetelną analizę sytuacji na rynku pracy.

http://www.absolwenci.nauka.gov.pl/

Więcej »

Informacje o sytuacji na rynku pracy

W przestrzeni internetowej znaleźć można coraz więcej "łatwych" do przeglądania dla użytkowników raportów i prognoz dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy.  Dane te prezentowane są często nie tylko w odniesieniu do sytuacji na poziomie całego kraju, ale także konkretnych powiatów czy województw. Czy podejmując decyzje edukacyjno-zawodowe warto sięgać do takich źródeł informacji? Dla tych z Was którzy uznają, że tak, zamieszczam poniższe linki.

www.barometrzawodow.pl - barometr zawodów to jednoroczna prognoza sytuacji w zawodach. Barometr dzieli zawody na trzy grupy: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe. Barometr pokazuje zapotrzebowanie na zawody w każdym z powiatów w Polsce. Lecz nie tylko. Barometr dostępny jest także na poziomie województw. Badanie jest przeprowadzane na zlecenie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Koordynatorem krajowym jest Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. Na poziomie wojewódzkim "Barometr" koordynowany jest przez wojewódzkie urzędy pracy. "Barometr" jest badaniem jakościowym. Powstaje osobno dla każdego powiatu w Polsce. Opiera się na opinii ekspertów, którzy na przełomie III i IV kwartału spotykają się i wspólnie analizują sytuację w poszczególnych zawodach.

www.mz.praca.gov.pl - szczegółowe informacje nt. zawodów deficytowych i nadwyżkowych na poziomie każdego województwa i powiatu oraz mapy; Aplikacja udostępnia wyniki monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych prowadzonego zgodnie z zaleceniami przygotowanymi przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w formie graficznej (na podstawie ostatnio opracowanego rankingu zawodów deficytowych i nadwyżkowych) oraz w postaci możliwych do pobrania raportów okresowych.

Więcej »

Gimnazjalisto - poznaj zanim wybierzesz!!!

 

Podstawą trafnego wyboru zawodu jest bez wątpienia elementarna wiedza zawodoznawcza. Brzmi strasznie? Bez obaw. By dokonywany przez Was wybór nie okazał się kupnem przysłowiowego kota w worku, warto poświęcić trochę czasu i uwagi na zebranie podstawowych przynajmniej wiadomości o profesji, w której chcecie rozpocząć kształcenie.

Służyć temu mogą materiały powstające w ramach projektów promujących i upowszechniających narzędzia doradcze dla uczniów szkół, rodziców, nauczycieli.

Wśród nich niezwykle przydatne filmy o zawodach szkolnictwa zawodowego (technika, ZSZ i szkoły policealne), z których dowiecie się wiele nie tylko o kwalifikacjach możliwych do zdobycia w trakcie kształcenia w ramach poszczególnych zawodów, ale także o specyfice przyszłej pracy.

  • www.perspektywy3d.pl (zakładka POBIERZ a w niej filmy o 194 zawodach szkolnictwa zawodowego),
  • www.doradztwo.koweziu.edu.pl (zakładka Vademecum doradztwa a w niej filmy o zawodach),
  • materiały dostępne u szkolnych doradców zawodowych w gimnazjach powstałe w ramach projektu „Mój zawód-moja przyszłość”.
Więcej »

PERSPEKTYWY - Mobilny Informator dla maturzystów 2016

 

„Mobilny informator dla maturzystów jest prostym w obsłudze i znakomicie „nakarmionym” przewodnikiem po uczelniach wszystkich typów i rodzajów, absolutnie wszystkich studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich, jest także kompendium wiedzy o przyjętych przez szkoły wyższe zasadach przyjęć na studia, publikowanych na długo przed rozpoczęciem procesu rekrutacji.

To unikatowy, funkcjonalny zbiór starannie zweryfikowanych o ofercie wszystkich krajowych uczelni na rok akademicki 2016/2017, a także poradnik pomocny w przygotowaniu się do matury i do studiów, do wyboru zawodu, do „przeżycia” pierwszego roku na uczelni. Aplikacja pozwala na swobodne przeglądanie ofert wybranych uczelni lub na szybkie odnalezienie konkretnego kierunku wśród wszystkich prowadzonych w Polsce kierunków studiów.

Więcej »

Wybierz studia - nowy portal informacyjny dla szkół ponadgimnazjalnych

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z myślą o maturzystach, rodzicach, nauczycielach oraz doradcach zawodowych przygotowało portal, który zawiera informacje o ofercie wszystkich uczelni w Polsce. Na portalu www.wybierzstudia.nauka.gov.pl znajdują się informacje pochodzące z oficjalnej bazy o szkolnictwie wyższym POL-on. Portal zawiera również oceny kierunków studiów, które przeprowadza Polska Komisja Akredytacyjna, oraz oceny działalności naukowej Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych.
Więcej »

Planowanie kariery a rozpoznawanie zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz wiedza o zawodach

Od kilku lat celem ogólnopolskich inicjatyw edukacyjnych jest  upowszechnianie doradztwa zawodowego oraz podniesienie jakości usług świadczonych w tym zakresie w środowisku szkolnym, do którego przybliżać ma m.in. ułatwienie dostępu uczniów, rodziców i nauczycieli do bezpłatnych narzędzi diagnostycznych pomagających w określeniu potencjału zawodowego, w tym predyspozycji i zainteresowań. Narzędzia takie znaleźć można pod adresem stron internetowych:

 

Przydatne linki:

  • www.doradztwo.koweziu.edu.pl – nowa odsłona portalu poświęconego doradztwu zawodowemu (narzędzia diagnostyczne, filmy o zawodach, publikacje doradcze dla uczniów i rodziców) w zakładce Vademecum doradztwa wiele ciekawych pozycji.
  • www.perspektywy3d.pl (Gra diagnostyczna -  diagnozująca zainteresowania zawodowe, predyspozycje zawodowe i kompetencje przedsiebiorcze, Galeria zawodów – multimedialne prezentacje zawodów, Planer kariery – służący do planowania kariery edukacyjno-zawodowej, 194 filmy o zawodach szkolnictwa zawodowego)
  • test.e-zamek.pl (interaktywny test predyspozycji zawodowych, poradnik dla uczennic i uczniów – Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych, karty zawodów)
Więcej »

Centrum w powiatowym systemie doradztwa zawodowego

30 września 2015 już po raz kolejny w Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego odbyło się robocze spotkanie  doradców zawodowych i nauczycieli koordynujących w szkołach realizację zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele 13 szkół gimnazjalnych zarówno z terenu Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego, jak i powiatów ościennych. Jak co roku była to okazja do podsumowania współpracy i działań zrealizowanych wspólnie z gimnazjami w ubiegłym roku szkolnym, ich oceny, ale przede wszystkim do zaplanowania działań na rok bieżący.
Więcej »

Zaproszenie doradców zawodowych na robocze spotkanie

Serdecznie  zapraszamy doradców zawodowych szkół gimnazjalnych oraz pedagogów szkolnych pełniących funkcję koordynatorów orientacji zawodowej na robocze spotkanie do Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu, które odbędzie się 30 września 2015 roku o godz 10:00 w sali audiowizualnej. Celem spotkania będzie m.in. podsumowanie dotychczasowej współpracy i zaplanowanie działań na przyszłość. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowa informacją nt. spotkania.
Więcej »

Spotkania z zawodami - nowa oferta zajęć dla gimnazjalistów 2015/2016

Zachęcamy do zapoznania się z nowymi propozycjami tematyki zajeć zawodoznawczych organizowanych przez Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego dla uczniów klas I-III gimnazjów w pracowniach praktycznej nauki zawodu, w roku szkolnym 2015/2016.

Za realizację spotkań na terenie CKPiU w Kędzierzynie-Koźlu odpowiada:
Doradca zawodowy mgr Katarzyna Paprotny
tel. 77 4813752
tel. kom. 505464622
e-mail: katarzyna.paprotny@wp.pl
godziny pracy: od poniedziałku do czwartku 9:00 – 14:00 oraz piątek 9:00-13:00

Więcej »

Godziny pracy doradcy zawodowego w roku szkolnym 2015/2016

Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego zaprasza gimnazja do współpracy w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Niebawem zamieszczona zostanie nowa oferta zajęć zawodoznawczych dla uczniów klas I-III gimnazjów realizowanych w pracowniach praktycznej nauki zawodu na rok szkolny 2015/2016. Szkoły zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu z doradcą zawodowym.

Doradca zawodowy mgr Katarzyna Paprotny
tel. 77 4813752
tel. kom. 505464622
e-mail: katarzyna.paprotny@wp.pl lub
katarzynapiechaczek@wp.pl
godziny pracy: od poniedziałku do czwartku 9:00 – 14:00 oraz piątek 9:00-13:00

Więcej »

Ranking uczelni wyższych

 

Perspektywy po raz 16 zaprezentowały wyniki Rankingu Szkół Wyższych. Z pewnością jest on pomocny przy planowaniu kariery przez osoby, które chcą rozpocząć studia - „Ranking daje szczegółowy obraz polskiego szkolnictwa wyższego, wskazuje uczelnie, które kształcą najlepiej, a ich dyplom jest ceniony na rynku pracy”. Oprócz Rankingów uczelni akademickich, uczelni niepublicznych magisterskich i państwowych wyższych szkół zawodowych, przygotowano również ranking w aż 43 kierunkach i grupach kierunków. Ranking znajdziecie na www.ranking.perspektywy.pl

Więcej »

Edukacja dla Pracy - portal o tematyce wyborów edukacyjnych i zawodowych

W ramach programu Edukacja dla Pracy, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej przygotował portal poświęcony w całości tematyce wyborów edukacyjnych i zawodowych. Jest to szerokie kompendium wiedzy zarówno dla uczniów, ich rodziców, jak i nauczycieli, wychowawców czy doradców. Zanjdziecie tam m.in. informacje dotyczące planowania - krok po kroku - ścieżek edukacyjno-zawodowych, rynku edukacyjnego czy wreszcie rynku pracy. Na licznych zakładkach użytkownicy znajdą także odnośniki do żródeł zewnetrznych, tj.: narzędzia do badania predyzpozycji zawodowych, oceny potencjału oraz liczne poradniki, przewodniki po zawodach czy filmy edukacyjne. Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z portalem i życzymy trafnego planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych.

www.doradztwo.koweziu.edu.pl

(skopiuj link i wklej do swojej przeglądarki)
Więcej »

Oferta zajęć zawodoznawczych w roku szkolnym 2014/2015

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą zajęć zawodoznawczych realizowanych w roku szkolnym 2014/2015 dla uczniów klas I-III gimnazjów.
Więcej »

Godziny pracy doradcy zawodowego w roku szkolnym 2014/2015

Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego zaprasza gimnazja do współpracy w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Niebawem zamieszczona zostanie nowa oferta zajęć zawodoznawczych dla uczniów klas I-III gimnazjów realizowanych w pracowniach praktycznej nauki zawodu na rok szkolny 2014/2015. Szkoły zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu z doradcą zawodowym.

Więcej »

Zaproszenie do współpracy

Zmiany w systemie organizacji szkolnictwa, które w ciągu ostatnich lat dokonują się w szkołach praktycznie wszystkich szczebli edukacyjnych, przełożyły się na wiele nowych przepisów wykonawczych nakładających na placówki dodatkowe obowiązki. Wśród nich znalazło się Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w myśl którego, zgodnie z § 7.1. jedną z form świadczonej przez szkoły pomocy stały się zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej. Dodatkowo zgodnie z § 17. zajęcia te organizowane winny być w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zgodnie z wspomnianym rozporządzeniem obowiązek realizowania doradztwa edukacyjno-zawodowego nałożony został na nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów.
Więcej »